Gå til innhold

Kombipresser


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kvegard

De aller fleste her inne har vel fulgt med på BGs test av kombipresser med brukererfaringer. Her håper jeg på flere innspill om hver enkelt presse. Vet at det er flere som har lagt inn sine erfaringer som ikke kom med i bladet. Så fyr løs. Ta gjerne med pris, service, kvalitet, antall baller, hva blir neste presse, hvilken traktor dere bruker osv. Og være erlige, si de neggative tingene også.

 

Jeg kjører Orkel GP 1260 Agronic og er stårlende fornøyd. Hva skal til for at jeg kjøper et annet merke neste gang? Kanskje dere overbeviser meg?

 

Håper dere skriver noen innlegg her.

Det kan også være til hjelp for de som vudere kombipresse og de som er usikker på om de vil bytte merke eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste her inne har vel fulgt med på BGs test av kombipresser med brukererfaringer. Her håper jeg på flere innspill om hver enkelt presse. Vet at det er flere som har lagt inn sine erfaringer som ikke kom med i bladet. Så fyr løs. Ta gjerne med pris, service, kvalitet, antall baller, hva blir neste presse, hvilken traktor dere bruker osv. Og være erlige, si de neggative tingene også.

 

Jeg kjører Orkel GP 1260 Agronic og er stårlende fornøyd. Hva skal til for at jeg kjøper et annet merke neste gang? Kanskje dere overbeviser meg?

 

Håper dere skriver noen innlegg her.

Det kan også være til hjelp for de som vudere kombipresse og de som er usikker på om de vil bytte merke eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Kjører Mchale Fusion, 05 mod, gått ca 29 000 på denna pressa. Er fornøyd med pressa, men her er noen av mine synspunkter.

 

+ Stor kapasitet under gode forhold, driftsikker, mye gras i buntene, betjening av pickup og avlast på egen fjernkontroll og kort og kompakt.

 

 

- Problemer med å få halmball fra kammer til pakker, pakkeringen slurer i regnvær, smal pickup, for tung på blaut området, dårlig oppfølging og service hos forhandler, Gras setter seg fast i innmatinga ved blaute forhold.

 

Har skifter lager på innmatervalsen etter 5000 baller og måtte skifte en sensor på pakker aggretgatet.

 

Den ene akselingen på Fusion blir for tung, og spesielt under blauteforhold så ødelegger du åkren helt. Du pløyer opp hele dritten, men ellers godt fornøyd med presse og pakker. Men er ikke noe god presse på pakker.

 

Men vil gjerne høre med andre med erfraring fra Mchale Fusion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg har claas 255 uniwrap. Dette er min 3 siden 2003. Den første fikk rimelig greit ca 12 000 baller, men folie brudd var et alvorlig problem. Under tvil ble det ei ny claas Uniwrap i 2005. Jeg har egenlig ikke lyst til å fortelle alt som var galt med denne, men for å gjøre en lang historie kort. Så ble det ei \&quot\;billig\&quot\; ny presse etter en liten brann som satte sine spor. Etter første slåtten i 07 ble det ei ny Claas Uniwrap.

 

Alle merker kan ha Mandags maskiner, og den pressen var et godt eksempel på det. Forhandleren og Importøren har vært veldig gode på oppfølgingen (sansynligvis derfor jeg enda har claas. Nå har den nye gått drøye 2500 baller, med ett par småting som ikke er nevneverdig.

Jeg har ikke vært plaget med lager og rulle haveri. Problemene har som oftest ikke forårsaket stopp. Etter å ha fulgt med i debatten her i vinter så må jeg si at en Orkel 1260, eller HIQ frister ved neste pressehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Johan Dag, der er jeg enig med deg. Alle kan være uhelige. Hadde claas før orkel, men det var singelpresse. Eneste jeg savner er claas pickup. Som en sa i BG: \&quot\;Neste presse er orkel med claas pickup\&quot\;. Det hadde gjort valget enda lettere.

