Gå til innhold

Pris på ved i europall


Leknesmoen

Anbefalte innlegg

Hva tar dere som selger ved for europaller ? Og vil gjerne vite hvorvidt det er fylt eller stablet, og hvilke differanser dere har på ulike treslag. Jeg tar 700 kr per europalle ink kjøring og mva, stort sett innen 5 km kjøring, er såpass etterspørsel at jeg ikek trenger lengre så tar ikke ekstra for kjøring, men blir det lengre blir fort kjøringa dyrt om de ikke skal ha hele lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidarh_1
Syns du bør ta 1 kr pr liter, dvs 1000 kr pr palle. Eg gjør det, og det ligger laust i sekken. Dvs hopper oppi av og til for å jevne, for å gjera sekken meir stabil når en kjører med den. Tar betalt for kjøring i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være opp til enhver å avgjøre om han vil tjene penger eller ei, men med 700 kr pr pall inkl transport og mva tjenere en ikke penger. Bare kostnadene med å eie en vedmaskin er for de fleste småprodusenter langt over 100 kr pr m3. Når det så brukes minst en traktortime for drive ut og produsere en m3. er det ikke stort igjen for eget arbeid. Ser også at levering til kunde inngår i prisen. Erfaringsmessig skal det være kort transport og greie forhold om en greier å laste, sikre, kjøre, etterstramme, kjøre, fjerne nett og stropper, losse, returnere og gjøre klart til neste lass på under en time. Priser som dette ødelegger for oss som prøver å ha vedproduksjon som et levebrød. Utgangspunktet for prisfastsettingen må være at elle kostnader skal ha dekning, også lønnskostnadene. I lønnskostnadene inngår timelønn, feriepenger, forsikringer, pensjonsutgifter ++. Om en legger seg på minstelønn for vaskere kommer de totale lønnskostnadene fort opp i 250 pr time. Jeg selger selv ved til 1050 pr m3 + levering, 3 paller leveres for 250 kr innenfor 10 km ved samkjøring med andre leveranser. Større avstander 18 kr/km.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! med priser på 1000.- + pr. pall så er det snart så det lønner seg å fyre med strøm. Jeg betaler 600.- pr. pall av naboen min. Da tørker jeg den selv! dvs. at pallen står hos meg i stedet for hos han.

 

Dere priser dere ut av markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1
Jeg tar 880,- for eurosekk med bjørkeved, da leverer vi gratis innen en viss avstand. har mere enn nok kunder som er tilfredse og har aldri nok ved...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rk, Jeg forstår ikke hvorfor man skal legge prisen lavt når man får solgt de 3-400 pallene som produseres hvert år til en pris som gjør at en holder ut år etter år. Det er jo heller ikke noe poeng at ved skal være billigere enn strøm. Vedvarme har en spesiell kvalitet som det ser ut til at mine kunder vil betale for. Jeg leverer kun tørr ved i fulle sekker som er fri for flis og støv. Med prisen som du betaler så må naboen din etterhvert sitte igjen med et solid tap spesielt om han også betaler moms av de 600. Med en slik pris ville jeg ha solgt vedproduksjonsutstyret og startet som vedgrossist.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1080u_1

Jeg mener at 1000 kr. for en europall med tørr bjørkeved er det minste en må ha, hvis en skal ha noe igjen for jobben.

Skal en regne timepris for traktor, vinsj, vedmaskin, motorsag og seg selv, så ender man så høyt i pris. Og da har man ingenting for bjørkeskogen, den gir man bort.

Men det er jo et trivelig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1
Jeg er enig i at man bør ha noe igjen for veden, men når det gjelder vedarbeid kan man ikke regne arbeidstimer, da har man svært lite ijenn...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Vi tar en krone literen for bjørkeved levert. Vi får 10 favner (notsekk) på kranbilen på et lass og leverer det på 3-5 timer.

Mye av problemet med lavt priset ved kommer helt opplagt av at veden selges svart. Her i austagder mener jeg å påstå at minst halvparten av veden selges svart. Det vil si at vi som driver seriøst må konkurere under andre betingelser enn jukserene og det ser ikke ut som skattemyndighetene gidder å ta tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 950.- inkl. mva for en europalle. Vi kjører ut gratis i ca 5 km radius. Over dette tar vi 150.- ekstra pr sekk. Det vil si 1100.- levert på døra.

 

Synes at det er veldig flott at det blir satt fokus på at det er mange opererer med \&quot\;gi bort priser\&quot\; på 6-800.- for sekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skogdriver.

Jeg hadde sendt futen til naboen og solgt veden min i jan-feb hadde jeg vært deg. \&quot\;Sparte\&quot\; 300, 60l sekker som jeg kjørte til oslo omr. med seinvinters. De praktisk talt reiv sekka ta bilen. Da fikk jeg den prisen jeg ville ha \;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jijohans_1

Man trenger ikke å selge \&quot\;svart\&quot\; så lenge man holder seg under 50k i året og fører opp salget som ekstra inntekt på ligningen, er det ingen som kan ta deg for det...

Er enig at folk som selger veden for billig ødelegger markedet for de som skal leve av dette.

Blir nok å selge endel av overskuds produksjonen selv..Og blir nok å ligge på 75,- for 60L og rundt 800,- for europall sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750 kr per pall med blandaved tar jeg på trøndelagskysten. Ikke akkurat noe å bli rik på, men jeg har vel sånn ca dekt utgiftene mine, og litt til avskriving på utstyr.

Lønn kan en vel i grunn glemme, men det er jo sånn det er blitt i landbruket, vi får jo trygd fra staten... Derfor er ingen villige til å betale for vår tid.

 

Hadde jeg ikke vært nødt ville jeg nok ikke drevet med ved. Men nå er det slik her at det vokser til noe voldsomt rundt jordene, og slikt blir det ved av, mer enn jeg fyrer selv.

Har de siste årene produsert litt i overkant av 100 m3 per år, og blir da stort sett kvitt den.

 

Pga mange nye, useriøse aktører i næromerådet er det blitt vanskeligere å selge veden de siste 2-3 årene, 2010/2011 sessongen hadde jeg igjen ca 20 paller, og til vinteren regner jeg med det blir enda fler.

 

Ser ut til at normalen her rundt ligger på 550 kr (ink moms) for en pall, og det gidder jeg ikke å prøve å konkurere med. Det er den kommunale vedsentralen som fører an i denne vedprisingen.... Har vurdert å kjøpe opp hele lageret deres, men det skal jo litt økonomi til det også....

 

Ser at Norsk Ved er positiv til markedet for ved fremmover, men det gjelder nok ikke i mitt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 1000,- levert for ein euro pall. Dette er bjørk, men med innslag av furu. Stablet hele veien. Tilvarer nesten en halv favn (0,49 favn i følge norsk ved) Ingen kvittering. Rogaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jijohans_1
Det at Asvo/værna bedrifter regelrett ødelegger markedet til folk som prøver å drive seriøs burde vært sendt til Norsk Ved slik at de blir oppmerksom på det og kan lage en artikkel om det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...