Guest Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 Pilkemaster skal kun ha 400 omdr. og da går det alt for sakte, dvs akkurat fort nok til at en greier å sage av kubben. Kjører en fortere går oljen varm og bryteren for sagkjeda slutter å virke. Er det noen som har løsning på problemet slik at jeg kan få en mer effektiv vedproduksjon? Jeg ville kjøpe ny bryter men FK mente problemet var at jeg kjørte for fort, noe jeg ikke kunne benekte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 Pilkemaster skal kun ha 400 omdr. og da går det alt for sakte, dvs akkurat fort nok til at en greier å sage av kubben. Kjører en fortere går oljen varm og bryteren for sagkjeda slutter å virke. Er det noen som har løsning på problemet slik at jeg kan få en mer effektiv vedproduksjon? Jeg ville kjøpe ny bryter men FK mente problemet var at jeg kjørte for fort, noe jeg ikke kunne benekte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 14, 2010 Share Posted December 14, 2010 da må du sette på andre reimhjul på sag kjedet for å kunne øke hastigheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 14, 2010 Share Posted December 14, 2010 hvilken type pilkemaster har du ? glem reimhjul, det har du ikke, men det kan være flere grunner til at olja blir varm, og da skjer det du sier med sagmotoroen. Jeg har lagd mye ved med maskina mi de siste fem åra, og den er ikke treg, jeg har sett og prøvd en del annet og. Skal du ha noe raskere må du ut med mye mer peng, men du må likevel rydde i sekker, kjøre unna sekker og kjøre fram nytt virke. Det mest negative med pilkemasteren er vel egentlig max. diameter på virket, ellers har den vært både rask og driftssikker. Har du prøvd å tukle med justeringa av ventilen ? Høres det ut som oljepumpa jobber tungt ? Hvor gammel er maskina di ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 den er vel rundt fem år. husker far betalte 40 000 + mva. vesentlig mer enn året før.husker ikke benevnelsen i farten. Har kjørt med litt høyere fart nå mens det har vært kaldt og da går det vesentlig raskere å få lass. Kunne tenkt meg å kjøre like fort sommerstid også. Er greit å få lass første dagen... Noen nevnte at det burde vært montert oljekjøler. tenkte noen her hadde en ide om hvordan det kan gjøres i ettertid. Den har ikke så stor maksdiameter i kappsaga nei, men når det blir så stort syns jeg det er like greit å kappe med motorsag og klyveren tar alt så lenge det ikke kommer på tvers. Har aldri hatt problem med smøring av sagkjede . lager ca 50m3 i året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Jeg fatter ikke at du kan kappe raskere med motorsag, da må du selvfølgelig mene det grove tømmeret. Kan du forklare litt nærmere hva som skjer, hva som egentlig er problemet, så kan det hende jeg har løsning til deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 15, 2010 Share Posted December 15, 2010 Du sier du lager 50m3 i året, det må da være gjort på maks en uke og kjøre igjennom det(5 virkedager)?? Behøver vel ikke holde på sommer og vinter med det volumet?? Så hvorfor ikke kjøre på det oppgitte turtallet og ta det med ro. Har du skarpe og bra kjeder, og riktig høyde på rytterne, så skal det vel ikke være problem med kappingen om ikke selve sagmotoren er slitt. Går ut fra at trykket fra pumpa er ok, siden kløyveren fungerte bra, eller er det 2 pumper på den?? Kan jo evt, være noe feil i en ventil også. Men sikkert lettere og få svar på ditt \"\;problem\"\; om du beskriver mer eksakt hva problemet er. (Er det kjede som ikke drar, eller går det sakte osv...??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Et kjent fenomen på mange maskiner er at det bygger seg opp flis og møkk i kanalen til klyvestempelet. Da må det ut og kanalen rengjøres, fordi dette medfører at maskinen må jobbe på retur også, og da blir olja varm, og det første som skjer da er at ventilen til sagmotoren klyper. Stempelet stopper heller ikke riktig, slik at det høres ut som om pumpa jobber hele tida. Det er faktisk lagd et rep.sett for å motvirke dette, (det kan du få kjøpt av meg ) men jeg er nesten 100% sikker på at du løser problemet ved å rengjøre. Det stemmer bra med alder og bruk også. Rep.settet er en modifisering fra fabrikken men viser seg faktisk å være helt unødvendig hvis kanalen blir rengjort, det er forøvrig den som burde vært modifisert. Pilkemaster er en veldig rask og driftsikker maskin som krever minimalt med vedlikehold, men litt stell må den få. Fil kjeder og sørg for at kjedesmøring virker - lykke til ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 tusen takk gamlegubben. det var svaret jeg var ute etter. Det du