Gå til innhold

Hakki Pilke Greenspeed 42- dårlig 8-delskniv


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Edvard_1

Jeg er medeier i en liten bedrift som produserer ved. I den anledning gikk vi høsten 2007 til innkjøp av ei Hakki Pilke Greenspeed 42. Vår maskin har gått 2 sessonger og vi er sålangt godt fornøyd etter at vi fikk fikset opp i noen småfeil.

Vi har imidlertid 1 feil som oppstår fra tid til annen. 8-dels kniven tåler ikke skyvekraften fra kløyvesylinderen. Vi har skiftet noen kniver allerede og vi har hørt fra en maskinforhandler at dette er feil som har gått igjen på maskina. Vi er ute etter å høre om noen der ute har samme erfaring som oss, evt har hørt om noen som sliter med samme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medeier i en liten bedrift som produserer ved. I den anledning gikk vi høsten 2007 til innkjøp av ei Hakki Pilke Greenspeed 42. Vår maskin har gått 2 sessonger og vi er sålangt godt fornøyd etter at vi fikk fikset opp i noen småfeil.

Vi har imidlertid 1 feil som oppstår fra tid til annen. 8-dels kniven tåler ikke skyvekraften fra kløyvesylinderen. Vi har skiftet noen kniver allerede og vi har hørt fra en maskinforhandler at dette er feil som har gått igjen på maskina. Vi er ute etter å høre om noen der ute har samme erfaring som oss, evt har hørt om noen som sliter med samme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hendel_1

Hei. hele maskina er jo en stor feilproduksjon!!

kniven er ikke laget for kløyvekrafta sier du!! men det er heller ikke maskina! har du ikke lagt merke til at transportbåndet siger ned når du kløyver tungt? det er hele maskina som gir etter!

 

vi hadde en slik maskin som vi kjørte gjennom 400 kubikk på. men det var de værste jeg har vært med på. absolutt alt gikk i stykker.

 

hvis en kubbe drar kløyveren til en side så bøyes kniven slik at den ikke går ned igjen ...men ikke nokk med det i andre enden av kløyveren så sitter det ei arm som får tak i oljesentralen baki der og drar istykker det som er baki der!

 

vi brukte tre clutcher på kjedeinnkoblinga...de røk me jevne mellomrom!!

 

totalt misslykket maskin!

 

å så har vi staget som aktivwerer kløyveren baki der..det knekker mot oljemototren til innmaterbåndet!!

 

prøver å glemme denne maskina....men den kommer tilbake i mine værste mareritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym
har akkurat det samme problemet med 8 delings kniven til min hakki pilke OH 60.Etter kjøpte 8 delingskniv til den,og bøyede seg tilsiden med en gang jeg tok den i bruk. Klagde på den, men fikk beskjed at jeg hadde overbelastet den. tok og rettet ut kniven i en presse, men fikk problemet med engang jeg prøvde og bruke den igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

8-delskniver betyr problemer på de fleste vedmaskiner uansett.

4-delskniver er jo normalt. Men allerede med 6-dels kniver så kan det bli problemer. Årsaken er egentlig itte at det er så enormt mye tyngre å kløyve kabben i 6. Problemet er at kabben utvider seg så fælt, også nedover, så den kiler seg mot underlaget. Og med 8-dels kniv blir det enda verre. Kabben har rett og slett ingen steder å gjøra av seg når den splittes så mye!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjører med 6-delingskniv. Det går helt supert! Har ikke hatt noen problemer. Kjører gjennom ca 250 m3 hvert år. I hovedsak er dette bøk og noe bjørk. Har 4-delings men den bruker jeg aldri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei!

problemet med kniven er løst, men nå har maskina vår gått ca 350 paller og klikker nå helt. Det spruter olje av alle tenkelige koblinger, strammeanordning for feste av sverd og kjede går opp igjen etter bare 3 stokker,sylinder for heving og senking av sverd fungerer ikke som den skal, Vi har i det hele tatt så mye problem med denne maskina at vi nå er nødt til å bytte den. Selv etter at flere reperatører har vært og utbedret feilen kommer de igjen. Vi er svært misfornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags maskin skal du bytte til???

Håper du satser på Dalen eller Kisa, så tror jeg du blir fornøyd.

Begge disse produsenter har velutprøvde modeller, som har hengt med i mange år nå, nesten uforandret, så de fleste \&quot\;barnesykdommer\&quot\; på disse burde være rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Vi har også bare hatt problemer med denne. Først fikk vi en demomaskin, som vi ikke fikk begynte med en gang, for det var noe feil med kappeaggrigatet. Kom masse gnister..

Så fikk vi en helt flunka ny. Den har vi kjørt ca 30 paller.. Her er problemet at sverden går ikke gjennom stokken. Kjedet stopper, før man må prøve opp til flere ganger før jeg kommer gjennom stokken. Det skjer mest på tørrgran og når maskinen er varm.. Nå har vi hatt mekanikere her 3 ganger, men de finner ikke ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Espen: Vi har akkurat samme problem med vår maskin. Sverdet går ikke gjennom stokken før vi har prøvd mange ganger. Har ikke funnet grunnen til dette. Noen her inne med gode forslag? Det kan tenkes at sverdet står litt på skrå men ser ikke slik ut. Dessuten har vi problemer med at transportbåndet stopper opp hele tiden. Årsak ukjent. 8-delingskniven plukker vi ut før vi kjører krokbjørk o.l. Ellers blir vi stående med slegge hele tiden. Til slutt må det nevnes at den optiske vedlengdemåleren er en stor vits. Funker bare dersom veden er helt rett. Så maskina har ikke svart helt til forventningene nei. Den har vel ikke gått mer enn 100 paller tipper jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Først til deg med saga som ikke vil igjennom stokken. Bytt kjede evt bytt sverd også

Jeg ser på Hakki pilke som noe av det simpleste blant vedmaskiner. Har hatt 2X og 1X green speed.