 

Jeg vuderte å bytte til Hi Q nå, men siden min er en 07 mod så venter jeg et år til. Gp 1260 Agronic har også noen minus. Det er nokk pickupen og innmater som er det største. Savner også en bedre løsning til å ha fat bak på pressa, som jeg nå har i frontlift. Men dumt at den er opptatt fordi jeg tar med meg balleklyper.

 

Ellers kan jeg si at jeg kjørte Gp 1250 Agronic 26000 baller +. Den byttet jeg ikke en kjede eller et lager i. Byttet en rull rett før jeg solgte. Fikk et par pickuphavari, men det gikk greit. Så fant jeg ut at service før ver sesong er kjempe.

 

Så må jeg til slutt si litt mer skryt. Dette er nokk service. Den er kjempe god. Jeg har aldri hatt bedre. Alle service mannene jeg har vert bortig kan alt om pressa. Hva du skal gjøre hvis noe henger seg opp i styringsboksen eller noe sånt. Så har de alt på lager, alle delene. Du slipper å vente på fly fra danmark ol. Jeg bor ca.3 timer unna orkdal. Og når service mannenen var i nærhet ved siste pickup havari kjørte jeg oppover med pickupen (bilen) og hentet ny pickup (til pressa) og service mannen monterte den fort med hjelp fra meg.

 

Jeg kjører forøvrig med JD 6920s og den dra pressa som en drøm. Jeg tror nokk det blir orkel igjen. Mye pga service, boggie og kvalitet på lager og kjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For meg også, så kommer jeg til å bestille nye Orkel High Q til neste sesong. Orkel frister fryktelig. Savner god service fra forhandler på Mchale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Kv: Pick up, innmaterrotor og nettbindingen er bra på claas,men ellers blir det bare verre og verre med åra. Claas har skuffet meg iallefal. Jeg vet at det er noe i komminga til 2009 sessongen, så vi får se. Er veldig imponert over Orkel på levetid og annenhåndsverdien. Etter å ha fulgt med på Finn.no så er orkel pressene kjørt betydelig mer enn claas pressene. I tilegg så ligger Orkel høyere i pris enn Claas som er godt færre baller.

 

For min del er nermeste service mann på Orkel 15 - 20 mil unna. Dette syns jeg er langt, og er en brems for å bytte merke. Som sagt så er Claas forhandleren og ikke minst service mannen helt fabelaktig. Så å gå over til Orkel sitter litt langt inne, men godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Claas kan det med pickup og innmater. Det funker, jeg savner det. Jeg var kjempe fornøyd med annenhåndsverdien på orkel. Jeg har nevnt balletallet lengre ned og med et nytt knivsett fikk jeg rett under 200.000,- som er en kjempe pris. Jeg ble overrasket, og det bare positivt.

 

Jeg synes det med den avstaanden jeg har ikke er en fare. Småting må jeg fikse selv. Jeg gjør det gjerne klart til service mannen også.

 

Johan: en ting jeg lurer på. Hvordan er det uten boggie, jeg kunne ikke tenkt meg foruten. Har en nabo som er konkurent og kjører McHale. Han har pløyd for å si det sånn.

Kom ikke claas med ny presse nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg savner ikke boggi. Jeg er nok like skeptisk til boggi som dere er til en aksling. For min del er dette ingen problem, men jeg er på lite bløte jorder. Biopressene tar disse, så tar jeg de fine jordene:)

Ja stemmer at Claas kom med \&quot\;ny\&quot\; presse i fjor høst. Det var jo nesten ikke annet enn fargene som var nyhet på dem. Jeg vet ikke hvor hemmelig det er, men sikker kilde har sagt at det skjer mye i 2009...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg var nokk meget skeptisk til boggie selv når jeg handlet. Men angrer ikke. Fikk samme tilbudet på claas da jeg handlet første gang. Det var nokk glidelagrene som avgjorde det.

 

Johan Dag: Mange som kjører orkel rundt dere? Jeg skjønner ikke at entrepenører vil kjøre bio, men det er en annen sak.

