Guest Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Er det domt å kjøpe brukt vedmaskin? bruker det være dyre ting som må skiftes ut? Hvordan tørker veden enklest? Hilsen Stian. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stian_Olsen_1 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Er det domt å kjøpe brukt vedmaskin? bruker det være dyre ting som må skiftes ut? Hvordan tørker veden enklest? Hilsen Stian. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Som med alt det andre man kan kjøpe brukt, så bestemmes standen ut fra vedlikeholdet. Men er vel som regel disse vinkeldrevene som må skiftes og de koster vel rundt 2000 kr eller noe i den duren. Ellers vil jeg minne deg om at den som invisterer minst er den som tjener mest :) En bonde i bygda tar tre lastebillass på våren med motorsag og en gammel vedklyver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stian_Olsen_1 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Det med en motorsag å en vedklyver på 3 lastbillast går kansje litt for trekt, om man skal tenke arbeidspeng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Ikke viss alternativet er å ligge på sofaen...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MacJoJo Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Det er slettes ikke dumt å kjøpe brukt vedmaskin. I hvert fall om du kommer over en til en rimelig penge som er bra. Men skal du investere, må du også tjene. Og du skal selge ganske mange vedsekker før det lønner seg med vedmaskin (mer enn 3 trailerlass). Veden tørker du aller best under tak, men likevel luftig. Kan også tørke ute med pressenning over, pass bare på at fukten har ett sted å ta veien, for ellers vil veden mugne. Ett godt råd er vel at du ikke investerer mer enn du kan betale for. De fleste som har gjort det bra her i verden har begynt i det små, så lagt sten på sten, og med tålmodighet fått en grei lønn for strevet.... c\"\;,) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stian_Olsen_1 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Hva er rimelig vedmaskin? jeg kappet opp 15 kubikk i fjor høst med motorsag, kappsag og kløyver. Takk for gode råd :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Det kommer jo an på hvor mye ved du tenker å lage pr. år da!? Jeg hadde definitivt kjøpt brukt om det var ved til eget bruk og litt for salg. Bruker du 100.000,- på en ny maskin må du jo produsere en del for å få regnestykket til å gå opp. Min brukte maskin (som jeg kjøpte ny)har jeg skiftet girboks og matebånd på. Det kostet ca. 6.000 tilsammen. Jeg tørker veden på hydropaller ute på et luftig sted og legger pallehetter med kroker eller en smal lang vedpressening over etter at veden har stått uten noen uker i finvær. Jeg har litt avstand mellom pallene. Legger du over pressening med en gang blir det for fuktig og mugg like under presenningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stian_Olsen_1 Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Er litt usikker på hvor mye ved jeg blir å produsere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Hadde jeg vært i din posisjon, ville jeg helt klart fått tak i ei brukt vedmaskin som er enkel ved evt stopp i produksjonen (f.eks ei gammel dalen-maskin). Da med tanke på tilgjengeligheten på deler. Dette kan du spare mange tusen på den dagen du er uheldig og står der med ødelagte deler Handler du ei relativt billig maskin er ikke det store risikoen ved et evt havari, om du skulle være så uheldig. Prisstapet du får ved å kjøpe ei ny maskin veier ikke opp for produksjonen i starten i ditt tilfelle. Husk\; stor fortjeneste kommer ikke av store inntekter men av små utgifter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MacJoJo Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Er du usikker på hvor mye du vil produsere, så bør du vente med å investere. Men du kan jo holde ett øye med vedmaskiner som legges ut på finn, ser at maskiner under 30.000 går unna. Sikkert lurt å lage deg ett abonnement på søk av vedmaskiner, og kommer du over en bra en til 20-30 tusen så er det bare å handle, om du har tenkt å fortsette med litt større vedproduksjon. Enn så lenge kommer du langt med det utstyret du allerede har. Burde gå helt greit å lage opp 40-50 kubikk i hvert fall. Så får du heller se an hvordan behovet ditt er. Vet ikke hvor mye fotjeneste du har per sekk (1000 ltr), men si at du har en fortjeneste på ca 300 kroner per sekk, da må du lage 100 sekker for å betale en vedmaskin til 30.000 (og til den er betalt har du ingenting i arbeidspenger). Evt du kan skrive ned maksinen med 100 kroner per sekk, da må du produsere 300 sekker før den er betalt. Også må du ta inn i regnestykket hvor mange flere sekker du greier å produsere. Og da kommer spørsmålet om kunder opp, har du nok kjøpere til all veden??? Lykke til uansett hva du gjør.. c\"\;,) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stian_Olsen_1 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Er enig der fortjeneste kommer ikke av store utgifter men store intekter. Kjøpere tror jeg det er nokk av. Takk for alle svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.