Gå til innhold

Kjøre beitepussar uten toppstag?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg har ein del nokså småkupert beite eg pussar etter beiting, men eg syns pussinga vert litt for ujamn. Beitepussaren efesta til 3-punkten slik at han har litt slakk for å følgje terrenget, men det vert ikkje nok. Nokon som har prøvd å kjøre utan toppstag, evt med ein kjetting, slik at pussaren får leve litt meir sitt eige liv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg har ein del nokså småkupert beite eg pussar etter beiting, men eg syns pussinga vert litt for ujamn. Beitepussaren efesta til 3-punkten slik at han har litt slakk for å følgje terrenget, men det vert ikkje nok. Nokon som har prøvd å kjøre utan toppstag, evt med ein kjetting, slik at pussaren får leve litt meir sitt eige liv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

I praksis har jeg vel prøvd det, har kjørt en del Kverneland med hel støtterulle bak i utmark, og da har jeg brukt et eldre hydraulisk toppstag uten antisigventil som jeg har hatt i flyt, det funker utrolig bra - beveger seg fint når traktoren går litt opp og ned, og topp å løfte litt i trekkstengene når en stein har passert midt under traktoren.

 

Uten toppstag eller med kjetting funker sikkert godt det og, men veldig greit med hydraulikk da, bare å vippe spaken ut av flyt når man skal løfte - og så er alt ved det normale igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Beitepussaren min er ein Kverneland med heil støtterull bak - kjekt å høyre det kan funke bra.

 

Men korleis får eg toppstaget til å leve sitt eige liv då? Har ikkje veldig god greie på hydraulikk - i traktoren min går spakane berre fram og bak, ikkje noko flyt funskjon. Men det høyrest jo fint ut - noko som går an å lage til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Kjør spaken til tipputtakene helt frem så har du flytestilling. Lettere å koble slanger og når traktoren går. De fleste traktorene har det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rex_1
eller fin deg en toppstag for konkuranse pløying som du kan justere dødgangen på,tasenter på null punktet når du stille inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Eller bruk kjetting !

 

Funker helt flott, men pass på at kjettingen er såpass kort at du får lettet beitepusseren.

 

Jeg kjører med kjetting, sammen med hydraulisk toppstag med antisigeventil (kan derfor ikke bruke flyt) Har da samme fordeler som med hydr stag i flyt ved løft.

 

Med bevegelse i toppstag kan kjørehastigheten økes, og du får bedre resultat både på jevn og ujevn mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nå har jeg prøvekjørt beitepusser med kjetting i stedet for toppstag (har ikke flyt-funksjon på traktoren min). Det fungerer kjempebra! Jeg har ganske god slakk på kjettingen slik at beitepusseren følger bakken selv om traktoren kjører over en kul. For å unngå at kjettingen kommer ned i kraftoverføringsakslingen når den er slakk, har jeg festet et kraftig strikk-tau som holder kjettingen oppe. Takker for gode innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...