Gå til innhold

varme bremser eller nav


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

var i dag å henta ei ny innkjøpt gjødsel vogn av merket

"ørum 8000ltr stål-vogn -09 modell".

 

vogna såg veldi bra ut ingen feil eller noko på den. men når ei kjørte den heim, ca 25km då røk det pga varme ifra høgre hjul på den. felgen var ganske varm, og den "koppen" som er midt i felgen, og det var veldi varmt på innsida av felgen, på noe som såg ut som et bremseband.

 

finner ingen grease-nipler e.l. som kan smørest.

 

kva er galt, og er det ein stor reperasjon å få dette fikset?

 

håper på svar da det blir litt kjøring no fremover med denne vogna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

det er mest sanynlig bremsene som heng på dette navet

vogna har tross alt stått stille ei god stund

hvis det er utvendig bremsesylinder på navet er det lurt å ta av sylinderen fra bremse armen og dra i bremsearmen manuelt .. da vil du kjenne om du får fjærbelasta motstand til den stopper i tillegg skal den smette tilbake sjølv

men skal du ver veldig nøyen og ver sikker så hadde eg tatt av bremsetrommelen også..

det er tross alt veldig lett å demontere..

du tar av navkoppen, tar vekk låsesplinta på mutteren på navet, skrur av mutteren, tar tak i bremse trummelen og napp av. ver opmerksom på det ytre hjullageret som da følger med ikkje dett på golvet og samler skit.

da vil du kunne se om hjullager er i orden bremseband er i orden smøre opp akselen til bremsene(ut til bremsearm) osv hadde tatt av sylinderen og for å sjekke bremsene manuelt og visuelt.

monterings messigt etterpå er å ta en malekost eller liknende, mal på så mye fett det går an å få på selve hjulager (indre og ytre), dette er nok fett på lagrene i mange år framover tre på trommel og ytre hjullager, sru nav mutteren sramt til, løsne den igjen og skru den løst til med nevene, + nermeste hull til låsesplint så er den ferdig....

problem med fettnippel i et bremsenav er at bremsene blir fylt opp med fett av flittig smøring dette ødelegger bremsene, overskudd av fett i et nav samles somregel i bremsetrommelen og ødelegg bremsebanda.

drar du til nav mutteren for hart blir det for trangt for hjullagrene og di går varme under kjøring, står mutteren ikkje helt atåt blir det slark i navet og unødig belastning pluss vogna vil skræve

 

det høres kansje ut som mye arbeid men er igrunnen ikkje det, men noen timer går det nok

en dreven person gjør det nok på 1 time+

håper dette kan hjelpe

er ik mekaniker men har gjort det på mine gjødselvogner og gressvogner selv

danskinport kommer somregel med utslitte bremser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vær obs på et par småting til:

Dersom det er utvendig bremsesylinder vrir den &quot\;nokkakslingen&quot\;, (bremseakslingen). Der nokkeakslingen går gjennom bremseskjoldet kan det bli slitt eller dannes rust. Dette fører til at akslingen er tung å vri og det kan være nok til at fjøra i bremsen er for svak til å trekke bremsene tilbake. Er sjeldent smørenippel der. Må i så fall trekkes ut, gjøres rent, og smøres.

Har også vært borte i at bolten i gaffelen på bremsesylindferen er tiltrukket for hardt slik at den låses når bremsen er aktivert.

Har også sett at når bremsene blir slitt (og burde vært justert) bunner bremsesylinderen og av ukjent grunn virker det som om den har da vanskeligheter med å gå inn igjen.

Om hjullager: tror nok det kan bli lett slark om du løsner mutteren så mye at du kan skru den med fingrene. Jeg skrur den til slik at jeg merker at hjulet går litt trått. Løsner så forsiktig akkurtat langt nok til at det går lett og låser i nærmeste hull.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

eg mente at mutteren skulle først dras til for å få bort all slark

så løsne den for så legge den til med nevene så hardt du kan..

eg meinte også du skulle bruke tang etterpå for å dra til nermeste låsehakk det er somregel stor forskjell fra hakk til hakk

men det hele går i tilsvarende det samme bare på hver våres måte..

 

det med akselen fra bremsesylinderen som blir stør ved slitte bremser

så er dette pga enden på akselen som er kontakt med bremsebanda er oval, hvis bremsene akselen botner vil den ovale bolten stå på maks utvidelse av bremsebanda, da vil fjerene bå banda ikkje ver til hjelp

hvis dette er tilfelle så går det an å justere banda i andre enden, der står det somregel en likeens oval bolt som kan dreies for å utvide bremsebanda i denne enden også , da vil det ver mere å slite på bremsene (hvis det er mere igjen av bremsebelegget da)

men uansett lykke til...

håper vi har villredet nok til at du får det til....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...