Gått over til Taifun400 joi . Kjører med 12 delingkniv og har 15 tonns kløyve og har aldri noen problemer.(maskina er til nå gått ca 100 favner.)

Kan forøvrig nevne at jeg kjøper 17\&quot\; (Oregon)kjeder til 140/stk når jeg kjøper 10 i slengen.

Det firmaet tar 40 pr kjede for å slipe det og da er det som nytt. De sliper og leverer kjeder til skogsmaskinparken i hele sørnorge. Kommer ikke på i farten hva firmaet heter men ligger i Froland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Arion: Vi har akkurat samme problemet med transportbåndet også, at det hakker og ofte stopper. Og jeg helt enig med den optiske vedlengdemåleren. Kan ikke vi snakkes videre på mail evt telefon, for å ha en sterkere sak? Mailen er espen_bonde@hotmail.com

Timotei: Vi har snudd sverdet, og A-K Maskiner lovet oss nytt sverd og kjede for over 1mnd siden, men vi har ikke sett noe til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard - bytt til Tajfun 400 joy, det kommer dere ikke til å angre på.

Vi kjøpte ny i fjor - 230 sekker - kun smøring,olje og kjedeskift !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjører med greenspeed 42 og med 8 delskniv.

Kløyver både eik,bjørk og furu,aldri hatt problemer med noe som har gitt etter.

Kjøpte den våren 2010 transportbåndet hakket litt det første,forhandler hentet den og målte og prøvet den fant ein feil på ei dyse,skiftet den og etter det gått uten feil vill ikke bytte den vekk i noe annet|.

Kjører igjennom 400 hydro sekker hver vår så han får prøvd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Dalen 2054. Kraftig og solid maskin som ikke bøyer seg i non del av konstruksjonen. Sett denne maskinen sammen med en HP 1X og dere skjønner hva jeg snakker om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Edvard\; Hva ble løsningen på 8delskniven?

 

Espen\; Kan årsaken til at kjede stopper være at den sager skjevt slik at den kiler seg fast? I så fall så er det på grunn av at kjede er kvassere på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kristian: 8-delskniven ble byttet ut. Fabrikken har produsert nye i hardmetall stål. Den nye kniven har holdt fint siden vi fikk den for ca 1 1/2 år siden.

Vi har forøvrig inngått avtale om leveranse på den nye versjonen av Green speed 42. Det viste seg at ingen maskinforhandlere var interesert i å gi den prisen som vi forlangte for vår gamle Green speed. Ny maskin kommer til neste uke og vi er spente på om denne \&quot\;orker\&quot\; noe mere enn den forrige.

Er det noen her på forumet som har erfaring med den nye versjonen av Green speed 42 så hadde det vært veldig bra og fått noen tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ein god maskin.

Eg har ein 2010 mod og forskjellen er att fra 2010 byttet dei ut olje motorene til noen som skal være sterkere og ikke minst byttet dei til eitt kraftig sverd som ikke gir etter for da vill det ikke gå igjennom stokken.

ser det er noen som har problemer med det.

Vil heller anbefale og kjøre med seks deling kniv synes der blir for mye flis av åtte dels kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Hej !

Har en woodmax 1x 42 -09. ej hydro svärdet.

Inga problem med sågen våran hade den nyare sågenheten.

8 delskniven funkar klockrent den enda jag använder .

6 delskniven missar mer om man kör flera vedträn 2-3 st åt gången.

 

Ska införskaffa 12 delskniv det klarar maskinen av.

 

Utmatningsbandet måste man sträcka upp samt kolla trycket på hydrauliken !!!

 

Kört 3 säsonger nu utan problem ca 600 m3 .

 

Nyare hydromodellen behöver över 25 A vilket gör att man sällan kan köra på EL hos någon kund.

 

 

Åke Nilsson skellefteå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Hei vi har nå kjørt igjennom en del kubikk med den nye Hakki Pilke 42 Hydro ,som den visstnok offisielt heter. Vi har alt i det vesentlige kjørt gjennom bjørk som har ligget i 2 år. Fuktigheten på dette tømmeret ligger helt nedi 24 %, med andre ord nokså tørt. Vi har ikke detektert noe av de gamle problemene med denne versjonen. Det virker som om det meste av de feil vi hadde på den forrige nå er løst. Det vi har sett er at kjøleradiatoren på hydraulikkolja er for liten. I varmt vær (når maskina står i sola, over 27-28 gr i skyggen) går den for varm. Hydraulikken blir tregere. I vanlig vær er dette ikke noe problem. På denne maskina går jo også sagkjedet med hydraulikk og det virker som om dette gir adskillig større varmgang i det hydrauliske systemet.Noen som har noen erfaringer med hydraulikk og evt har samme erfaring?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...