Gå til innhold

Tørker veden dårligere med blank plast enn grønn presening?


Gjest

Anbefalte innlegg

Tørker veden dårligere hvis jeg har blank plast over veden istedenfor presening? tørker veden hviss jeg setter 35 paller i en klønge med 2 i høyden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_Olsen_1
Tørker veden dårligere hvis jeg har blank plast over veden istedenfor presening? tørker veden hviss jeg setter 35 paller i en klønge med 2 i høyden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solus_1
Luft. Luft og Luft. Jeg stabler i rekker og ikke tettere en at jeg kan kjøre med traktoren og tømme en og en rekke mellom de andre sekkene som er stablet i rekker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen spiller vel liten rolle her! Lurt å ikke brette presenningen for langt ned, men primært dekke til toppen, ellers blir veden din konservert og det blir lett mugg. Har det nettopp regnet, så vurder å vent med å legge over noe til mot slutten av en godværsperiode.

Du kan sikkert ha 35 i en \&quot\;klynge\&quot\; og 2 i høyden er greit, men du bør da minst ha en halvmeter mellom pallene. Skal du tørke ved nå på høsten ville jeg definitivt heller laget lange rekker på et mest mulig luftig sted og fått minst mulig regn oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_Olsen_1
Takk for tipps :) jeg tenkte de kansje ble litt drivhus atmosfære når jeg bruker planplast... altså fuktig luft.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke fargen på plasten har storbetydning for vedtørkinga men som det sies her så er nok det viktigste å ha rikelig med luft. I tillegg bør en velge et gunstig tørkested: Pukk/grov grus som har liten evne til å holde på vann er et godt underlag. Med grasmark som underlag er du nesten garantert muggflekker på veden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian_Olsen_1

Har fløttet vedpaller idag som har stådt på jorde men de ble ikke mugg på veden men veden er er søkkrå... så nu står den på veigrus.

 

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting er stikkordet her, og det gjelder også under den ferdige pallen. Eg bruker å legge ein ekstra palle under for å få veden litt lenger opp frå bakken. Brukte kun vedapallen rett på bakken/grusen første sesongen med delvis dårleg resultat nederst på pallen. Med ekstra palle under har det vore svært fornøgde kunder, og førsteklasses ved i heile pallen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pallene mine står på ei pukkfylling, setter en ekstra palle under den nederste sekken. Setter to og to i høyden pluss en på toppen.

Dette er 1500 liter sekker, da får du fem sekker ved på to palleplasser.

Setter sekkene helt inntill hverandre men har en meter klaring mellom radene.

Dekker til med 10x5 meter grønn presenning fra FK. Veden blir helt super selv på en sommer som dette. Aldri fått en klage på dårlig ved.

Det er nok luft som er tingen.

Og husk!

Den verste fukta for veden er den som kommer fra bakken, å ha ved på fuktig underlag er ingen vits. Og hvis du har det bør du ikke dekke den til, fordi vannet fordamper fra bakken og fanges under presenninga di og trekker ned i veden igjen. Det blir som lokket på en kjele som koker.

 

Og veden bør også være kløvd i feb/mars. April, mai, juni er viktige tørkemåneder.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...