Gå til innhold

Montere hurtiggangsventil på vedmaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nettopp tatt i bruk en ny vedmaskin av typen Japa 375 Pro. Så ganske fort at kløyveren godt kunne gått raskere når en står med smått virke.

Tenker derfor at det er en mulighet å montere hurtiggangsventil på kløyveren, slik mange andre maskiner har i dag. Imidlertid kunne jeg tenke meg at kløyveren ikke hadde gått hurtigere fremover, men vært rask bakover. Synes at de maskinene som jeg har prøvd med slik ventil smeller kløyveren forover i en slik fart at du mister all kontroll, og rask retur hadde løst tidsproblemet tror jeg.

Finnes det en slik ventil som gir hurtiggang bare ene veien? Hvem selger eventuelt slike? Ca. pris? Er det enkelt å montere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Har nettopp tatt i bruk en ny vedmaskin av typen Japa 375 Pro. Så ganske fort at kløyveren godt kunne gått raskere når en står med smått virke.

Tenker derfor at det er en mulighet å montere hurtiggangsventil på kløyveren, slik mange andre maskiner har i dag. Imidlertid kunne jeg tenke meg at kløyveren ikke hadde gått hurtigere fremover, men vært rask bakover. Synes at de maskinene som jeg har prøvd med slik ventil smeller kløyveren forover i en slik fart at du mister all kontroll, og rask retur hadde løst tidsproblemet tror jeg.

Finnes det en slik ventil som gir hurtiggang bare ene veien? Hvem selger eventuelt slike? Ca. pris? Er det enkelt å montere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Hei

En slik hurtiggangventil fungerer bare i pluss slaget på sylinderen, dvs. når man klyver kubben. Fungerer på det viset at retur til tank blir blokkert og + og - på sylinderen kobles sammen på trykksiden.

PGA av mindre areal på stangsiden vi sylinderen gå i pluss slag.

Dette er vel det som er definert som hurtiggang.

Får å få den raskere tilbake er nok litt værre.

Det må være ev. større oljepumpe, annen sylinder eller muliggens en akkumulator.

Det lureste er nok å kontakte leverandøren om de har noen løsninger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...