Gå til innhold

Levere eller sage opp sjølv???


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har kjøpt ein nabogård og holder nå på å rydde skog for å lage mer dyrka mark på en del av eiendommen det området som eg skal hogge nå i høst består av fin bjørk og granskog .

Bjørkeskogen kommer eg til å lage ved av og selge det er greit , granskogen var eg tenkt til å levere til tømmer , men så er eg begyntt å lure på om det er bedre økonomi i å hogge den ned og få en her i området til å sage den opp med ei stor mobilsag i 2/2 2/4 2/6 2/8 og en del søyler og bruke det til eit redskaphus eg skal bygge til våren .Restene som blir igjen etter saginga kan eg jo bruke til ved. Spørsmålet er om eg kan tjene på dette (er jo dyrt å handle hos byggevarehandelen synes eg) eller om eg er heilt på villspor og bør bare sende det til tømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS100A_1

Hei

 

Eg har kjøpt ein nabogård og holder nå på å rydde skog for å lage mer dyrka mark på en del av eiendommen det området som eg skal hogge nå i høst består av fin bjørk og granskog .

Bjørkeskogen kommer eg til å lage ved av og selge det er greit , granskogen var eg tenkt til å levere til tømmer , men så er eg begyntt å lure på om det er bedre økonomi i å hogge den ned og få en her i området til å sage den opp med ei stor mobilsag i 2/2 2/4 2/6 2/8 og en del søyler og bruke det til eit redskaphus eg skal bygge til våren .Restene som blir igjen etter saginga kan eg jo bruke til ved. Spørsmålet er om eg kan tjene på dette (er jo dyrt å handle hos byggevarehandelen synes eg) eller om eg er heilt på villspor og bør bare sende det til tømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Klart det svarer seg å få lagd egne materialer. Kult med foredling, selvom du ikke får høvla materialer, men det er bare å finne frem hanskene hvis du ikke vil ha flis i finger´n.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ein onkel som har forska litt på det, og konklusjonen hans er at dei grovare dimensjonane svarar det seg å få saga av eigen tømmer, men 2*6 og \&quot\;nedover\&quot\; vert det billegare å kjøpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris og kvalitet på saging har alt og si. Mobilsagene er etter det jeg har hort ikke så effektive.

Grunnen til at en del snekkere ikke vil jobbe med egne materialer, er jo at de ikke får rabatten fra byggevarebutikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Tja.

 

Har du gjort et kostnadsoverslag over kjøp av søyler og bord til redskapshuset?

 

Har du spurt hva sagmannen skal ha for å lage tilsvarende med sin sag?

 

Har du spurt deg selv hva du selv skal ha i timen for å dra tømmer ut av skauen og legge det på sagen og administrere prosessen? kontrollere at de blir sget korekkt mtp mengde, mål, lengde, etc?

 

Har du vurdert å få det hogget av skogeierlaget (eller hvem det er som hogger), og har du et overslag over inntekten ved salg?

 

Om du ikke har noen tall knyttet til noen av disse punktene så er det på tide at du får dem på plass, hvis ikke så står du i fare for å ta et ugunstig valg.

 

 

p.s. jeg står selv og skal rydde 30daa med ungskog, og lurer på hvordan det kan gjøres så billig som overhodet mulig! Bulldozer og lighter? kom med ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg ville vurdert å sage endel søyler / bjelker av grana dersom den egner seg til det. Spesielt hvis du skal ha ukurante dimensjoner. Lengder over 5 meter er det også vanskelig å få ut fra hyllene i byggevaren.

Men skal du dyrke opp jorda så tyder det på god næringsrik jord, og da er ofte kvaliteten på grana dårlig. Enten er den råtten i rotstokken, eller den er krokete og har mye stygg kvist. Har den vokst fort og har årringer på en halv centimeter eller mer så blir virket svakt i bjelker, og det råtner fort hvis du bruker det til kledning. Finnes det noen i området ditt som hogger virket og fliser det opp til bioenergi? Det ser du gjerne på at det ligger digre hauger med buskas til tørk i jordekantene. De fjerner jo rubbel og bit helt gratis. Det blir igjen kun stubbene, så selv om du må gi bort virket så blir i allefall alt borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...