 

Er det noen som kjører bio her og vil forteller litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg har aldrig likt BIO pressene. Jeg syns de er for treige å presse med, og har ingen mulighet til å ta med ballen. Dette kan fort by på problemer i bakker og på vendeteigen. Kvaliteten har vel vært heller dårlig på noen årganger også.

 

Kv: Etter det jeg kjenner til så er det ingen nyere orkel presser her, og i hvertfalll ikke kombipresser. Det er noen gamle 1250 fra Felleskjøpet sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kjører Bio med 23 kniver. Kan ganske enkelt si det sånn at når alt fungerer så går det som en drøm, verre er det når feilmeldingene begynner å komme opp. Da blir alt blokkert. Pressa er veldig lettkjørt og oversiktlig, minuset er kontrollboksen inne i hytta som krever en del tilvenning siden det er programmer og funksjoner i \&quot\; øst og vest\&quot\;:-)

At det skal være problemer med Bio`en i bakker det skønner jeg ikke, det er jo bare å lære seg å legge fra seg ballen i bakkene uten at den triller. Ser her på vestlandet hvor det nesten bare er bakker(!) er Bio`en veldig populær.

En annen fordel er at det trengs mindre traktor i forhold til å dra en presse med boggi.

Men for all del pressa er ikke feilfri! Vil tro at en kombipresse er mye mer driftsikker siden den er enklere oppbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Skal ikke uttale meg om Fredrik Jr., han er en konkurrent i området jeg kjører på så. Ingen uttalser på han. Kjøpte pressa hos Maskindrift AS sommern 05 som demomaskin. Har ikke mye å si om servicen til de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Når det er snakk om kombipresser er det oftest fire stykker som kommer på tale\; McHale, Taarup BIO, Orkel og Claas. Forståelig nok, siden dette nok er de fire mest solgte. Men det hadde vært morro å høre erfaringer med noen av de andre og\; som Vicon Balepack, John Deere 678 og Feraboli Omnia. Og da snakker jeg brukererfaringer, slik som det har vært på de andre, ikke synsing og uttalelser om at \&quot\;naboen har den driten der\&quot\;. Det er sikkert noen av deltagerene her som har en av de og?

 

De tre jeg nevnte har jo hver sine fordeler på papiret\; Vicon med 3D-pakkeren, John Deere med bordet som henter ballen sjøl og Feraboli med masse kniver og ei rimelig lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg har kjørt noe JD 678. Fåtall med baller. For 2 år siden var jeg et stykke unnda og så på en JD 678 som var den første som NMFK solgte. Han hadde bare skryt og si om den pressa, uten om 3 styingsbokser, der to gikk til presse og pakker og en til syre.

 

Så ble det ikke no handle med meg, men når jeg skulle bytte ble den et alt igjen. Så da hadde de solgt 2 til elns. Jeg dro da for å kjøre en. Han er bekjent og det gikk ganske greit. Jeg kjørte vel 100 baller den dagen. Så rinkte han med og så at pressa var god, med hadde alt for mye småfeil med senorer og feilmeldinger. Når graset ble bløtt ble det trøbbel. Jeg likte pressa godt, og særlig at pakkeren henter ballen. KJEMPE! Men pris, vekt og gode erfaring med Orkel førte til at det ble orkel igjen.

 

Så fikk jeg en telefon fra min onkel lengre opp i nord. Han og hans sønn hadde kjøpt seg en sånn presse og ville at jeg skulle komme å prøve. Jeg dro oppover og prøvde. Og ble ganske overbevist. Men så kom regnet dagen etterpå og jeg skulle kjøre pressa som var \&quot\;ny\&quot\; for meg og det gikk ikke så bra. Det ble et far feilmeldinger osv. Men i ettertid har FK ryddet opp i dette.

