Gå til innhold

Duun VM420 erfaringer


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Dæhlen_1

Noen her inne som har erfaringer med duun sin \&quot\;nye\&quot\; vm420?

Jeg har bestilt en sånn og hadde vært morro og høre hva andre syntes om den maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har erfaringer med duun sin "nye" vm420?

Jeg har bestilt en sånn og hadde vært morro og høre hva andre syntes om den maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest massey_ferguson_565_1

hei

 

er veldig intrisert og kjøpe meg en duun vm420 maskin

 

er det noen svak hetter med maskinen som dere har lakt merke til?

 

skal kjøpe meg ved maskin men vil høre meg lit runt før jeg kjøper noe

 

hilsen john martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo brukt den litt,så langt ikke de store problemene.Sverde sluttet å gå helt ned,men det var en flis som har lakt seg på.en ting som er bakdel er at aksel tilkoblinga på maskina står langt frem så når den sto på traktorn så kunne ikke akselen være lengre en 25cm tottal lengde.Hadde på 3 kant og fikk ordna så den står en halv meter forran maskina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke dumt at de gikk tilbake til 540 pto hastighet, for de som bruker eldre traktorer med bare en hastighet? Den \&quot\; gamle\&quot\; wm 100

hadde vel 400 el noe pto hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

\&quot\;problemet\&quot\; er at du må ha mye mer motorturtall på traktoren.

Har selv en gammel Deutz og denne har 540 rpm på pto ved ca 1800rpm på motor. Når min Dalen kun skal ha 400rpm på pto så kan turtallet på traktoren senkes til ca 1350rpm.

Dette gjør jo at det blir mye mindre bråk og mindre dieselforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Du som har problem med maskina kan jeg anbefale å ta kontakt med den A-K avdelingen du kjøpte maskina av. Det er de som skal følge opp slike ting. Har selv prøvd en slik maskin og syntes den er meget god i bruk oversiktlig og ikke så mye innkapsla som mange andre maskiner. Meget god kapasitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fekk duun maskina mi wm420 i desember, og har bare gode ord å si om den så langt. Manglet noken skruer til stokkebordet og instruksjonsbok til maskina, men ringte A-K og dagen etter var boka i postkassen sendt direkte fra duun. Duun tok også kontakt med meg angående skruene og sendte dei eg manglet kjapt og greit. Så eg har bare godt å sei om Duun, svært god service fra A-K. Maskina fungerer svært godt, kraftig og solid, rask klyøving. Eg vil anbefale den. Eit godt alternativ til Dalen 2054, koster 20.000 mindre også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Kjøpte Duun VM100 i 2008, detta bllir andre sesongen med maskinen. Har bytta flere lager i maskinen, og nå røyk motoren til sagkjededrifta.

 

Fikk beskjed om at det var mitt problem.

 

Maskinen har gått ce 150m2.

 

Ble advart mot Duun, men kjøpte likevell. Angrer.

 

Kjøpte Duun stokkebord, her manglet nesten alle boltene når jeg fikk det levert.

Har en Duun v fres 215. Her løsner innmatingsbladene i sveisen på akslingen.

Duun har dårlige bruksanvisninger på produktene sine.

A-K innrømmet at de har mye reklamasjoner på Duun. Særlig vedmaskiner. Flere eksemplarer har vært så dårlige at AK har tatt hele maskinen i retur.

 

En nabo har en Duun totrinnsfres. Her går stadig lagra på mateskruen.

 

Jeg skal ALDRI handle så mye som en Bolt av Duun mer. ALLLLDDDRRRIII!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Dalen. Den går og går og så er den så god å bruke, særlig den siste utgaven av 2054 maskina som kom i sommer. Dalen er Rolls Roycen i denne sammenhengen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg kjøpte Dalen maskin! Prisforskjellen er foresten bare 6500 kr, og det ser det ut som det er verdt. Hadde selv dårlige erfaringer med duun freser(og ak), så eik fikk handelen der gitt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også en Duun VM 100 i fjor. Vurderte dette til det beste kjøpet da i forhold til pris, og det var det klart. (69000.-)

Fordeler med Duun i forhold til Dalen er: Lengre innmatebånd, bedre kjøling med egen kjølevifte,

sponet blir blåst vekk fra maskinen,

Duun har lengre uttransportbånd som standard (4m),

dette har kjededrift og fungerer dermed under alle forhold,ingen ising og etterstramming.

Man kan også kappe opptil 60 cm peisved med den.

De som sier at lager og dimensjonering er for dårlig på Duun bør vel ta frem fettpressa og bruke den kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Hvis DUUN hadde tatt seg bryet med å teste et par tømmerstokker i VM100 hadde de avdekket mange konstruksjonsvakheter.

 

Innmatingsbordet: ytterst\; har det to svære skiver som styrer innmatingsbandet, tømmeret legger seg på den innerste av disse og mister kontakten med innmatingsbandet. Innmatingsbandet forsvinner ned i maskinen og tømmeret blir liggende å hvile på kanten før sagsverdet. Dette er irriterende.

Flisutkastet går stadig tett under kløving av rått virke.

Flis og mindre vedtre setter seg stadig fast i utmateren.

Skulle hatt en mulighet til bare å engasjere kløvestempelet. Duun100 må du bruke kappehandtaktet før kløveren går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Har hørt en del negativt om denne maskina,og en del forhandlere,så jeg er ikke sikker på om jeg tør å kjøpe.

Synd for det er ei lettkjørt effektiv maskin når den fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...