Gå til innhold

bygge vedhus


Gjest

Anbefalte innlegg

har planer om å lage vedhus til lagring av ca 2-300m3 løs ved.

ser for meg å legge veden løst inn like etter løyving og at den tørker inne i bygget.

vil helst ha et kjøresterkt gulv med lufting, og vegger med god lufting

tenkte et bygg på ca 5x20m

 

noen som har tips til utforming for å få god tørk og logistikk i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

har planer om å lage vedhus til lagring av ca 2-300m3 løs ved.

ser for meg å legge veden løst inn like etter løyving og at den tørker inne i bygget.

vil helst ha et kjøresterkt gulv med lufting, og vegger med god lufting

tenkte et bygg på ca 5x20m

 

noen som har tips til utforming for å få god tørk og logistikk i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1
tenkte å ha godt takutstikk og minst mulig vegg. fikk et tips om å legge spaltegulv til storfe på gulvet med 2x8\&quot\;plank under disse for best mulig lufting under.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trikkern_1
Lurer også på vedhus/tørkehus. Kan vel ikke forsvare å bygge et nytt stålbygg til 4-500000 for å tørke noen vedsekker. Har tenkt å lage et enklere bygg, med nedgravde stolper i bakken. Med et takarr/platetak på dette. Ikke noen støpt plate engang?? Har tenkt å tørke veden i storsekker. Kansje i friluft, en stund på sommeren. For så å stable sekkene under tak, utpå sommeren. Noen med erfaring-ideer???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

eg vill hatt støpt gulv, pga fuktighet fra bakken.

mine planer er å legge veden løst i en stor haug midt i bygget. mesteparten av kundene har ikke behov for sekker/ paller, defor ser jeg for meg at jeg sparer en del tid og kostnad på denne måten. Er veldig usikker på hvor godt det vil tøke på denne måten, våger ikke å gå på en kjempesmell.

 

enig med deg trikkern at bygget må reisst på absolutt billigste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Sørg for å ha tørr grunne, enten bygg der det allerede er tørt eller grøft rundt. Også legger du duk og har på pokk. Duken kan være brukte gjødselsekker e.l., bare for å holde ugraset i sjakk. En haug vil ikke bli gjennomtørr. Jeg foreslår at du lager kanaler på tvers av huset, så du f.eks. får 8 båser med litt luft mellom på langsiden av båsene.

 

Tenk deg at du lagrer veden i kubikksekker. Da bør alle sekkene være ut mot friluft på minst én kant.. Dette bør også praktiseres hvis du mener å lagre veden løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trikkern_1

Bygge et enkelt vedlager. Hos meg-på leiregrunn. Må nok fjerne matjord-laget. Legge duk/veiduk, og fylle på pukk, kansje 40-50cm.

Kan jo også isolere, og støpe en plate oppå dette. Det er et kostnadsspørsmål. Har ikke noe tro på å kjøre inn rå ved i løs vekt inn i en stor haug. Vil vel da bare få tørk på det ytre laget!! Kan kansje lage noen binger, slik at du får luft gjennom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

er vel også en fordel med luft nedenfra. ser gjerne for meg at gulvet i disse bingene du snakker om bør være 30-40cm over det støpte gulvet.

visst da bingene er 3x5m og ca 2m høye bør en vel få rikelig med luft til all veden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer dårlig å tørke ved i en haug på golvet selv om det er luftig. Jeg har forsøkt å tippe bjørkved både ute på paller og inne på betonggulv i et luftig hus. Dette er lass på ca. 2 favn, dvs. ca. 6,5 m3 løsved. Det blir begynnende muggdannelse etter ca. en mnd. Tanken var at dette skulle ligge litt i påvente av å få pakket i småsekk. Det tørker en del i det ytterste laget, men når du kommer et stykke inni haugen, og spesielt i bunnen, ser det ikke bra ut.

Etter min vurdering må du ha en vifte som blåser nedenfra og opp om du skal kjøre inn løsved og tørke denne ned til salgsvare. Du må vel da bruke perforerte plater eller duk med kanaler under. Da har du en universaltørke hvor du også kan tørke korn og høy om du vil,men det blir relativt kostbart med strøm og innkjøp av tørkeutstyr!

Det er enklere og billigere å kjøre veden i storsekk og la den stå ute i en lang finværsperiode for så å sette den inn på et relativt luftig sted. Du vil da ha fått god fortørk ute om du ikke får mye regn oppi da.

Det er også en del som selger råved til en litt rimeligere pris. Mitt inntrykk er imidlertid at kundene stort sett vil ha veden ferdig tørket og klar til å pakke inn i vedbua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1
Tror det billigste er å kjøpe \&quot\;plastgarasjer\&quot\;. Jeg har forsøkt dette til lagring av vedsekker. Garasjene på 13.5 m2 kostet meg ca. kr.2.000.- pr stykk. Jeg la ut noen stokker som bjelkelag, og fant noe gammel bordkledning på låven som ble gulv. Ikke noe å kjøre på, men bra nok til å få veden opp fra fuktig mark. Ellers er paller tingen. Ofte gratis hvis man er litt \&quot\;om seg\&quot\;. Man kan bygge seg opp fra bakken så høyt man vil, gratis! Nå er jo ikke en 13,5 m2 hall nok til 2-300 m3 ved, men slike garasjer/plasthaller får man i alle størrelser. Om det blir for tett. Nei, og man kan la inngangen stå åpen. Eller droppe å motere opp begge endeveggene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1

her var mange gode tips.

det får gjerne bli en slik plastgarasje og lagring i sekker.

ser wee.no har hall på 106kvm til 30000 eks mva. kansje det er noe å satse på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Jeg har bygget permanent tak over veden. fikk kjøpt noen takpanner fra ett hus som skulle bygges på. Støpte ned 9 stolpesko. og satte på de 1,4m lange stolper. 4\&quot\;5\&quot\;. La over tre dragere på sju meter 3\&quot\;7\&quot\;. På tvers av dragerne la jeg 2\&quot\;4\&quot\; med ca 50-60cm mellomrom på 7m. Brukte honer med sagsiden opp for at pallene skal gli på når jeg skyver inn eller sleper ut vedsekkene. Mange reagerte på at jeg ikke bygde høyere slik at jeg kunne få inn traktoren. Men her på kysten kommer regnet ofte nesten flatt inn og med høyere under taket hadde veden oftere fått seg en bløyte.

Har tilgang med traktor fra to sider og da har jeg god plass til 16 hydropaller. Nå får jeg satt vedsekkene under tak etterhvert som de blir ferdig. Til tross for ekstremt dårlig sommer har aldri veden vært så god og tørr. Nå gjenstår det å se om det tåler en orkan og en meter med snø.

Dem som bor der regnet kommer ovenfra og har laster bør selvsagt bygge så høyt at de kan stable 3 i høyden for å spare takplater. Vegger bør det være minst mulig av, bare noen skråstiver slik at det hele ikke kolapser. Poenget er jo at det skal være luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...