Gå til innhold

problemer sagmotor på kvisagregat


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har problemer med sagmotoren på et kvistagregat jeg har. Vet forresten ikke om det er sagmotoren det er noe galt med heller, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal finne ut feilen. Det jeg vet er at motoren har en kraft på 15kw og det er 404 deling på kjedet og at det skal gå med en hastighet på 53m/s

Det som skjer når jeg skal kappe, er at sverdet og kjedet liksom bare står og hakker og hopper. Kan virke som det ikke får nok fart på kjedet. Virker helt normalt når jeg kjører sagen uten treet.

 

Har egen tank og pumpe på agregatet, pumpen skal gi ca 94 liter ved 540pto

Alle andre funksjoner funker helt fint.

 

Noen som vet hvor jeg kan begynne feilsøkinga? Eller noen som vet hva feilen kan være?

 

Takkerfor alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har problemer med sagmotoren på et kvistagregat jeg har. Vet forresten ikke om det er sagmotoren det er noe galt med heller, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal finne ut feilen. Det jeg vet er at motoren har en kraft på 15kw og det er 404 deling på kjedet og at det skal gå med en hastighet på 53m/s

Det som skjer når jeg skal kappe, er at sverdet og kjedet liksom bare står og hakker og hopper. Kan virke som det ikke får nok fart på kjedet. Virker helt normalt når jeg kjører sagen uten treet.

 

Har egen tank og pumpe på agregatet, pumpen skal gi ca 94 liter ved 540pto

Alle andre funksjoner funker helt fint.

 

Noen som vet hvor jeg kan begynne feilsøkinga? Eller noen som vet hva feilen kan være?

 

Takkerfor alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har testet med nytt kjede og sverd, så start med det først.

Feil filing av kjede eller skader/slitasje på sverd kan gi mange rare utslag på saginga.

Det er ihvertfall min erfaring fra vedmaskin med hydraulikkmotor og .404 kjede.

Kan sikkert være mye annet også, men ville startet med dette, før jeg gikk løs på hydraulikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forholdsvis nytt både kjede og sverd. Men kan prøve å bytte. Har både nytt sverd og kjede liggende. Er verd et forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Minner litt om problemer jeg hadde med en motorsag en gang.

Der var sagen levert med 0.404 drev og med 3/8 kjede uten at jeg var klar over det. Slikt sjekkes naturligvis ikke når en tar i bruk nytt utstyr og sagen oppførte seg litt rart kan du si.

 

Kan være lurt å sjekke at det faktisk er riktig drev og kjede. Hvis det \&quot\;nesten\&quot\; stemmer så vil kjedet bli med rundt på et vis uten belastning, men ved belastning så raper kjedet over på drevet.

 

Et annet tips som sikkert er unødvendig å nevne. Hvis pumpen drives via en kraftuttakaksel, så sørg for å ikke ha for stor vinkel i kryssene. Spesielt hvis det kun er det ene krysset som har stor vinkel så kan det skapes store torsjonssvingninger som igjen fører til pulsering i oljestrømmen fra pumpen. Denne effekten ser jeg at lett kan oppstå på en vedmaskin jeg har, og merker det på både på sagkjedet og transportbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...