 

Alt jeg har å si om den pressa. Vil ikke gi den noen form for dom. Men erfaringer jeg har og bekjente som eier den har sakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
kjører selv claas uniwrap.Det er en del lager som går og valsene ser som dei har litt for liten levetid.Når det er tunge baller så blir ho veldig lett framme,men dette er vel problem som claas tenker selv på.Har noen høyrt noe om nye pressa til claas?Hvorfor bruker ikkje dei andre lager på pressa.Har noen noen oppskrift på hvordan en skal få lagera til å vare lenger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest bondensylte_1
Mc hale er best.men ikke for entrepenører for den putter absolutt mest gras i ballen. og det er viktig for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Ole: Da går jeg utifra at du har veid ballene? Jeg og en konkurrent, er vel egentlig gode venner. Han kjører McHale og jeg Orkel. Vi veide like så noen baller. Sånn gj.snitt veide hans noen kg mer. Men da snakker vi ikke over 50 kg. Siden har tar seg bedre betalt enn meg, mener jeg det lønner seg og leie meg. Dette er da utifra signalet og vanlig kammertrykk, ikke noe juksing.

 

Så der vil jeg si du tar feil Ole. Jeg kjører også over signalet til vanlig, så de er fulle. På McHale så kan man ikke kjøre mye etter signalet sa han, det går ikke. Men har justert signalet litt senere å nå, så mine veier nokk like mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
kjører får Per Helge Lindset, han har en claas uniwrap med 700hjul. kjempe god presse både i vått og tørt!!! men eit par minus er det, spesielt foli knivene dei er alt får dårlige! men er også plaget med kutte knivene pga mykje raket gras, der knivene blir knust!, med hadde taarup bio på prøve der var det ikkje nåkkå problem mykje betre knivar på den! men generelt ei kjempe god presse!!:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei godt folk!

 

Nå begynner vel sesingen snart og ta slutt.. Sliter med været her på Nordmøre. Noe gras står regelrett og råtner..

 

Men over til saken.

 

Hvordan har pressene fungert i år? Noen har vel kjørt HiQ for første eller andre år, noen har vel kjørt den nye JD 744 osv. Kanskje noen har kjøpt den nye Uniwrapen allerede?

 

Jeg er ute etter en oppsumering av årets sesong fra dere. Er jo artig å dele litt erfaringer og meninger i en hyggelig diskusjon. Bruker en gammel tråd nå, så slipper vi å lage en ny for \&quot\;kombipresser\&quot\; som det er nokk av..

 

Personlig har jeg kjørt to merker i år. Fikk levert ny HIQ i år og det gikk jo greit i starten, så kom problemene. Orkel gjorde så godt de kunne for å bli kvitt de, men noen ble og nye kom. Så fikk jeg en ny HiQ. Den hadde ikke mye feil, men den vibrerte noe grusomt, som den gamle. Den korte tiden jeg hadde den nye klarte vi ikke å finne feilen. Etter mye om og men bestemte jeg meg for å levere den inn igjen. Jeg kjøpte da McHale og den har fungert greit. Alt honnorør til Orkel for at de prøvde særlig service mannen som stod på. Og jeg håper virkelig de får til den pressa! Ikke noe vondt om Orkel, men jeg ble sliten av alt og så ikke annen utvei, desverre.

 

McHale pressa kjøpte jeg litt brukt, ca 4000 baller som forhandleren hadde presset på den. Det var en 08 mod. Sparte over 100.000,- på de få ballene og synes det var et godt kjøp. Måtte gjøre noen oppgraderinger på den, som å skifte akkumulater på pakkebordet, slik at jeg ikke mistet ballen der det var bratt. Kjørte ikke lenge før innmaterlagre gikk og byttet det til et oppgradert dobbelt kulelager, likt 09 mod. Ellers merker jeg at den er lettere å dra på PTO enn orkel pga lagrene, men tyngre og dra etter seg. Er det vått, får pakkeren problemer, da snakker jeg ganske vått. Pakkeringen slurer ikke som var et velkjent problem på fusion 1, men ballen risikerer ikke å gå rundt og har lett for å legge seg på skeivt. Det jeg liker med pressen er balleoverføringen, nettbindingen og stabiliteten til den. Savner boggie, det skal jeg ærlig innrømme. Kommer til å kjøre den neste år, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal kjøre.

 

Håper på flere erfaringer og meninger fra dere. For meg virker JD og welger spennende, også hiQ igjen når den blir mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...