Jump to content

Pilkemaster evo 36


Guest
 Share

Recommended Posts

Kikket på den å prøvde den så vidt på elmia i år.

Virket bra ,nyttige å bra forbedringer.

Har selv den gammle på 4. året å er veldig fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

har en pilkemaster selv,men jeg bygget om smøringa på kjede til separat tank med sagkjedeolje og ikke det tullet med å bruke hydraulikkoljen .

etter det er holdbarheten på kjede og sverd mye bedre.og jeg slipper stå i en \&quot\;eim\&quot\;av hydraulikkolje.

ellers er jeg meget godt fornøyd med maskina.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

sett tanken over sverdbeskyttelsen og ha slange fa den og inn på sverdet monter en liten krn på slangen verre er det ikkje.

 

eg kjøpte meg ein hakki pilke 1x 37 i steden for. den virker mer gjennomført og har skikkelig opplegg til sagkjede oljen

kjøpte med stokkebord

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Anonym

Har hatt maskina i knapt 2 år og har vært fornøyd. Har ikke lagt merke til noe stor slitasje på sverd og kjede. Den er brukt til ca. 250 paller. Har filt den 3-4 ganger. Har litt problemer med å få bandet til å gå midt i renna til tross for justeringer.

 

Her foreleden ble det ulyd i gearboksen og denne skar seg. Heldigvis var den under 2 år så jeg fikk ny gearboks,- men ikke montering,- monterte den sjøl på ca. 1 time.

 

Etter å ha studert den gamle gearboksen viste det seg at det var kun en enkel plastskrue som holdt på plass gearoljen. Denne hadde hatt lekkasje og oljen hadde rent ut i løpet av 2 år. Den nye hadde stålskrue i bunnen så leverandøren hadde nok blitt oppmerksomme på problemet. Flaks at den skar seg før 2 årsfristen.

 

Gutter/jenter sjekk skruven da dette kan få store følger. (Ikke noen koferttanker her nei). Fortsatt god sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest Anonym
Kjøpte demonstrasjonsbrukt Pilkemaster Evo 30 fra Felleskjøpet avd. Mosjøen. 2011 mod. Etter 3 stk europaller med ved, så havarerte hydrolikkpumpa på vedmaskina. Ikke mye å skryte av. Etter ca 1mnd. Så venter jeg enda på å få reparert maskina... Veldig skuffa..
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har pilkmaster 36.. kjøpte 2013 ny. Ting fungerte ikke helt bra. transport båndet var kast i så var umuligt og stille. Satt fast sverdet i hver eneste stokk etter 20 kbm virket. Bytte kjede like ille. Fant ut etter hvert at de hadde satt på 1.3 mm kjede på 1.5mm sverd med sverd rygg med 1.3mm. Det slipt opp til 1,5mm. Noe hadde blitt skakt så de byttet hele maskinen. Bra service. litt masing men ok.

Fikk ny maskin. Har en perodisk risting i sverd bånd og kløver ( Veldig lett på og bli trodd når du ikke får frampovesert det når service mannen er der). De sier han går for fort. matematisk har den ikke gått over 350 omrd etter laser har den ikke gått over 353. Grensa er 380 omdr. Går den for sakte kanskje? De svarte nei.

 

Ok kapper litt til olja blir grå etter 10 kbm. Får beskjed det er kondens ikke farlig kjør videre. 20kbm ser jeg ikke termostaten lenger minner meg heller om spillolja på en bil når vi får kjørt litt. De bytter olje og sier jeg kjører for fort. Det blir målt på nytt med ny laser måler den er på 350 omdr.

Noen som har hørt om lignende problemer?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Maskinen (Pilkemaster EVO 36) er 3 år gammel, men forholdsvis lite brukt. Bortsett fra dårlige kniver (herdingsfeil) til å begynne med, har alt fungert greit. Vi fikk to nye kniver på garantien. God service. Nå har det imidlertid oppstått et problem: Ved kløyving går ikke kløyvekolven m/framdriftsbåndet tilbake. Det setter seg fast, spesielt med litt tyngere stokker. Ved å løfte kolven i bakkant, løsner den som oftest. Det ser ut som om kolven går skjevt og tar inni platen til høyre for kolven. Spalten mellom framdriftsbåndet og det faste båndet, er breiere bak enn forran.Kjenner noen til problemet og i tilfelle, hva er løsningen på problemet?
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Har en EVO 30 med samme problemet. Klyvern eller innmatingsbordet er bøyd. Se langs kanten av innmaterbordet og du vil sannsynligvis se skjevheten med det blotte øyet. løsningen for meg ble å ta ut hele innmatingsbordet/ klyverkolven. Fikk en mekaniker til å rette det opp med varme. Grunnen til at bordet blir bøyd er den ekstra vippe-forlengeren på innatningsbordet. Stokkene kommer i klem på tilbakegang av klyveren og gjør at det blir bøyd.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest kauds_1
Jeg takker for svaret, men har følgende motspørsmål: Når kløyveren går tilbake følger stokken med, men det gjør jo vippe-forlengeren også. Hvordan kan stokken da henge seg opp l vippe-forlengeren?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei har samme problemene som det bekrives av andre her, plaget med stor varmgang på oljen ,dårlig eller ingen kjedesmøring ,bøyd matebord, kjiling av sagsverd selv med nytt kjede.

