Jump to content

Kutting lessevogn

Guest

Recommended Posts

Guest Anonym
Bør vel ikkje kjøra lessevogna på så mye meir omdeining enn den er berekna på. Syns det er ein tendens til at kuttinga er litt bedre etter raking....men det er marginalt. Det viktigaste er fortsatt å slipe knivane ofte.

Guest Anonym
men om det er lite gras i ranken, då kan ein vel luffe avgarde med lit eomdreiningar? men best ved å nytte 540 omdreinar konstant ved litt større mengder?

Trur ikkje det er noen fordel å \&quot\;luffe\&quot\; avgårde på lavt turtal ved lite gras heller. Vil verra lettare for graset å gå utenom kniven då...(i alle fall min teori) . Lessevogna er jo så lett å drive at du kjører den på 750 med redusert turtal allikevel. Pleie å rake sammen til større ranke, men er det lite gras kan du jo kjøre fortere. Ingen problem å kjøre 10-15 km om det er jevnt underlag....

Er det forresten nåken her som har prøvd å kjøre i utesilo med bare 22 knivar? Vurdere å gå over på utesilo i staden for å balle 500-600 i året utenom siloane. Er vel snitting som er tingen då, men lessevogna har fantastisk kjørekomfort. Så slepp en problemet med å skaffe nok mannskap til snittinga....

Guest Vegard_1
Det er såvidt de nye lessevognene med stjernerotor, i alle fall de som det går an å kjøre i norske forhold, går greit å kjøre i utesilo. Man bør ha +8tonn til å tråkke med da og, så jeg tror det fort blir et sjansespill å kjøre med 22 kniver. Er det en Pöttinger Boss du har eller?

Det er pøttinger boss ja. Uaktelt å gå over på ny vogn med stjernerotor. Blir for stort og tungt sjå meg. Nå får du jo boss med 32 knivar og, men er vel kansje ikkje nok.

Guest Vegard_1
Knivtallet er vel ikke nødvendigvis det avgjørende, selv om ti kniver mer såklart hjelper. Det går for mye gras ukutta gjennom de \&quot\;gammeldagse\&quot\; vognene, selv om raking nok har mer effekt der enn på noe annet redskap med pick-up når vi tenker kuttelengde...

Guest Anonym
Klart det hjelper med 10 kniver ekstra... Har vært med å laga utesilo med strautmann vogn med 37 kniver. Denne kutta ganske bra sjøl om det ikkje er stjernerotor. La inn 100 dekar på 7 timar med denne vogna(kort kjøring).Trakka med hjullastar. Ble bra silo...

Knut, har hoert at i ditt distrikt finnes det ein svaert serioes snitte entreprenoer. Faar alltid folk til aa koyre mellom!

Må få seg snittar først den såkalla entrepenøren då....å Steyren den må vel bevisa ett å anna før det blir full satsing :)

Guest Vegard_1

Har sjøl kjørt ganske mange kubikk i silo med ei Strautmannvogn - og jeg tror den vogna er av de aller beste på kutting av de \&quot\;gammeldagse\&quot\; vognene. Gøy å høre at det ble god silo av det, trudde ikke graset blei kort nok jeg - men såklart hjelper tung tråkkeutstyr. Dessuten er nok blokkskjærer en stor fordel når man skal ta ut siloen, de fleste som prøvde å legge utesilo med forhøster og ta ut med steinsvans veit jo hvordan det er :)

Jeg er egentlig superfan av lessevogn - mest av alt på grunn av hvor utrolig behagelig det er å kjøre, samt at kapasiteten er god på korte avstander. Men jeg ser og begrensningene da :)

• 2 years later...
Guest jamos_1

Det ble etter hvert en meget interessant diskusjon her om både kutting på lessevogner og legging av utesilo. Har fått svar på noen spørsmål som jeg har fundert på i det siste. Men lurer fortsatt på enkelte ting, og tar derfor sjansen på å slenge på noen ekstra spørsmål.

Det er egentlig mest praktiske spørsmål angående legging av utesilo med lessevogn. På gården hjemme driver vi per dags dato 385 mål jord. Grovt sett dyrkes timotei på 200 mål, flerårig raigras på 115 mål og en blanding av flerårig raigras, raisvingel og hvitkløver på 70 mål. I dag høstes timoteiengene to ganger og graset legges i fire siloer. Åkrene med raigras presses i rundballer fordelt på tre slåtter. Dette arbeidet leies. Vurderer derfor muligheten for å legge raigraset i utesilo. Problemet er at utstyret ikke er helt optimalt for utesilo. Vi har en Pöttinger Grand Prix lessevogn med 31 kniver. Vi har heller ikke traktor/hjullaster til å pakke med. Har ikke traktorer som er tyngre enn 4-4,5 tonn.

