Gå til innhold

Temperaturmåler kobelco sk70sr


Gjest

Anbefalte innlegg

Anleggsmaskin det er snakk om, men gårdsgraver. Derfor håper jeg dere tåler dette.

Alt fungerer og går fint, men temperaturmåleren er død. Det vil si at nåla rører på seg når tenning skrues på, men den henger ikke med etterhvert som motoren blir (forhåpentligvis) passe varm. Resonnementet mitt sier meg at ettersom nåla går opp i "stand-by" er selve instrumentet i orden. Da er det sannsynligvis føleren, eller et ledningsbrudd.? Kan jeg måle f.eks. Motstand på føleren for å se om den fungerer, eller må den byttes før jeg finner ut noe mer? Ingen stor sak å bytte den, men bortkastet hvis det kan sjekkes på forhånd. Setter min lit til erfarne gårds og landbruksmekanikere her inne.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du kan måle motstanden på føleren når motoren er kald, og så igjen når den er varm og se om du får forskjellig måling. Og om det er kontakt mellom de de to stikkene på den, eller mellom den og gods hvis det er bare et stikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Motstanden skal bli mindre når motoren er varm. Noen er det motsatt på og trur jeg. Ledningen til føleren skal ha 12 volt, eller i underkant (på traktoren min er det 8 volt). Og motstanden måler du med Ohm på multimeteret, men det vet du kanskje. Ganske lavt nedpå skalaen hvis jeg husker rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ta ledningen løs fra føleren og legg den rett til jord/gods\; da skal måleren gå enten helt opp eller helt ned om ledningen er OK. Da er det i tilfelle bare å bytte føler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Tenkte meg at det var Ohm som skulle bruker ja. Takk for svar sålangt - tvilte ikke et sekund på gode svar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Finner noe som ligner på en temperaturføler oppe ved termostathuset. Det går bare én ledning inn på denne føleren. Ut fra det dere skriver kan jeg ta av ledningen fra føleren og legge den rett på gods? Når jeg måler ohm på kald og varm motor, skal jeg da sette den ene ledningen fra multimeteret i jord og en i føleren?

Takk for svar på alle de dumme spørsmåla! \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...