Gå til innhold

Vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en ung bonde som har drivd med ved den tunge måten i noen år og lurer på og satse på vedmaskin. Hva burde jeg satste på. kunne tenke meg Palax 35ks eller hakki pilke 1x37 pris klasse rundt 60000,-

 

Burde jeg ha med innmatingsbord?

Hvor mye produserer man i timen men en slik maskin?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claas_850_1

Hei, Jeg er en ung bonde som har drivd med ved den tunge måten i noen år og lurer på og satse på vedmaskin. Hva burde jeg satste på. kunne tenke meg Palax 35ks eller hakki pilke 1x37 pris klasse rundt 60000,-

 

Burde jeg ha med innmatingsbord?

Hvor mye produserer man i timen men en slik maskin?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Ja, du burde lage deg (evt kjøpe) innmaterbord, det øker effektiviteten....

 

Med bord burde du greie 1,5-2 favn med ved i timen. Men det kommer an på hvordan du legger opp linja di.

 

Med 2 mann og traktor til å ta unna fulle sekker kan du muligens komme opp i 3 favn i timen...

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de to maskinen du nevner er greie maskiner.

Hadde selv en Hakki Pilke 1x37 i 5år, og var noenlunde fornøyd med den ut fra prisen. Men det var en del tull med at den kun har reimdrift, og virket litt spinkelt bygget (byttet også vinkelveksel en gang). Og idag synes jeg prisen er for høy sammenlignet med andre maskiner. Selv ville jag prøvd en palax 35. Den har ihvertfall hydaulisk drift av kjede som kun går under kapping,

Nesten alle maskiner har god kapasitet. Det er hvordan veden behandles i begge ender av maskinen som stort sett bestemmer hvor mye du produserer i løpet av en time. Synes nok \&quot\;Macjojo\&quot\; sine anslag om 3 favner i timer var litt store, men 1-2 skulle være mulig med et bra opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtramann_1
en pent brukt dalen maskin burde du se etter. dalen er kvalitet å lite tull med.et stokkebord er absolut å anbefalle,det letter jobben betraktlig.kjøp uansett en maskin med svingbar transportør,da kan du fylle 2-3 storsekker,føre di transporteres til tørkeplass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claas_850_1

Hei og takk for alle svar.

 

Har desverre ikke traktor med laster så tenkte jeg måtte lage til en liten rampe som jeg kan rygge opp med pallegaffelen på innmatingsbordet.

Har noe virke sjøl men må nok kjøpe en del. er det økonomi for og drive med ved?

 

Dalen er vel en prisklasse for seg?

Noen som har linker/tegninger av sjøl laga innmatingsbord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haugon_1
Probleme er at du må drive stort for å forsvare ei ny makin. Har ein Hakki pilke 1x 37 som kappar 25 60l sekk i timen uten stokkebord. Hvor mykje har du tenkt å lage?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binderberger er nok bra, men den er ikke rask.

Spesielt på mindre dim. vil den tape terreng i forhold til en manuelt betjent. Den går visst i sammen farten uansett dim. Av de videoer jeg har sett av den maskinen så er en manuell betjent maskin mye raskere, Dessuten er jeg ikke usikker på hvordan denne automatikken takler krokete stokker. De stokkene som kløyves i videoer på youtube er jo \&quot\;telefonstolper\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claas_850_1

Hei igjen, nei litt usikker på hvor mye jeg har tenkt til og produsere. lager i dag ca 25favner i året med slegge ved klyver og motorsag. Men problemet mitt er som sagt at jeg må innvestere og jeg har lite tid på sommeren og få levert veden da jeg er Anleggsgartner.

 

Men hadde tenkt og produsere rundt 50-100 favner i året da hvis jeg skulle gått til innkjøp av vedmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...