Er det ut ifra disse forutsetningene bortkastet å prøve utesilo?

Jeg husker at vi la utesilo før i tiden med forhøster og lett pakketraktor. Var vel ikke så kravstore før i tiden, men det var ikke dårlig fôr. Fôretkvaliteten i dag ligger litt over gjennomsnittet, så er ikke ekstremt kravstore til fôrkvaliteten.

Lurer også på om kuttingen blir bedre med raking også med \&quot\;gammeldags\&quot\; kutting?

Kan man tørke graset til 30% tørrstoff med \&quot\;lett\&quot\; traktor og middels kuttet gras?

Kan det fungere å fylle opp en henger med sand og kjøre over siloen for å pakke?

Ble mange spørsmål og mye fundering her nå. Håper at noen kan svare på spørsmålene mine, og gjerne noen som har praktisk erfaring likt det jeg nevner her.

trikset for god pakking gjennom heile siloen er vel å passe på å ikkje legje ut tjukke lag med gras. vist du spreier kvart nye lass, slik at det ikkje er tjukkare enn ca. 10cm. i laus form, kan du greia deg med ein lettare pakketraktor.

Guest ValtraN92_1

Pakking, pakking, pakking. Gjør traktoren så tung og stødig du kan.(Tungt lodd?Væskefylte dekk?) Vi har lagt plansilo med lessevogn i mange år og gode erfaringer med det. Kjørte over siloen så lenge vi kunne, og med en gang det ble for bratt la vi lassene ved siden av og skjøv/bar massen opp med frontlasteren. Små traktorer hos oss, V-665 på lessevogna (3,5 t + vogn) JD 6220 med laster ca 5 t + slåmaskinen bak som motvekt eller ingenting. Var heldige og hadde fast betongdekke inne på nedlagt flyplass der vi la siloen.

Ved å kjøre massen opp og jevne med frontlaster blir det kjørt mye i massen og dermed pakket mye hele tiden. Du slipper også å kjøpe spesiallaget silojevner selv om jeg tror det blir et mye jevnere resultat kvalitetsmessig.

• 1 month later...
Tror ikke nødvendigvis kutting er det viktigeste i plansiloen. La i fjor ca 80 daa med Ernteboss med 22 kniver. Siloen ble helt grei, men skal ta meg litt bedre på tak med overdekkingen neste år. Fikk litt luftlekasje på toppen. Med ernteboss kan man legge ut veldig tynne lag, og kan bruke all tida til pakketraktoren til å pakke, i stede for å flytte gras. tråkket med en TL 85 med laster og lodd.

• 3 months later...
Guest Anonym

vi kjører idag med elho dobbelkutter og avlesservogner. sliter litt med å få tak i fører.

hadde vært kjekt med en enmannslinje. har 2 stk 12x6 meter tårn siloer. kan fylles fra toppen. så dem er effektive å fylle. og såpass store at det er gangn i å bruke dem.

utfordringa er traktoren. har en valmet 6100 som er litt påstillt. ca 90 gamp.

har 250mål flat jord rundt fjøset.

er lessevogn uaktuelt. evt er orkel split et alternativ?

utforinga er med k1 rundballekutter på skinne. så kuttung på forbrett bør være skseptabel.

er dette noefornuft i?

Guest Vegard_1

Tror ikke det skal være noen problemer å kjøre for eksempel ei Pöttinger Faro 3500 for deg Olav. Det er ikke i drift disse vognene krever mest effekt - er heller i transport, og så lenge du har kort transport er det jo ikke så farlig om det tar noen meter før du når toppfarta heller.

Personlig så mener jeg at det ikke finnes bedre måte å kjøre inn siloen på enn med lessevogn, så mitt råd er at dette er et alternativ å vurdere meget sterkt!

Guest Anonym
Du greier deg med en mindre lettere vogn til dei måla også.....feks en euroboss med 33 kniver med gamle innmatingssystemet. Kutter mer en godt nok til tårnsilo....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...