Gå til innhold

Hva er økonomien i vedproduksjon?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal begynne å produsere ved. Må gjøre dette fordi gården gror ned, så det er eneste måten å få vekk vegitasjon på.

 

Men det jeg lurer på er: Hva er økonomien i vedproduksjon? Da mener jeg kan jeg forsvare å ha tømmerhenger, vedmaskin, ny traktor?

 

Hvor mye må jeg (bør jeg) produsere?

 

Hvor høy timesbetaling greier dere som holder på proffesjonelt (halvproffesjonelt) å oppnå?

 

Med vedprisene her i Trøndelag ser det ikke ut til at timelønna blir særlig god. Men nå er det slik at jeg må ta ut en god del pga at eiendommen må holdes i hevd.

 

Hva med ved kontra tømmer? Hva er best betalt? Kan det evt lønne seg å kjøpe tømmer for å produsere ved?

 

Hvordan er støtteordningene ved skogsdrift nå? Tidligere fikk en jo ganske grei støtte for både tynning og skogsdrift...

 

c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne å produsere ved. Må gjøre dette fordi gården gror ned, så det er eneste måten å få vekk vegitasjon på.

 

Men det jeg lurer på er: Hva er økonomien i vedproduksjon? Da mener jeg kan jeg forsvare å ha tømmerhenger, vedmaskin, ny traktor?

 

Hvor mye må jeg (bør jeg) produsere?

 

Hvor høy timesbetaling greier dere som holder på proffesjonelt (halvproffesjonelt) å oppnå?

 

Med vedprisene her i Trøndelag ser det ikke ut til at timelønna blir særlig god. Men nå er det slik at jeg må ta ut en god del pga at eiendommen må holdes i hevd.

 

Hva med ved kontra tømmer? Hva er best betalt? Kan det evt lønne seg å kjøpe tømmer for å produsere ved?

 

Hvordan er støtteordningene ved skogsdrift nå? Tidligere fikk en jo ganske grei støtte for både tynning og skogsdrift...

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedproduksjon må sees på som sysselsetting. Det rimligste alt. for rydding er å kjøpe en geit. I 1980 var markedspris i Asker kr 45,- for 80 liter bjerk. I dag er prisen ca 1,- krone/liter. Man kan i hvertfall si at prisen er stabil når dette er utvikling over 30 år.

Det er vel en grunn til at landbruket gror ned fordi ikke mange har økonmi til å drive vedprod.

og husdyrholdet avtar. De som produserer har vel utstyr fra før til tømmerdrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte det som \&quot\;sk\&quot\; sier, tror du skal jobbe med ved i mange år og med store mengder før du kan forsvare den investeringen som du beskriver. De som driver med ved har nok det meste av utstyret allerede i forbindelse med tidligere tømmerdrift o.l, kanskje bortsett fra vedmaskin.

Et alternativ er jo å kjøpe noe gammelt og billig utstyr(traktor, vedklyver, vinsj) så du kan ta ut litt ved til eget bruk hvert år.

Men vi venter forsatt på svar fra noen som driver med dette på proffesjonelt nivå , så får vi se hva de mener om dette.

I tillegg til det du nevner må du også ha stor plass (helst under tak)

for å kunne tørke veden skikkelig og dermed selge kvailtetsved.

Slurves det med tørking mister en fort kunder.

Og bare basere seg på \&quot\;værgudene\&quot\; er jo også en risikosport i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Synes nå dette var litt svartmaling av vedproduksjon. Har drevet i det små noen år men har investert i en ny Tajfun 400Joi vedmaskin . Har selvfølgelig traktor fra før .

Det jeg har funnet ut er at jeg som har full jobb til vanlig er at jeg må bruke minst mulig tid på mest mulig produksjon og kjøper derfor bare ferdig hugget tømmer som blir levert med tømmerbil.Er jo som regel ikke storskog som havner i vedmaskinen og det tar for meg altfor lang tid å hente ved ut av egen skog

Her på sørlandet får vi 1800 til 2100 for en favn med ved i storsekk avhengig av treslag. Når jeg kjøper tømmer går det ca for 550-650 pr favn i tømmer.så hvis jeg kjører 2 favner gjennom vedmaskinen i timen og bruker 2 timer til for å kjøre ut de 2 samme favnene ut til kundene er det ganske lett å regne timesbetalingen.

Eksempelet her er en gjennomsnittsproduksjon

Kan du få kundene til å hente er det enda bedre.

Men alt må ligge til rette for effektivitet. Benk med hydraulisk innmating , traktor med tømmerklo og masse plass få flat grunn og ikke minst masse bølgeblekk til å legge over. Ikke pallehetter eller presenninger.

Så ikke vær redd for å sette igang om du allerede har traktor og kjøp deg en brukt vedmaskin til rundt 50 000 og begynn i det små. Og omsetter du for over momsgrensen så ikke gjør som nesten halve vedproduksjonen foregår (svart). Da går du på en smell før eller siden og er bare med på å ødelegge for de som prøver å gjøre dette seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest mf_power_6480_1

jeg og en til driver med vedproduksjon, vi har den største dalen maskinen med stokkebord. å vi kjøper stranger på trailer, tar alt for lang tid og hugge selv. vi har ikke noe hall å lagre veden i, så vi lar den stå åpen til midten av juli, så legger vi presening på å lager åpning i hver ende. (veldi viktig med luftgjennomstrømning og luft mellom pallene)

hadde over 200 paller med bjørk og ingen møglet eller ble stygge, å de lå på 12-15%,

alle kundene var kjempefornøyd, vi tok 2400kr/favn.

dere kan gå inn på www.heli.as så ser dere hvordan veden ser ut etter å ha vært lagret under presening med luftgjennomstrømning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_pwr_1

Til mf power 6480.

 

Det er ikke hugginga som tar tid, det er kappe å kløving som tar tid. Har høgd bjørk manueltde siste fjorten dagene og har til sammen høgd 120 kubikk fordelt på to mann. Framkjøringa tok to fulle arbeidsdager. Vi høgde ca 5 timer ala 5 dagers uke. Det gir i snitt 1,2 kubikk i timen og er ganske bra. Når vi skal kappe/ kløve detta vil det ca ta fjorten dager, me 7,5 arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

skal det vere noe økonomi i vedproduksjon må invisteringene være små og produksjonen stor. men det er jo et veldig varierende klima hvertfall på østlandet så noen år der det gode penger å tjene ,andre kun tap. jeg kjøpte en binderberger ssp450 og er veldig fornøyd med denne den har automatikk og stor kapasitet,

vi begyner med leiekjøring i år på østlandet for andre vedprodusenter eller bønner som ønsker å produsere mye, men ikke invistere seg i hjel de første åra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Skal du investere i nytt utstyr, traktor, tømmervogn og vedmaskin, så må du drive med dette på heltid for å ha sjans til å greie å betale utstyret.

Det er så mange vedprodusenter nå at du burde kjøpt tømmervogn og traktor eller skogsmaskin, og så solgt strangene til vedprodusentene. Skal vi ha økonomi i vedproduksjonen så må vi spesialisere oss. Og da hadde du fått ryddet gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...