Jump to content

Sandvik 3000 kombi winch

Guest

Recommended Posts

Tar ut en begrenset mengde ved hvert annet år i tildels ulendt tereng, noe som innebærer mye bæring og tunge bører.

Jeg ønsker meg derfor en enkel winch for å lette arbeidet, men siden det blir tatt ut kun ved til eget bruk er det ikke økonomi i det til å kjøpe en ny winch.

Jeg ser det til tider er til salgs gamle Sandvik vinsjer, disse tilfredstiller nok ikke dagens HMS-krav, men dersom de er driftsikkre og det fortsatt er mulig å skaffe nødvendige reservedeler kan de være greie til mitt bruk.

Så da er spørsmålet, er disse vinsjene fortsatt driftsikkre tross sin alder og er det fortsatt mulig å få tak i deler for å reparere de dersom noe går i stykker?

Tar ut en begrenset mengde ved hvert annet år i tildels ulendt tereng, noe som innebærer mye bæring og tunge bører.

Jeg ønsker meg derfor en enkel winch for å lette arbeidet, men siden det blir tatt ut kun ved til eget bruk er det ikke økonomi i det til å kjøpe en ny winch.

Jeg ser det til tider er til salgs gamle Sandvik vinsjer, disse tilfredstiller nok ikke dagens HMS-krav, men dersom de er driftsikkre og det fortsatt er mulig å skaffe nødvendige reservedeler kan de være greie til mitt bruk.

Så da er spørsmålet, er disse vinsjene fortsatt driftsikkre tross sin alder og er det fortsatt mulig å få tak i deler for å reparere de dersom noe går i stykker?

Guest JD_Tracker_1
Har selv en gammel fransgård vinsj, fungerer utmerket til vårt bruk da vi ikke har skog, kun tar ved i allmenning. trekker ca 3t. Er ikke sikker på reservedeler til vinsjene, men reiner med att det skal være greit å få tak i.

Guest Vegard_1

Jeg prøvde å få tak i komplett topp-blokk til en slik vinsj i fjor, og det var ikke mulig - i alle fall ikke gjennom FK eller Igland direkte. Strengt tatt så endte vel Sandvikvinsjen hos Igland via Formek.

Clutch kan du nok finne hos et eller annet mekanisk verksted sine kataloger eller Økonomideler, og det er vel ikke så vanskelig å tilpasse andre deler heller - så akkurat når det gjelder denne er vel ikke deletilgangen helt kritisk, men tenkte å nevne at orginaldeler kan være litt værre :)

Hei

Eg har ein Sandvik 3000,gammel og god.. Og den har jaggu meg fått prøvdt seg.. Sterk som ein bjørn og er utruligt driftsikker..

Når da gjelder deler so er da ikkje so møkje som kan bli ødelagt,sidan den er mekanisk.. Er vel kun clutchen resten kan du fikse sjølv..

:) :)

Takker for svar, det ser ut til at blir en gammel Fransgård 3,5tons vinsj. Den ser ut til å være veldig lik Sandvik-vinsjen men er laget i Danmark, er det et samarbeidsprodukt?

• 1 year later...
Hei, eg har ein sandvik 3000, øve 30 år gammale, svive lika bra, har berre skifta wire. Bruker den i ulendt terreng, bur på Vestlandet, som seier litt. Vill absoulutt anbefale deg å kjøpe ein Sandvik 3000, tar ut hundre tusen liter sekker kvart år med denne.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...