Gå til innhold

Billig traktor til Dalen 2054


Gjest

Anbefalte innlegg

Har bestilt og venter på ein Dalen 2054 med hydr matebord. Men vil kjøpe meg ein billig traktor som kan drive vedmaskinen. Har ein MF375, men vil ikkje oppta den.

Er det nåken som har erfaring med feks MF135, Volvo 430 el lignende. Nåke som klarer jobben fint i kaldt vær.

Trenger minst 40 hk ifølge Dalen.

Tenkte å kjøpe ein traktor til max 20 tusen.

Erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidarh_1

Har bestilt og venter på ein Dalen 2054 med hydr matebord. Men vil kjøpe meg ein billig traktor som kan drive vedmaskinen. Har ein MF375, men vil ikkje oppta den.

Er det nåken som har erfaring med feks MF135, Volvo 430 el lignende. Nåke som klarer jobben fint i kaldt vær.

Trenger minst 40 hk ifølge Dalen.

Tenkte å kjøpe ein traktor til max 20 tusen.

Erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en 68 ford 2000 med 37 hk på en DUUN100 vedmaskin med stokkebord. Det går helt fint, lille tassen av en traktor har snart kløvd 5-600 storsekker på noen år uten problemer av noe slag.

Trenger motorvarmer under minus 5, ellers bare tut og kjør.

 

Ford 3000, Volvo 430, MF135 er fine vedtraktorer. Hvis du trenger noe større enn det ville jeg kjøpt en annen vedmaskin.

Dalen 2054 skal vel ha litt over 400 på PTO? Det er samme som DUUN skal ha, og ingen problem det. Bedre enn 540 for traktoren slipper å gå på så høyt turtall, min ford 2000 går på 13-1400 omdreininger under drift. Det er vel omtrent der den har størst dreiemoment i motoren så det blir lite turtallsdropp ved grovt virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 540 pto på Duun 420 og 400 pto på wm 100.

Dalen 2054 er 400 pto.

Kjører selv med en Deutz 4005 65 mod og det går helt fint.

Den hostet igang idag i -12¤, da jeg ikke har tilgang til motorvarmer.

Den er dessuten luftkjølt, så ingen problemer med vann i olja på denne.

Gav 10000,- for den.(inkl halvbelter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutz må være gunstig på en slik, lettstartet, gjerrig på diesel, også går jo de gamle -05, -06 og 07 seriene nærmest til evig tid.

vil være så dristig å si at det er noe av det beste som er laget når man legger de kriteriene til grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å ha ein traktor som yter nok krefter ved ønska turtal på kraftuttaket med eit lågt motorturtal. Dersom traktoren må gå på 2000 o/min på motoren, blir det meir motorslitasje, og det går meir diesel enn ein kan kjøre på 1600 o/min. MF 35 har 540 o/min ved 1500. MF 135 har ved 1700 og er langt meir lettstarta enn MF 35 som har forkammermotor. Volvo 430 skal ha mulighet for 540 o/min ved 2 ulike turtal på motoren. Motoren er samme som står i MF 135.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om traktoren kun skal brukast til å drive vedmaskin hadde eg prøvd å få tak i ei EHS eller KHS med el-motor. Dette betingar jo då at du har tilgang på straum i området der maskina skal brukast.

Fordelane med straum er framfor alt eit bedre arbeidsmiljø og billigare drift.Ein eldre traktor med kun 540 r/min må nødvendigvis gå med litt turtall for at maskina skal gå greit.

 

Lurer på om det er nokon som har prøvd å drive ei vedmaskin med El. motor meint for Underhaug/Kvernland avlesservogn eller lignande.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=26440153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i ein David Brown den har nemlig 540 på 1800 omdreininger på motor,eller kjør den på 1000 på tappen,da har du 540 på 1100 på motor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Da vil jeg nok en gang slå et slag for Volvo Buster 400 el.l med veiavhengig kraftuttak. Det er bare å sette H-L-spaken i fri, girspaken i 3. eller 4. avhengig av hvor mye kraft du trenger. Jeg kjører Pilkemasteren på 4. gir, nå virker ikke turtelleren, men tipper den går sånn ca. på 1000-1100 på motoren. Meget lettstartet traktor, og bruker lite diesel. Det ligger vel flere slike på Finn til like under 20k.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...