Fk har vert utrolig dårlige til og rydde opp i dette.

Maskina er 3 år men gått ca 150 m3.

Fk byttet kjede /sverd, hydraulikktank den ble så varm at malingen flasset.

Grunnen til at bordet blid bøyd er at stokken kan bli dradd tilbake av matebordet ,og da kan den kile seg under stokkerenna.

Er ikkje veldig imponert over maskina , hadde ei gammal dalen før denne .

Men vanskelig og forsvare ei dyrare maskin med den lille produksjonen eg har.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Beklager sent svar &quot\;Kauds&quot\;. Stokkene, spesiellt de som er krokete kommer på ett eller annet tidspunkt i klem mellom forlengeren og støtterullene (de som ser ut som en Y). Spesiellt er dette et problem hvis stokkene er krokete og følger med på tilbaketuren til matebordet. Da blir det press nedover på innmaterbordet og etterhvert bøyes det mer og mer.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Anonym

Har en pilkemaster evo 36.Hatt maskinen i 4 år. kjørt en vell 500 paller og er kjempe fornøyd! men nå blir maskinen overasket fort varm i hydraulikken, DVS kan være den har gjort det hele tiden men har ikke blitt oppmersom på det før nå. men ikke sikker på om den blir for varm. har ikke målt. men nr tempen øker mister jeg etterhvert (noen ganger) en del effekt i kjedet. det virker som om det ikke gir full hastighet.. ser at om dette inntreffer og kjedet stopper fortsetter transport båndet å gå men skulle kjedet gå for fult(være OK) å en kjører sverdet(kjedet fast) stopper transportøren.

Syns olja og er litt grå men. Her må der vell ligge en feil i ventilen til sag motoren eller i motoren. Noen som har tips til hvor? eller erfaring med disse feil?

hva ble løsningen for deg anonym bruker 02?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristan

Dette tipset fikk jeg av Gammelgubben\;

 

Et kjent fenomen på mange maskiner er at det bygger seg opp flis og møkk i kanalen til klyvestempelet. Da må det ut og kanalen rengjøres, fordi dette medfører at maskinen må jobbe på retur også, og da blir olja varm, og det første som skjer da er at ventilen til sagmotoren klyper. Stempelet stopper heller ikke riktig, slik at det høres ut som om pumpa jobber hele tida. Det er faktisk lagd et rep.sett for å motvirke dette, men jeg er nesten 100% sikker på at du løser problemet ved å rengjøre. . Rep.settet er en modifisering fra fabrikken men viser seg faktisk å være helt unødvendig hvis kanalen blir rengjort, det er forøvrig den som burde vært modifisert. Pilkemaster er en veldig rask og driftsikker maskin som krever minimalt med vedlikehold, men litt stell må den få.

Fil kjeder og sørg for at kjedesmøring virker - lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg er litt sein på avtrekkeren, men jeg er nå sikker på at Morten Bentsen har rett.

Så kommer spørsmålet: Hvordan i all verden får jeg ut innmatingsbordet/kloyveren?

Link to comment
Share on other sites

Innmatarbordet er bare tredd innpå en kryssfine'rplate. Bare dra den bakover. Du må muligens skrue løs den delen som er tredd opp i bordet for at bordet skal gå frem ved klyving.

 

Klyveren tar du ut ved å ta bort kniven. skrue løs sylinderen i bakant inni kanalen . Kanskje du må legge transportbåndet mer ned før du drar ut klyveren fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Kristan
Tok ut klyvestempelet idag. den er festet med en bolt og låsesplint. jeg måtte også skrue løs vinkelen som drar frem matebordet og stokkløfteren. Måtte også skrue løs slangene med en 27nøkkel. Jeg foretrekker å skru de løs fra venstre side men da må jeg fjerne en floke med styrestag og to andre slanger for å komme til for å skrue løs slangene til klyvesylinderen. Det er trangt å demontere slangene fra høyresiden og så må en uansett skrue løs en ekstra slange for å komme til så derfor tar jeg det fra venstresiden. det er lurt å ta bilder for alt er ikke like selvfølgelig når en skal skru det sammen igjen...
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...