Gå til innhold

Igland 5000/2 Compact


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, har fått tak i en 5000/2 compact vinsj -81 mod. som er ment for fastmontering på traktoren. Denne har jeg tenkt og pusse opp i løpet av sommeren og bruke til høsten/vintern igjen, den har stått ubrukt i ca 15 år på en låve så den har stått under tak og er i god stand, virket da den ble satt bort. Og alle bevegelige deler gjør det dem skal med letthet.

 

Det jeg også tenkte og gjøre er og montere vinsjen på lunnepanna så det blir 3-punkt. For og slippe det forbanna knotet det sikkert er hvis man må av og på med vinsj for og bytte til fres/skjær osv. om vinteren.. Han jeg fikk den av sa at han og faren hans brukte vel mesteparten av en dag når de skulle montere den... Den har jo og ett toppstagsfeste til lunnepanna på vinsjen med ett kort toppstag, men det er vel for mye og håpe på at den hadde tålt fresen eller skjæret der?..

 

Jeg har lastet ned en igland pris og produktkatalog med vinsje krakker for trepunkt/hmv og triangel kobling og nødvendige deler for påsveising osv. på gammel lunnepanne som jeg jo har.

 

Men det blir for dyrt for meg nå så da lurte jeg på om den måten denne her er festa på er ett billigere alternativ?: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/viewimage?finnkode=33597302&reference=2012/3/vertical-9/06/2/335/973/02_158452232.jpg

 

Noe som veit om de delene som er brukt på dette bildet er og få kjøpt et sted som ett kit? Spør fordi jeg har sett mange andre gamle iglander montert på samme måte med hva som ser ut for meg som samme deler.

 

Eller er dette noe igland solgte før i tiden så det er utgått også er det bare disse nye vinsjstol/krakkene og få tak i nå?

 

Noen som vet hvor jeg bør hendvende meg for og få tak i deler hvis jeg skulle trenge det eller deler til ombygging FK el A-K eller noe annet sted? Bor da i Sigdal.

 

Takknemlig for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_A._1

Hei, har fått tak i en 5000/2 compact vinsj -81 mod. som er ment for fastmontering på traktoren. Denne har jeg tenkt og pusse opp i løpet av sommeren og bruke til høsten/vintern igjen, den har stått ubrukt i ca 15 år på en låve så den har stått under tak og er i god stand, virket da den ble satt bort. Og alle bevegelige deler gjør det dem skal med letthet.

 

Det jeg også tenkte og gjøre er og montere vinsjen på lunnepanna så det blir 3-punkt. For og slippe det forbanna knotet det sikkert er hvis man må av og på med vinsj for og bytte til fres/skjær osv. om vinteren.. Han jeg fikk den av sa at han og faren hans brukte vel mesteparten av en dag når de skulle montere den... Den har jo og ett toppstagsfeste til lunnepanna på vinsjen med ett kort toppstag, men det er vel for mye og håpe på at den hadde tålt fresen eller skjæret der?..

 

Jeg har lastet ned en igland pris og produktkatalog med vinsje krakker for trepunkt/hmv og triangel kobling og nødvendige deler for påsveising osv. på gammel lunnepanne som jeg jo har.

 

Men det blir for dyrt for meg nå så da lurte jeg på om den måten denne her er festa på er ett billigere alternativ?: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/viewimage?finnkode=33597302&amp\;reference=2012/3/vertical-9/06/2/335/973/02_158452232.jpg

 

Noe som veit om de delene som er brukt på dette bildet er og få kjøpt et sted som ett kit? Spør fordi jeg har sett mange andre gamle iglander montert på samme måte med hva som ser ut for meg som samme deler.

 

Eller er dette noe igland solgte før i tiden så det er utgått også er det bare disse nye vinsjstol/krakkene og få tak i nå?

 

Noen som vet hvor jeg bør hendvende meg for og få tak i deler hvis jeg skulle trenge det eller deler til ombygging FK el A-K eller noe annet sted? Bor da i Sigdal.

 

Takknemlig for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_A._1

Ok, sånn lunnepanne har jeg jo, men du tenkte på at de festene var noe de solgte som gikk ut av produksjon?

 

Ser de kun har nye vinsj krakker/stoler som de kaller det nå, ihvetfall i den pris -produktkatalogen jeg har.Og det blir litt for dyrt nå.

 

EDIT* Etter litt mere lesing på nettet så tror jeg det er en sakse kobling det er bilde av der som jeg tenker på.. I det første inlegget altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_A._1

Takk for tipset og nummeret. Meget mulig jeg plinger på der etterhvert.

 

Noen som vet hva slags olje denne vinsjen trives best med?

 

Må vel få montert den på traktoren og testkjørt den i løpet av uka håper jeg, så lenge det ikke dukker opp noen feil på gjemmomgangen som må fikses før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_A._1

Har fått svar på en epost henvendelse ifra Igland i dag, med pdf filer med detaljerte skisser for full demonterign osv. Veldig bra.

 

Kan jo da for ordens skyld hvis noen skule finne denne tråden via google eller lignende, opplyse litt om hva jeg fikk vite:

 

Feste det er bilde av i første innlegget er ett parallellogram som Igland kaller det, mulig kalt saksefeste på folkemunne, og dette er et utgått Igland feste.

 

Og ett direkte sitat ifra eposten jeg fikk:

 

\&quot\;Du kan kontakte en forhandler I Buskerud. Der har vi mange. Felleskjøpet\; Eik senteret, A-k maskiner og noen til. Vinsjen skal ha 2,5liter gearolje 80-90.

Du kan bygge vinsjen om til trepunkt montering.\&quot\;

 

Dette er da ment for folk som måtte søke på dette og lure på de samme tingene, og jeg lagde denne siste posten fordi jeg har selv søkt på ting og funnet tråder med de spørsmåla jeg har lurt på, uten at tråden er oppdatert med utfyllende svar. Kun en siste post ala \&quot\;løst\&quot\; eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...