Gå til innhold

VALG AV TØMMERHENGER?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

litt på sida, men til NIB: Har ein 5100R, 108 hk maks og rundt 4 tonn. har mellom anna eit granfelt som snart er hogstmodent som eg og faderen har plana om å høgge sjølve, litt kvart år. dette feltet er ca 400 dekar stort, og ligg ca 3,5 km frå skogsbilveg, men langs ein god traktorveg for å seie det slik. er ikkje aktuelt å bygge skogsbilveg standard inn til feltet. Det er serleg to bakkar, som blir nedover med lass, som blir utfordringa. spørsmålet mitt er kor stor vogn det vil vere gunstig å kjøpe seg? har sett på 9 tonns farma med brems.

 

takkar for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har også en farma med 5,1m kran+ skivebrems og radiovinsj.

Har hatt vogna i 11år og er meget godt fornøyd med den.

Skiftet pakning i rotator en gang + et par slangebrudd, det er hele på alle disse åra. Vil bare legge til at jeg heller ville legge pengene på en radiovinsj enn en lengre kran om jeg måtte velge. Begge deler er jo selvsagt det beste, men da koster det også.

Har skivebrems på 2hjul(legger på kjetting på disse også) og da kan en kjøre trygt om det er aldrig så bratt, problemet blir snarere og få stokkene til og ligge på vogna(om en laster over frontgrinda og lasten ikke er stroppet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
Vurderer selv å kjøpe tømmerhenger, har hittil brukt vinsj, men kunne tenke meg en henger som kan brukes til hovedsaklig frakt av tømmer ved lang avstand mellom hogstfelt og egnet velteplass ved bilvei (både sluttavvirkning og tynning, ca 500 - 1000 kbm i året). Ser det er kampanje på Nokka 851 via Felleskjøpet, men blir en 8,5 tonner i speeste laget til slike formål? Noen synspunkter på Nokka??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Denne vogna var vel med i en test i dette bladet, hvor den vel kom på siste plass. Dessuten mener jeg og huske att denne vogen har lite lasteareal(er ganske smal), så tror ikke jeg ville kjøpt denne for kjøring i sluttavvirking. Sats på vinneren av testen vreten 10t.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du kan lese deler av tester her.

http://www.vreten.no/pdf/Gogntest.pdf

Lastareal er bare 1,9m2 (bredde kun 190cm, vanlig er 220-230 cm) mot 2,2-2,3m2 på tillsvarende. Kun enkel sylinder på vognsving.

Dessuten bare 2 svingsylindre på kran, vilket gjør den svakere og mindre holdbar. Minst løftekraft av alle i testen.

Fordeler er lang rekkevidde og vinkelledd på stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jon_inge_eidem_1

Har en 10 tonns farmavogn med 6,3 meters kran, kjøpt ny til denne sesongen. Vogna bruker jeg hovedsaklig i vedproduksjonen + litt tømmer/tynning.

Kjøpte den med \&quot\;ekte\&quot\; to-spakssentral, noe som kan anbefales. Rekkevidden på krana er god nok synes jeg, men skulle jeg brukt den mye til sluttavvirkning, så ville jeg hatt en kraftigere kran, synes den løfter for dårlig. Jeg er vel en utålmodig sjel, og skal helst ha full klo(og vel så d..) på hvert hiv. Mulig forklaring er vel at jeg sammenlikner dette med lassbærer, men det blir vel kanskje litt urettferdig...

Men alt i alt så er jeg fornøyd med vogna så langt, til mitt bruksområde som stort sett er transport av ved langs vei, er den grei nok, og den har jo en hyggelig pris i forhold til mange andre. Skal man drive en del terrengkjøring bør man vurdere vogn med drift og brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SDH_1
Kjøpte en brukt Farmi 9000 med hydraulisk 4 hjulstrekk, robson drive. Dette fungerer svært bra da jeg har meget bratt tilkomms vei, og hadde problemer med å komme opp med boggi hengeren. Vogna har brems på ett hjulpar, men pga. robson driven kan man ikke ha kjettinger på hjula. Jeg har pigget med industi pigg og dette fungerer brukbart. Skulle helst hatt kjetting for å sikre god bremse effekt nedover med tunge lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svenn

Når du har robson drive på vogna di må du skaffe deg belter til den, det gir en fantastisk effekt både under bremsing og til framkommeligheit. Har sjølv ei mohedavogn med robson drive og belter. Det kostar men villa aldri vore uten =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 13t nokka med 7,5 m kran. Synst den er ganske god. Men annbefaler 10t, ta den er bredere å mer stabil enn de mindre. er litt usikker men tror skillet på bredden er på 9 til 10 t hengerene til nokka. de minste er bare 2.20m brede å blir litt ustabile og lette å velte etter mitt syn. jeg og har for liten kran:) den blir aldrig stor nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest SDH_1
MF, fungerer robsondriven med belter? Trodde robbson hjulene vil henge seg opp i beltene. Er det spesielle belter for denne typen hjuldrift? Hvor kan jeg få tak i slike? Dette var svært interessant, ta kontakt på email.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er ikke alle robsondrevne hengere som det kan brukes belter på. Som regel tar rullene oppi beltet når de settes i hvilestilling. På Moheda går det bra, fordi rullene ikke løfter seg så høyt opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...