Gå til innhold

kunstig tørking av ved


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan tror dere man kan tørke ved på en rask og økonomisk måte??

 

Tenkte litt på å plasere veden i en plast tunel (drivhus) med dørene åpen og byggtørker inni. har drivhuset fra før. er betong gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_Olsen_1

Hvordan tror dere man kan tørke ved på en rask og økonomisk måte??

 

Tenkte litt på å plasere veden i en plast tunel (drivhus) med dørene åpen og byggtørker inni. har drivhuset fra før. er betong gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Henke: Ser for meg at lufta flyr raskt gjennom vedhaugen om man ikke legger inn et tykt lag. Tviler på at tynne lag fungerer, men vet ikke. Småsekk går sikkert fint om man stabler tett. Lufta tar jo minste motstands vei. Uansett billigst med sol, vind og presenning ute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Du har nok rett i at det kommer til å gå \&quot\;mye\&quot\; luft siden det kanskje blir for lite motstand i veden. 60-litere derimot kan kanskje fungere, men da vil jo veden krympe i sekkene og de blir slappe.

 

Sier meg enig med JensB - energiøkonomien er kanskje dårlig i å tørke veden ved hjelp av energi som er noe særlig dyrere enn vind og sol.

 

Kan kanskje like godt sette byggtørkene f.eks. i kjelleren på huset ditt og bruke det som varmekabler da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Det ornær\'\'\'\'sæ med luft og dekke mot regn, om sommeren er ok..

Se www.jeløyved.no på solfangertelt. Innetørking gjør jeg med løktørkeprinsippet der luft tilsatt varme suges gjennom kassene med tilsatt varme. på 25-30 grader i 5-8 dager er høstprodusert ved fyringsklar her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...