skriver kan stemme for jeg har aldri tatt ut sylinderen for rengjøring. Jeg går ut fra at det er utenpå og utenfor sylinderen som må ha rengjøring. Maskinen er lagt sammen og kjørt inn for vinteren. Jeg må kanskje slå den ut og kjøre tilbake sylinderen for å få den ut? 50m3 er lite for de fleste av dere. grunnen til at det ikke er mer er at jeg har full jobb på meieri, og i tillegg så driver jeg sagbruk der jeg tar på meg saging og selger materialer. veldig mye villmarkskledning. Da blir det ikke mye tid til ved. Og med en vedmaskin som går bare på halv fart så...Skal jo ha litt tid til familien også da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Nei da er det ikke rart det kan være problemer. Den rengjøringa rundt kløyvestemplet utfører jeg etter hver dag min Dalen maskin har vært ibruk. Tar kanskje 1 min, ihvertfall på Dalen maskinen. Det bruker og være fullt opp med flis og bøs, etter bare en dags bruk, så det bør gjøres daglig. Tok det som en selvfølge at slike ting var skjekket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Vel, når en må demontere sylinderen for å komme til da blir det ikke gjort så ofte. Kunne vel ha spylt med vann men der jeg holder til er det ikke verken innlagt eller utlagt vann. har en liten elv som renner forbi men jeg har ikke ordnet meg. tenker på å bruke høytrykkspyler og så legge en slange oppover i elva for å oppnå fall... aberet med spyling er at det blir så bløtt overlat. Har også kompressor så jeg kunne ha blåst den ren men er redd for at jeg blåser skitten til plasser der det gjør mer skade f.eks inn i lager. Men nå skal jeg demontere sylinderen slik at jeg får gjort den skikkelig ren. og så smøre glideflatene med teflon eller noe sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Bare løsne slangene og skyv ut sylinder med stempel og hele greia, skrap det reint tørt og sett det sammen igjen. Ikke bruk noe klin, det bare binder til seg ny skitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Hei, vi fikk samme problem nå i sommer, virker som om fjæra i ventilen ikke klarer skyve sleden helt over. Løste problemet seg for deg Kristian, bare ved rengjøring? Vår maskin er 2007 modell og lite brukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Min Pilkemaster har ikke hatt det samme problem siden. Jeg tar nå ut sylinderen hver høst for å rengjøre kanalen. Har teipet på ett langskaft på en bilkost for å komme til på vanskelige plasser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jeg har en pilkemaster 2007 model, er det noen som vet om jeg kan bruke vanlig traktor universal olje på hydralikken og til sverdet? Da jeg har bare en felles tank til kjede og hydralikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Pilkemaster skal ha hydraulikkolje. betegnelsen husker jeg ikke i farten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 har en evo 30 og sliter med at kjedet er tørt, kan virke som om det ikke får olje. Noen som vet hva som kan være årsaken til dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Når du drar i håndtaket, er det ei rulle som stryker over slangen. Denne slangebiten har en tilbakeslagsventil i hver ende, slik at du bare får olje ut til sverdet, og den ikkje skal slippe tilbake. Er litt vanskelig å sjå, men denne slangebiten kan få gnag etterhvert, og hull. Evnt, kan den ha vridd seg , slik at rulla ikkje treffer slangen. Om oljenivået minker, og du fortsatt har tørt sverd, sjekk slangen der den går inn på sagmotoren. Har opplevd hull her, og da vil oljen ta letteste vei.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PK Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Er det noen her i forumet som har opplevd slark i skyvebordet, som fører stokken fram. Event tips til å utbedre dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald113 Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Har en EVO 36 hvor tetningen på motoren som driver kjedet har røket. Så da forsvant det meste av oljen. Tenkte og bytte tetning på den. Noen som vet størrelse og hvor jeg kan bestille. Finner bare komplette motorer til salgs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingrid Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Hei . opplevde i dag at transportbåndet gikk sakte. Er det noe filter som må byttes der. Det var olje på tanken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Gunnar Posted July 9 Share Posted July 9 Kløyva stopper å går selv hva er problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Gunnar Posted July 9 Share Posted July 9 Kløyva starter av seg selv hva kan problem vere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.