Gå til innhold

Forlenge batteripolene


Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle bestille nye batterier til traktoren så var ikke ekspeditøren interisert i størrelsen på gamlebatteriene. Hun ville vite hva traktoren heter. Slo opp i boka og tok opp bestilling. Da tenkte jeg at dette var plankekjøring og tok ut gamlebatteriene og tok dem med i bilen. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at det ikke var plass til kablene på de nye batteriene. Årsaken er at på de nye er batteripolene nedsenket, mens på de gamle stakk polene opp fra ett flatt batteri. I og med at det er to batteri så må jeg jo føre kablene over batteriene.

Nå har jeg plassert kablene på utsiden av batteriene. det medfører at jeg ikke får på dekslet, som igjen fører til at batteriet står ute i vær og vind. Ekspeditøren og leverandøren har ikke noe løsning på det.

Jeg ser for meg at løsningen må være en hylse som jeg trer nedpå polene for å forlenge de. klarer ikke å finne noe sånt på nettet så jeg lurer på å lage de selv ved å valse en metallplate og feste den med en slangklemme. Hvilket metall bør den platen være av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du vil få noko god løysing med platebiter og slangeklemmer.

Er mykje strøm som skal fram, så kontakten må vere god.

Har sjølv opplevd startvansker der feilen har vert dårlig kontakt mellom batter og kabelen, så det er små feilmarginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreslår at du får selgeren til å bestille de riktige batteriene til din traktor. Utrolig frustrerende når ting ikke passer, men det enkleste er nok å få riktig batteri :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

har ikke noe gull liggende. hva med kobber.

 

Er nok i tvil om at det blir en god løsning men når det ikke finnes forlengere å få kjøpt...eller gjør det det?

 

Får jeg byttet batteriene når de er tatt i bruk.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Tok med meg ett batteri tilbake for å prøve ett som var speilvendt. Det hadde de ikke på lager så da fikk jeg to nye som var mindre og de skal det ikke være noe problem å få plassert. Men de er bare 100amper mens jeg skulle hatt 110a. har det mye å si?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mattis_1

På et startbatteri er det viktigste at det gir mye strøm over kort tid. Dette er angitt fra produsent med CCA. Det er mindre viktig for startegenskapene på et batteri hvor mange Ah det har.

Har du derimot mye el. utstyr( mye lys, rotorbjelke, mye elektronikk) så er mye Ah viktig.

Ellers så er det å bruke gull i forbindelse med elektriske anlegg bare noe hifi entusiaster har en stor &quot\; greie&quot\; for og brenner for.

Kobber har faktisk en bedre strømføringsevne enn det gull har ( kobber: 0.0175 ohm mm2/m gull: 0.023 ohm mm2/m), men gull er bedre med tanke på korrosjon men blir kun brukt som forgyldning i kontaktpunkter. Bruk heller kontaktfett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein problem med defekte batteripoler, kan ein støype nye polar på batteriet ved å bruke ei form som ein så fyller med bly.(bly kan ein kappe av på polane på defekte batteri) Forma har eg dreia i messing. Ein må ha to former, ei for + pol og ei for -pol. Den har konisk form inni slik at den passer til polane. For å smelte blyet kan ein bruke ein liten propanbrenner, men eg har og brukt kolstift som ein set i eit sveisehåndtak og ledning som ein fester på motsatt pol på batteriet.Ein bruker såleis strømmen ein har på batteriet. Dette var noko ein brukte før på anleggsmaskin batteri, i den tid Caterpillar var einerådende på markedet i Norge.

Ein bør tenke HMS ved ein slik jobb, bruk verneutstyr. Batteriet skal heller ikkje vere topp opplada ved denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...