Gå til innhold

Skogstau


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor handler folk skogstau/wire? Jeg synes det er fryktelig dyrt med 1.500kr for 50 meter 8mm. Og er det nok med 8mm eller er det lurt å gå opp til 10mm på en Igland 3500?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor handler folk skogstau/wire? Jeg synes det er fryktelig dyrt med 1.500kr for 50 meter 8mm. Og er det nok med 8mm eller er det lurt å gå opp til 10mm på en Igland 3500?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler alt av wire hos Erling Haug A/S i Trondheim. De driver stort sett med ståltau og kjetting til skipsfart,men har også vinsjwire og snarekjettinger til jord/skogbruk. Vi kjøper ogå en del wire i forbindelse med fylltømmer og gjødseltrekk og Erling Haug blir alltid billigst av de forhandlerene vi spør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian: Er det virkelig så stor forskjell? Jeg har klart å rive av en 8mm to ganger på 2 år, men det kan nok skyldes gammel wire med mye knekker og en overivrig operatør... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en øker størrelsen fra 8mm til 10mm så skal en være klar over at arealet øker vesenlig mer enn de 20% som diameteren øker. Husk at ved en dobling av diameteren øker arealet på wiren det firedobbelte, som igjen firedobler styrke og vekt på wiren.

En 8mm wire har areal på 50mm, mens en på wire på 10mm har arel på nesten 80mm. Tror 10mm vil bli mye stivere og uhåndterlig enn 8mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...