Gå til innhold

Ladespenning...


Jensb_1

Anbefalte innlegg

Hjelp.!! Jeg må spørre om råd/tips her.. :-)

 

Altså; jeg har god ladespenning når ingen store forbrukere er slått på. Ca 14,2-14,4 volt målt på batteriet. Men så snart jeg slår på f.eks. nærlys, så ramler denne verdien med over en volt. Slår jeg i tillegg på f.eks. arbeidslys bak, så er spenninga nede på drøye 12 volt. Om sommeren funker det greit likevel, da man ikke bruker noe særlig lys og sånt. Det går egentlig greit vinterstid også, for jeg bruker mye motorvarmer, og har DEFA-lader fastmontert. Dog, lysene blir jo ikke så sterke som dem kunne ha vært...

 

Dette er på den ene Zetoren, en 8540 fra 1997. Hører med her at den har fått ny dynamo for 4-5 år siden, det er en 55 ampere dynamo, og i forfjor prøvde jeg å bytte børster/spenningsregulator på denne, men det ble ikke bedre. Batteriet er nok noen år gammelt nå, men er tilsynelatende i OK kondisjon.

 

Har forresten akkurat samme problem på bilen min, en Opel Omega 2,5 TD fra 1994, denne har i følge papirene som fulgte den nye dynamoen en kapasitet på 130 ampere. Likevel, så greier den bare 14,1-14,2 volt på tomgang, og så snart jeg slår på lys, så raser spenninga ned, gjerne ned til under 12. Her er også batteriet byttet uten at det utgjorde noen forskjell.

 

Jeg lurer på om dette kan utbedres med å sette en ekstra ledning fra + kontakten på dynamoen og direkte til startmotoren, f.eks. en 4 eller 6 kvadrats ledning? Kan dette hjelpe? Har forsikra meg om at jording er i orden...

Hva kan være feil, og hvilke andre metoder kan jeg bruke for å få bukt med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spenninga mellom + pol på dynamo og gods dynamo under belastning. Skru på vifter bakrutevarme osv. Kan være greit å ha litt turtall på motoren. Den bør ikke fravike mye spenninga mellom batteripolene. Gjør den det, setter du den ene ledninga fra voltmeteret på plusspol batteri, og den andre på plusspol dynamo. Du får da fram spenningsfallet på plussiden. Deretter måler du mellom minuspol batteri og gods dynamo. Da får du spenningsfall på minussiden. Jeg tipper at du på omegaen, må legge opp en ekstra kabel fra pluss batteri til pluss dynamo og fra gods dynamo og til minus batteri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig et helt vanlig problem på eldre opel med spenningsfall i kabler. Har modifisert en mengde av disse. Du må selvfølgelig forsikre deg om at reimer er stramme nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. ikke så enkelt å få med alt i et innlegg:). Ladespenninga på batteripoler bør minst 13,8 volt både med og uten belastning og helst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Det kan vere ledningane DIne, men eg ville testa dynamoen. Om den leverer den ampere og spenning den skal. Dersom Du har vore bort i hjelpestart eller lignande, kan det vere ei diode i dynamoen som er gåen. Diodene er det som likerettar straumen frå ein vekselstraumsdynamo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...