Gå til innhold

Batteri lading +++


Gjest

Anbefalte innlegg

Litt kjapp historikk om traktoren min: 2005 JD kjørt 200 timer i England, importert 2006 til Norge, kjørt 600 timer på 4 år i innlandet(kaldt), kjøpt april 2010 av meg. Kjører ca 400-500 timer i året. Monterte motorvarmer første vinteren jeg hadde den. Samme vinteren oppdaget jeg etter en liten stunds hvile at batteriet var tørt. Fyllte på vann og ladet og kan ikke huske at jeg hadde startproblemer forrige vinter.

 

Denne vinteren har den blitt lite brukt til nå, startet ikke en dag da det var ca -8-10 grader. (To dager senere med ca 0 grader startet den uten at jeg hadde gjort noe)

 

For fire dager siden skulle jeg til å sjekke syrevekta, men da jeg måtte fylle på ca 3 desiliter med vann på hver celle var det bare å begynne å lade.....

 

Etter to dager med lading var syrevektene fra 1,19 til 1,22, etter tre dager 1,23 til 1,25 og etter tre dager 1,24 til 1,26. De to cellene nærmest plusspolen ligger litt høyere (noen logisk forklaring på det?)enn de fire andre.

 

Erfaringsmessig, er det kun når en celle er betraktelig dårligere at batteriet er helt ødelagt?Og hvorfor forsvinner vannet? Har ikke sjekket nøye hvor mye dynamoen lader med, men husker en gang at laderegulatoren på en Audi 80 var i stykker, da ladet den med over 18 volt, skulle lade med 14,4 i den bilen. Lader traktoren med en liten lader fra Biltema på 6A, ingen justeringsmuligheter. Den " gode og intelligente" fra Ctek har tatt kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke giddet å bruke så mye tid på å reflektere over syrevekt. Holder ikke batteriet på strømmen, kjøp nytt batteri. Ladinga bør være minst 3,8 volt. Du kan også sjekke om det er noen celler som koker når du kjører på startmotoren. Batteriet er isåfall ødelagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, visste ikke det med koking under starting. Det er jo selvfølgelig sløvt av meg å ikke ha målt ladingen når jeg vet fra tidligere hvor viktig det er at den ikke må være for høy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kjempestort problem har det jo heller ikke vært, har jo som sagt ikke gjort noe på nesten to år, ingen lading heller, men så ble den brukt mer jevnlig forrige vinter....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...