Gå til innhold

Bruker erfaringer av Igland wp 3000.


ks

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Igland wp 3000 for å sette den på 5 tonner`n min. Har hørt litt forskjellig om denne vedmaskina, så jeg håper noen har noen råd å tips. Kanskje graver`n min er for liten også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo!

 

Bruker en slik wp3000 på en 8tonner, og det går forsåvidt......\&quot\;greit\&quot\;.

 

Har du tenkt å bruke ekstrahydraulikken som du har liggende frem på maskinen, kommer det til å bli en tålmodighetsprøve. Anbefaler deg å legge opp ekstra slanger frem, der du henter olje f,eks ifra stikkecylinder, slik at du får fart på maskina.

 

Anbefaler deg også å sveise hurtigfeste på maskina med vinkel på, slik at du slipper å ha fullt utlegg på bom/stikke for å få maskina bein.

 

Vi bruker maskina til tynningsvirke av gran, og da er det bare å \&quot\;trø\&quot\; innmateråpninga full av tynnere virke, så går det unna.

 

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du får skeive kutt/ mye flis om du har skeive stokker, slik at stokken ikke faller skikkelig ned for hver gang. Den klipper veden ja, så noe mer \&quot\;graps\&quot\; enn v. sagblad/kjede blir det, men du kan kappe/kløve ved uten å slite deg ut. Ypperlig til produksjon av egen ved, der det ikke er så farlig åssen veden ser ut, men kunder kan bli litt pirkete på at veden er stygg. Kniven kapper stokken, så min erfaring er at veden tørker bedre pg.a klipte ender...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Har hatt ei tume vedmaskin som også klipper av veden på omtrentlig samme måten og jeg må henge meg på JN mtp. det han sier om at veden tørker fortere og bedre. Et sagblad/sverd lager renere kutt og det blir \&quot\;tettere\&quot\; i endene på hver kabbe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Hei. Jeg har nettopp satt min wp 3000 på 5 tonns gravemaskin. Det går fint, bare du har mulighet å få levert 85l/min olje fram til vedmaskina. Jeg koplet sammen slangene til pusshydraulikken og hammerhydraulikken, og får da nok oljeleveranse.( leveres fra 2 pumper) Har brukt min maskin i vel 10 år no, tidligere på traktor. Eneste begrensning jeg føler den har, er dimensjonen på stokkene. Jeg bruker skillerist som igland selger. Den monteres på sekkestativet, og vedkubbene faller på rista, før den seiler ned i sekken. Dettte skiller ut masket. Noe mask og flis blir det, men det blir det av sagkjede også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! På min maskin er det 2 sett uttak.Det kan sikkert variere mellom maskinmerkene om det er ulike pumper som leverer olje til pusshyd. og hammer hyd. På min ABS, så har jeg ei pumpe som forsyner uttakene til hammerhyd. Den leverer 55 liter, så har jeg ei pumpe som leverer til uttakene til pusshyd, 37 liter.(Pusshyd. trenger ikke så stor leveranse) Disse pumpene leverer også olje til graveren og beltemotor. Tror den minste pumpa levere til beltemotor. Jeg bruker graveren samtidlig som jeg belter maskina.Det kan være lurt å legge opp store slanger samt legge retur krets utenom sentral for å unngå varmgang.(omkopling på retursiden hammerhyd)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...