Gå til innhold

Hva er riktig pris på ved?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lagd endel ved i notsekk 1500 ltr. Blandingsved, mest gråord og bjørk, noe osp og gran. kappa i 30 cm. Hva er riktig prisområde, hvor mange sekker pr favn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Har lagd endel ved i notsekk 1500 ltr. Blandingsved, mest gråord og bjørk, noe osp og gran. kappa i 30 cm. Hva er riktig prisområde, hvor mange sekker pr favn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er det lov å spørre vilken kant av landet du er Nilssen?

Er selv fra Vestfold og ønsker å få mest mulig for veden min men føler kansje at noen selger for billig her....

Med dine priser går det jo an å ha et ordentlig levebrød av vedproduksjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Jeg bor på Trøndelagskysten, nord for Trondheimsfjorden.

 

Her går Bjørk for 900 kr og opp for 1000 liter. (etter nyttår øker prisen fort til 1200-1300)

 

Gran går stort sett for 700 kr per 1000 liter (tørr), og 600-650 kr for rå granved.

 

 

Tok selv 650 for tørr granved i fjor, regner med å selge den for 700 i år.

 

Bjørka tok jeg 850 for i fjor, den tar jeg 900 for i år.

 

 

Egentlig syns jeg vi stort sett selger veden alt for billig, hvorfor skal ett miljøvennlig alternativ til strøm være 30-40% billigere enn strøm?

 

Men det er vel ingen som vil gi så mye mer enn det vi tar nå, slik er det jo med alle landbruksprodukter, følger ikke akkurat prisstigningen.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

For min del snakker jeg om vedpriser inklusive MVA.

 

Tror de fleste som selger ved markedsfører den inklusive MVA, dette selges jo direkte til forbrukere, svært få som er momspliktige av disse kjøperne,

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Ok, tenkte jeg kunne ta 1 kr literen for blandingsved, men skjønner det blir vel stiv pris. Men 1200,- for en 1500 ltr sekk er kanskje greit. Bor halvtime fra Oslo, tenker å ta sekken i retur, evt. pant i tillegg da det er notsekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dere som produserer ved i 1500-literssekk på Hydropall, og det virker som det er noen få av dere her\; hvor får dere egentlig pallene fra? Det er jo tilnærmet ingen som kjøper kunstgjødsel i småsekker på pall lenger, \&quot\;alle\&quot\; bruker gjødsel i storsekk, og Hydropallen burde da slik jeg ser det være et utdøende fenomen, om ikke allerede død for lenge siden.. ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nesten all frukt inn til Norge kommer på store paller, hør med Bama, Asko ol. de har som regel mange paller de ønsker å bli kvitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jd_6320_1
Jeg bor i Vestfold og tar 700 for 1000l bjørk. Er det vanlig og ta betalt for levering til kunde, isåfall hvor mye ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
ja det er ikke uvanlig. jeg bor i vestfold også og tar samme pris som deg + 100 -150 kr pr sekk for utkjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bor i Telemark. Selger tørr bjørkeved for 1,- pr liter.

Selger hovedsakelig 1500 liter sekker for 1500,- inklusiv frakt og mva. Dette er en pris kunden aksepterer. Har faktisk solgt noe furu i 1000 liter for 900,-

Hydropaller er ikke noe problem å få tak i. Masse industri som er glad kvitt hydropaller da det bare er søppel for dem.

Pakker ikke 60 liter da dette bare er jobb uten særlig fortjeneste. Skal jeg gidde det må prisen nerme seg 100,- for skken.

Eks. I en 1500 liter storsekk får mann ca 20 småsekker a 60 liter. Disse får man fra 70,- til 80,- pr stykk.

Hvis du da tar 70,- for en 60 liter taper du 100,-på å pakke om en 1500 liter i småsekk.

