Gå til innhold

Problem med Dalen 2052


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2004 mod Dalen 2052.

Problem: Har blitt "svak".

Sagen stopper/kiler seg på store stokker, blir bedre om jeg stiller ned hastigheten på transportbandet, og/eller justerer opp turtallet på traktoren... Virker da som et hydraulikkproblem..

Jeg har etterfylt hydraulikkolje, da det var litt lite.

Har også byttet olje på girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har en 2004 mod Dalen 2052.

Problem: Har blitt \&quot\;svak\&quot\;.

Sagen stopper/kiler seg på store stokker, blir bedre om jeg stiller ned hastigheten på transportbandet, og/eller justerer opp turtallet på traktoren... Virker da som et hydraulikkproblem..

Jeg har etterfylt hydraulikkolje, da det var litt lite.

Har også byttet olje på girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Oljemotoren som driver kjedet kan antakelig være utslitt. Men kanskje er det en bagatell, som f.eks. skakkfilt kjede eller utslitt sverd. Eller rett og slett bare sverd med litt mye grader. Isåfall finner du flatfila. Prøv først med nytt kjede og nyfilt sverd. Da har du hvertfall utelukka det billigste først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg hadde lignende problem på en Pilkemaster. Sverdet blir mest slitt der det treffer stokken hver gang, og det hadde da blitt slitt skjevt slik at på litt større stokker begynte det å dra skjevt inn i stokken og kilte seg. Snudde sverdet og maskinen var som ny. Neste gang blir det å bytte sverdet, men nå er da maskinen åtte år og vi er 3 brukere så det er overkommelig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hydraulikkmotoren til saga har jeg skiftet tidligere, og jeg tviler på at jeg har skakkfilt kjeden, da den er ganske ny.

Jeg skal prøve å snu sverdet evnt. kjøpe nytt.

Takk for gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD_Tracker_1

Hei

 

Hadde samme problemet på min 2052.

Snudde sverde og så var probleme borte.

såg veldi godt att det har slitt mere ene sida så kjede kila i sverdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Helt enig med teorien om slitt sverd. Snu sverdet, eller skift det.

Dette er forsåvidt ogå et kjent problem på motorsager. Før i verden hadde vi ofte ei stor og sterk motorsag med litt lengre sverd (15-tom eller mer) somm ble brukt kun til kapping på velteplassen. Tømmeret som ble slepekjørt ble ofte klinete av jord og grus så sverd og kjede på denne saga ble forholdsvis fort utslitt. Når styresporet i sverdet blir slitt, og styrefinnene på kjedet blir slitte, så får kjedet muligheten til å velte seg over på sida og da kiler det seg fast. Når man filer et kjede så får man ofte bedre drag med fila på høyre sida av kjedet. Er man keivhendt så blir det motsatt. Etterhvert som man filer så blir tennene mer og mer ulike og det er med på å forsterke problemet med at kjedet bikker over og kiler seg. Jeg pleier derfor å ta et ekstra drag med fila på den keivhendte sida, da er det lettere å holde tennene like lange på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...