Gå til innhold

Ensileringsmiddel


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Nils_Petter_1

Hvaslags ensileringsmiddel bruker dere?

Erfaringer med kofasil? Er i i allefall snillere med maskinenen en andre syrebaserte midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags ensileringsmiddel bruker dere?

Erfaringer med kofasil? Er i i allefall snillere med maskinenen en andre syrebaserte midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Me kjeme te å kjøre med melkesyrebakterie, då ska me bruke 1 gram pulver pr tonn gras, utblanda i 0,5 liter vann. Dæ fyller me opp tanken på snitteren om føremiddagen,så kan me kjøre heile dagen, tanken tar 285 liter.

Me kan kjøre med så lite vann mengde fordi:

veskå ska pumpes inn i blæseren på snitteren, ska kjøre med ein selvgående snitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er klart.... men eg snakke om veiledende pris i 25 liters kanner.Men for store bruk og entrepenør drift er det jo ikkje aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Har svært gode erfarnger med KofaSil Ultra. Gir lite mugg og et velsmakende fòr spes. ved høye ts-prosenter.

Kan trygt anbefales.

I de senere år har vi imdlertid gradvis trappet doseringen ned mot null. Men de siste lassene på toppen blir tilsatt KofaSil, samt at jeg bruker em hagekanne til å helle litt ekstra væske langs med kantene og 1m innover siloen.

Vi har ikke merket nedgang i ytelse eller tilvekst etter som vi trappet ned mengden. Tror selv at hurtig innlegging, god pakking (kort snittelengde) og at man er omhyggelig med tildekkingen har mest å si for silokvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Svar til TG.

 

Dette med melkesyre trur me ska bli møje enklere, ein eller to fyllinger til dagen.

 

Vis me ska kjøre mæ syremiddel, så vil dær gå møje tid mæ fylling. Dei fleste middelene ska ein dosere 4-5 liter pr/tonn.

 

Eksempel: 100 tonn/timen, 4 liter pr tonn= 400L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Ensil 1 Na tilsvarer GrasAAT Lacto, Ensil Pluss Na tilsvarer GrasAAT Plus. Prisforskjellen varierer, ta en runde å spør om gode tilbud hos begge!\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Forresten, er det noen som gjorde seg erfaringer med Kofasil LP ifjor?? Vi har brukt Ensil/GrasAAT middlene og noe Kofasil Ultra ved tørre forhold. Har til denne sesongen bestillt Kofasil LP og Ultra til pressing, hadde vært interessant å høre noen erfaringer. Vi presset noen baller til eget bruk med LP for å prøve middlet, og det ble gode resultater av det! Det dekker et ganske bredt tørrstoff område, samtidig som det skal være snillere med utstyret!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når jeg bruker radioøreklokkene i gravemaskinen, så begynner de å skurre. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre med det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Hei, hva er tingen å bruke i grasballer? Hadde tenkt meg ensil pluss, men det var en som mente ballene luktet så rart, og dyra var ikke så ivrige etter foret.

Gress presset under fine forhold lukter jo godt uten syre og, men det svarer seg vel å bruke likevel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har bare brukt Kofasil i rundballer. Selv holder jeg kunden med Kofasil LP, har ikke ultra. Skal kunden ha det så tørt må han selv bestille Ultra på 200 liters fat. Ultra er også noe dyrere enn LP.

 

Har bare positive tilbakemeldinger fra bønder, særlig sauebønder. Men det koster penger, men et lam er vel mer verdt enn noe ekstra kostnad i ensileringsmiddel?

 

Jeg for min del kommer aldri til å kjøre noe som Ensil eller GrasAAT. Det tar knerten på utstyret og er også helseskadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alle som skal ha forstand på slikt seier jo at det betaler seg med ensileringsmiddel, og eg er naiv nokk til å tru på det.

Har bare gode erfaringar med kofasil, både Ultra og LP. LP er bra om graset ikkje er veldig tørt. har ikkje hatt mugg på en einaste balle i vinter. På ballar vi kjøpte tidlegare, uten middel, var det av og til mugg, og vi fikk listeriose på sauen. Dyrlege, pluss i verste fall tap av dyr og lam, det blir litt kroner. Så ser det ut til at dyra legg på seg meir med behandla ballar, men det kan eg ikkje si vitenskapelig sikkert.

I siloen brukar vi GrasAAt Lacto. Direktehøsta. Like billig som Ensil1, viss vi kjøper hos Norgesfor og ikkje felleskjøpet. Har liksom litt trua på den lactosegreia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristoffer_1

Hei,

 

Jeg trenger litt hjelp angående ensileringsmiddel. Jeg var på fk i dag for å kjøpe ensil pluss men jeg fikk med meg noe som heter ensil pluss na. Jeg ringte til fk, da sa de at ensil pluss og ensil pluss na var det samme. Finner ingen konkret informasjon om dette. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gå inn på siden: www.leigekjoring.no og klikk deg videre til der det står: \&quot\;Valg av ens\&quot\;. Der er det ein liten oversikt over div. ensileringsmiddler og hva hvert enkelt produkt inneholder. Ok produktoversikt på denne siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...