Gå til innhold

Snitter


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått en stor grassjobb og den krever snitter, og har derfor noen spørsmål angående dette!

 

Arealet er på 650 dekar, som skal snittes i 3.slåtter evt 4 vis mulig, men kommer også til å ta med mer kjøring vis kapasiteten er stor nok på snittern!

 

Hvor stor traktor trenger jeg på en snitter??

Har en Jd 7810 som er oppskrudd til 260 hk, så den holder nok til det bruket også en T7550, så er vel nok til dette!

 

Vurdere også og kjøpe inn noe hengre, har Orkel T120 og T150 med grasskarmer, men er lang transport fra jord til tømming, derfor vurderer jeg å kjøpe inn en Bailey 30-40m3 grasshenger, eller holder det med de to jeg har fra før??

 

Har sett litt på noen brukte Jf Fc 850 og Fc 900, men er de bra nok til mitt bruk??

 

Kjøpe nytt eller brukt??

 

Hva slags snitter er best til mitt bruk, jf, kvernland??

 

Er selvgående snitter et alternativ mot slepe snitter i mitt tilfelle??

 

Trenger svar rimelig raskt, begynner å haste nå litt.

 

Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei!

 

Jeg har fått en stor grassjobb og den krever snitter, og har derfor noen spørsmål angående dette!

 

Arealet er på 650 dekar, som skal snittes i 3.slåtter evt 4 vis mulig, men kommer også til å ta med mer kjøring vis kapasiteten er stor nok på snittern!

 

Hvor stor traktor trenger jeg på en snitter??

Har en Jd 7810 som er oppskrudd til 260 hk, så den holder nok til det bruket også en T7550, så er vel nok til dette!

 

Vurdere også og kjøpe inn noe hengre, har Orkel T120 og T150 med grasskarmer, men er lang transport fra jord til tømming, derfor vurderer jeg å kjøpe inn en Bailey 30-40m3 grasshenger, eller holder det med de to jeg har fra før??

 

Har sett litt på noen brukte Jf Fc 850 og Fc 900, men er de bra nok til mitt bruk??

 

Kjøpe nytt eller brukt??

 

Hva slags snitter er best til mitt bruk, jf, kvernland??

 

Er selvgående snitter et alternativ mot slepe snitter i mitt tilfelle??

 

Trenger svar rimelig raskt, begynner å haste nå litt.

 

Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hva med ei JF snittevogn? Finnes i størrelser på 30, 36, 42 og 48 m3.

Dette er en svært effektiv enmannslinje og man slipper å binde opp 2-3 traktorer med mann til å kjøre fra.

Men kommer jo litt av hvor langt det er å kjøre til jordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 650 dekar bør du ikkje investere i meir en snittaren skal du sitte igjen med noe etterpå. Ville satset på ein jf slepesnitter. Feks ein 1050. Du har traktor til å dra 1350 også, så viss du tror på meir oppdrag, bør du kansje vurdere det. Dei to orkel hengerane har god nok kapasitet vil eg tro, med mindre det er lang kjøring da....... Ein sjølgående snitter klarer greit 500-600 dekar til dagen så den blir vel litt overkill i første omgang. Men lykke til....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Svein du nevnte at du hadde startet et nytt firma. Går ut i fra at dette er en start kunde og det kommer flere etter hvert. Er det mye transport så ville jeg nokk godt for en slepesnitter eller kanskje en frontmontert kamper? Ei JF snittvogn er nokk fine greier, men ved flere oppdrag med noe transport så får du ikke utnyttet snittern helt, mener jeg da. Ikke at jeg har stor peiling på dette.

 

TG, hva brukte dere igjen? En 1050 og 1350? en 1050 er vel en ideell en i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Takk for alle svar!

 

Magne: Jf snittevogn er uaktuelt, blir nok en Jf 1050, vis jeg finner jeg brukt en til en real pris.

 

Kv: Ja, er en stor kunde(Geno) som har et meget stort oksesenter som vi har fått grasskjøring og møkkjøring på.

Har fått forespørsel på snitte ca 450 daa på et annet Geno senter i nærheten, men vil vente med å si ja før jeg vet hva jeg har kapasitet med maskiner og mann til sommern.

 

Tg: Er veldig lang transport fra jorde til tømming, ca 3-5 km på det lengste.. Men har regnet 2-3 traktorer med henger eventuel en fjerde vis nødvendig, men tror nok at det ender opp med at jeg kjøper eller leier en henger til vis det er nødvendig..

 

Men takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-5 kilometer er ikke problematisk langt, men du må nok ha ein tredje traktor og henger for å utnytte snitteren ved 5 km....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
Hei. jeg kjøpte en JF 900 i vinter. har overhalt den og er snart i kjøreklar stand nå. jeg har 150 da med grass og tenkte å kjøre kun midt eget. vet om en JF 900 til som muligens er til salgs med maisskjærebord til. jeg ga 10000.- for den jeg kjøpte, men da måtte jeg overhale pick up først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Hei Svein! Kjøp deg en ny JF 1050, oppdragene blir nok fler skal du se\;-) Tror på sikt du vil ha igjen for det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Har allerede fått forespørsel om to jobber til med snitting,

 

Og valget står imellom Jf 1050 og 1350, hva syns dere er den mest riktige til mitt bruk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

TG: Øknomien er ikke problemet, men spørs jo hvor stor kapasitet forskjell det er på 1050 og 1355, det jeg lurer på, har null peilling på snittere, derfor spør jeg dere med erfaring om dette.

 

Men har tenkt meg ned på Ak og spørre om pris på 1355 på mandag og leveringstid, begynner å haste litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

tror kanskje du skal satse på 1355 da. 1050 tror jeg har en listepris på ca 250 000, 1355 ca 320 000-330 000 om jeg ikke husker feil.om du får utnytta kapasiteten på 1355 max så tror jeg fort det kan vere snakk om dobbel kapasitet kontra 1050.

 

høres ut som det er godt marked for snitting i ditt distrikt svein? så da skulle vel en 1355 vere en sikker investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Tol: Takk for svar!

 

Er ikke et veldig godt marked for snitting rundt meg, men har fått forespørsel nå som kundene ser at jeg har fått denne store jobben som krever snitting, har allerde mottat to telefoner idag på 1.mai, nesten utrolig.. Men nå ser det ut som jeg kjøper ny 1355..

 

Er en dyr invistering, men den kommer nok til å lønne seg vis vi får det til og gå, men problemet mitt er mer at jeg ikke får kjørt snittern hele sommern, har for mange jern i ilden om sommern, har ikke mulighet til å sitte å kjøre den selv, og gode sjåfører som vil kjøre er vanskelige og skaffe nå for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein_1

Da er snittern bestilt, havna på en 1355 tilslutt,

da er det i boks, men et siste spørsmål:

 

Går den ann å hekte på en henger etter snitter?

Så jeg kun har en traktor som moll kjører å tømmer og henter tomme hengre.

 

Har tenkt tanken med å ha 2 krokhengere som bytter kun containere, en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Du er i godt handlehumør for tiden ser det ut til.

Spøyta også bestilt??

:)

Syns det er bra, stå på Svein!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Jepp, er litt sånn våronnslag som slår ann hos meg som gjør meg handlelysten tror jeg\;) ¨

Ja, sprøyta er bestilt, havna på en 24m tislutt, er spent på prøve den til sesongen!

 

TG: du sier at hydraulisk krok kan være et alternativ, mye vil dette koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...