Gå til innhold

Hvordan kapper dere stokker/kvister på 10-15 cm i diameter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Kapper dere sånne dimensjoner? I såfall hvordan? Med kappsag? Med Vedmaskin? Med motorsag? Er det noe vits i å kappe så små dimensjoner med vedmaskin?

Jeg kapper disse selv med kappsag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapper dere sånne dimensjoner? I såfall hvordan? Med kappsag? Med Vedmaskin? Med motorsag? Er det noe vits i å kappe så små dimensjoner med vedmaskin?

Jeg kapper disse selv med kappsag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ikkje ta med for mykje smått, men det som blir med kappar eg i vedmaskin. Då kappar eg 4- 10 kubbar før eg startar kløyvaren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
10-15 cm er jo ypperlig for en vedmaskin, og med 15 så bør du jo nesten kløve den i 4 også for at den skal tørke. Når jeg kommer til toppen, som kanskje bare er 4-5 cm, avhengig av hvor langt jeg har giddet å kviste kapper jeg bare uten å kjøre kløveren og klemmer alt gjennom til slutt, da blir noen kløyd i to og noen går utenom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er ypperlig virke for vedmaskin, ja. Man har jo meget god nytte av vedmaskinens egenskaper på smått virke også. Deler de største av disse i 4. Ned mot 6 cm. deles i 2. Passer på å blande slik at det ikke blir verken for smått eller for stort virke i samme sekk. Lunna er lagt slik at jeg kjører inn de fleste med den tykkeste enden først. Er toppen tynn tar jeg de siste lumpene til eget bruk. Kundene setter pris på at det er litt småved med til opptenning, det er min erfaring, men de vil også gjerne ha en del større kubber som varer ei stund i ovnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Tror MW har bommet med øyemålet. 10-15cm er jo gjennomsnittelig dimmensjon på strangene. Regner med at han han mener sånt som ikke trenger å klyves.

Har du mye smått går det nok like fort med en kappsag men det er tungvint å bruke to forskjellige maskiner for da må du sortere strangene. og så må du ta det for hånd for å få det opp i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristan: Ja, akkurat selve kappinga går nok like raskt, med har man stokkbord, hydr. matebord i den ene enden og transportør i den andre blir det totalt sett en helt annen jobb, som du er inne på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian har nok rett der. Beklager feilen min.. Jeg kapper stokker helt ned til 5-10 cm i diameter ca... Jeg lager ikke ved av dem som er så små da jeg lager dem til salg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Men da må en jo ha to vedmaskiner slik at en også kan få kløyvd opp de største.

Slike maskiner passer for de som bor høyt til fjells eller langt mot nord hvor trærne ikke blir store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...