Gå til innhold

Igland 4201


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, eg har ein New Holland T4030, og eg er interessert i ein Igland 4201 m/radiostyring. Dette er ein vinsj som er avhengig av traktorens hydraulikk? Korleis virkar dette med retur av hydraulikkoljen med denne vinsjen? Traktoren har no 1.ledig dobbeltuttak, det andre uttaket går til toppstaget. Kan nokon seie meir om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viper_1
Hei, eg har ein New Holland T4030, og eg er interessert i ein Igland 4201 m/radiostyring. Dette er ein vinsj som er avhengig av traktorens hydraulikk? Korleis virkar dette med retur av hydraulikkoljen med denne vinsjen? Traktoren har no 1.ledig dobbeltuttak, det andre uttaket går til toppstaget. Kan nokon seie meir om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Du trenger ett hydrolikkuttak til vinsjen ja som må stå åpen når du bruker radiostyringen. Og så trenger du fri retur. De fleste som har dette på traktoren har en \&quot\;hann\&quot\; hydrolikk kobling på traktoren. Har du ikke det pleier mange og bare slippe returen rett oppi oljetanken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Må ha ett utakk for trykk på vinsj\'\'\'\'n, tas ut via ett tipputak som du får til å låse spaken i.

og må du ha ut utakk for fri retur av, det utaket kan hende du er nødt til å lage hvisk ikke det er orginalt på den,

Har du frontlaster på traktor ?

 

Hvis du har lastersentral så finner du returslangen på lastersentralen, som går inn på hydrulikklokket en plass. Kobler på et t stykken og setter på en hurtigkobling, da har du fri retur,

 

Har du ikke laster sentral så må du finne der returslangen for laster blir koblet inn og sette på en liten slange med en hurtigkobling på....

Men er bare å snakke med Nærmeste AK Maskiner Verksted så ordner dem en fri retur på traktor din ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pap_1
Årsaken til at Iglandvinsjer må ha trykkfri retur i hydraulikkretsen er at både clutchsylinder og bremssylinder er enkeltvirkende.Det er returfjærer som drar de tilbake og hvis der oppstår mottrykk i systemet vil du få funksjonsfeil slik at clutch og brems ikke vil fri på en ordentlig måte med de bruksproblemer det vil medføre,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viper_1
OK, så vinsjen er levert med ein åpen returkopling, men allikevel så må denne returkoplingen koplast mot eit uttak som ikkje er dobbeltvirkande, og i mitt tilfelle så har traktoren berre eit ledig dobbeltuttak, må eg då sette dette uttak i flytstilling eller kva? korleis gjer eg det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pap_1
Du kobler slangen som skal gi trykk inn på en av hurtigkoblingene på det dobbeltvirkende uttaket og setter spaken i den posisjon som gir olje ut på det uttaket du har valgt. Du må låse spaken i den posisjon enten ved hjelp av en taustomp eller en pinne slik at det alltid pumpes olje gjennom hydraulikksentralen på vinsja men hvis det er mulig på New Holland traktoren din stryp ned oljemengden da ei vinsj ikke trenger den store oljemengden i forhold til andre redskaper. Returkoblinga må inn på ett trykkfritt returløp en eller annen plass bak på traktoren din helst ett sted der du ikke har noe returoljefilter da dette kan gi uønsket returoljetrykk i systemet.Snakk med forhandleren om hvor det er best å koble opp returoljereturkoblinga slik at du unngår mottrykk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viper_1
Ok, eg har sett nærmere på hydraulikkuttaka bak og i brukarmanualen, og har funne ut at eg kan skru ut ein bolt som er på toppen over uttaka, og så er det vel mulig å setje/skru inn ein hunnkontakt med hurtigkopling? Denne hurtigkopling blir vel også brukt ved vedkløyver, da og den må ha fri retur tilbake til oljetanken, viss eg har forstått det riktig? Traktoren som eg har, er ein New Holland T4030 med mekanisk hydraulikk 2 dobbeltvirkande uttak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror du er inne på det nå. Har selv en 4001. Fri retur hos meg er gjort på det viset du beskriver. Jeg brukte en standard Iso-kobling (hunn) der innmaten (fjær ol) er plukket ut. Mellom Iso-koblingen og bakstussen satte jeg en kulekobling slik at \&quot\;hullet\&quot\; kan stenges når jeg ikke trenger fri retur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Jeg bruker ikke hydraulisk toppstag sammen med vinsjen. Har erfart at de ikke tåler belastningen og vil begynne å lekke olje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viper_1
Hei, eg tok kontakt med A-K maskin, fortalte om \&quot\;problemet\&quot\;, og han sendte meg ein ny hurtigkopling, mottok den i går kveld, og den har ikke en kule, med en spiss/kileforma innretning med ei fjær og ein seegering som holder det på plass. Eg vart litt usikker på om dette her med motstandsfri hurtigkobling, og om eg har fått den rette koblinga. Forøvrig er dette ein hunnkontakt 1/2\&quot\; BSP Agriflow, om det kan forklare mer. Er dette en hurtigkobling som gir for mye motstand og dermed ikke kan brukes i samband med denne type Igland-vinsj?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...