 

Da er du ikke mye til forrettningsmann:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbonden_1
Du har veldig bra priser thomas :) Vi skulle ligget på det nivået vi andre også. Blir det noe mengder av det også så du kan leve av det, eller selger du bare noen få paller i året til folk som \&quot\;ikke følger med\&quot\;?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Skjønner ikke at noen gidder å pakkei 60 liters sekker, det er vel helst vernede bedrifter som driver med slikt.

 

Skal en være effktiv må en lage minst i 1000 liters sekker.

 

 

 

900 for 1000 liter furu er jo en grei pris, furu er jo nesten like god ved (brennverdi) som bjørk.

 

 

Dessverre er det en del pensjonister som sleger ved veldig billig, har hørt omde som selger en favn for 1200 kroner ferdig stablet hos kunden.

Slikt kan ikke jeg konkurere med.....

 

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen.

 

Selger ikke de enorme mengdene. Gjør opp omlag 100m3 bjørk plus litt div annet i løpet av året. Har ingen ambisjoner om de store pengene men jeg er litt opptatt av å ikke gi bort veden likevel.

 

Min erfaring er den at kunden har stor forståelse for prisen når de hører hvilke faktiske kostnadder og faktisk arbeid som dette medfører oss. Mine kostnadder ligger ca på 600,- pr 1500 liter kløvd ved.

Kostnaddene omfatter vedmaskin, traktorer, oljer, diesel, sekker, tømmer, kostnadder ved utkjøring etc. Hvis folk regner etter vil de fleste oppleve at kostnaddene pr. sekk er høyere enn man tror. Vær ærlig med deg selv når du regner etter, ikke rund av i kundens favør. For ikke å snakke om alt arbeidet! Skaffe tømmer, kløving, lagring, skaffe paller, skaffe kunder, tildekking, organisere utkjøring, utkjøring og alt styr det bringer med seg med værforbehold etc.

 

Hvis man ønsker å beholde nattesøvnen bør man ikke regne på den faktiske timeprisen for dette arbeidet.

 

Vi gjør jo ikke dette bare for morro?? Har ikke sett noen ennå som står å ler ved vedmaskinen:)) Hvis det er så morro er det jo greit å gi bort veden.

Men får oss andre bør vi ta oss betalt for hva det koster å produsere og tilstrebe å bygge prisnivået opp på et fornuftig nivå.

 

Jeg lever ikke av dette, men i respekt for de som har dette som ei intekt vil jeg ikke dumpe prisene.

Det er min lille kjepphest her på forumet hva gjelder prisnivå på landbrukstjenester/entrepenørtjenester. Folk som gjør et ærlig arbeid innen disse næringssektorene bør ikke være flaue over å ta seg betalt for jobben som blir gjort.

Det er få næringsvirksomheter som sitter med så høye kapitalkostnadder pr. mann som en entrepenør som driver for seg selv med brøyting, graving, ved etc. Bortsett i fra flyselskaper kanskje.

 

Spør ditt lokale merkeverksted på bil hvorfor de tar nermere 1000,- verkstedtimen. Hvorfor koster det 1000,-?? Hva dekker den tusenlapen??

De fleste greier ikke å finne fornuftige svar på dette annet enn profitt til aksjonærer og innehavre.

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Riktig pris på ved må vel være en tilnærmet lik kWh pris som andre energibærere. Altså, skal du konkurere med strøm og olje må vel kWh prisen på ved ligge litt under strøm og olje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Høres det så ille ut da? Men det betinger nok at ved blir solgt etter vekt og ikke volum. Synes vedfyrere at det blir for dyrt kan de kjøpe mindre bearbeidet ved og legge inn større egeninnsats. Brennverdien er tilnærmet lik pr. kg uansett treslag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

Akkurat kjøpt hardved i vestfold levert i 1500l sekker (6 sekker) (hydropall) Bjørk kr 1000,- og eik kr 1100,- + kr 100 pr sekk for levering

Nydelig ved Bra/grei pris ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Sigurd B

Selger bjørketømmer på østlandet. Hvis du kan ordne transport selv er det best, ellers kan jeg ordne transportør over, men blir ikke da før til sommeren igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...