Gå til innhold

Snøscooter


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at jeg trenger en Snøscooter til å ta ut litt skog, og da primært bjørkeskog, da det er vanskelig å komme til med traktor på enkelte områder. Noen som har tips til hva slags scooter jeg bør se etter? Gjerne brukt. Og hvordan henter dere ut tømmere? med vogn eller bare slep? Gjerne linker:)

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1

Ser at jeg trenger en Snøscooter til å ta ut litt skog, og da primært bjørkeskog, da det er vanskelig å komme til med traktor på enkelte områder. Noen som har tips til hva slags scooter jeg bør se etter? Gjerne brukt. Og hvordan henter dere ut tømmere? med vogn eller bare slep? Gjerne linker:)

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg har kjørt mye ved med scooter. Du kan bruke en solid/bred transportkjelke. Jeg foretrekker da å kappe i 60 cm. og legge veden på tvers. Bedre er det derimot med tømmerdoning. Den har samme prinsipp som en gammeldags \&quot\;bukk og geit\&quot\; som man brukte bak hesten. Den har selvfølgelig ski, og den har svingbar forkjelke. Den bør ha mulighet til å regulere lengden. Hvis du har grove stokker blir det tungt å kjøre lange lengder. Den har staker og du kan ha bruk for påløpsbrems om du skal bratt nedover. Slepekjøring har jeg aldri prøvd. Med et knallhardt spor går det kanskje.

Jeg har selv en Yamaha Venture 600. Den har nesten 100 HK. Det er en kraftig touringscooter og du kan kjøre store lass om du har et bra spor. Utfordring i bakker er at du siger mye ned om sporet er løst. Til ren vedkjøring ville jeg valgt en bredbelter (50-60 cm.). Uansett må du ha et langt belte. Du bør ha revers og vurdere om du skal ha ett eller to gir framover. Du må ha et \&quot\;moderne\&quot\; oppheng for å ha glede av revers, ellers trer skiene seg nedi snøen i bakkant. Yamaha Viking av nyere årgang?

Hvis du kun skal bruke den i næring, må du sjekke opp om du kan utgiftsføre den i sin helhet. Hvis du er mva.pliktig må du da vurdere en helt ny scooter, så får du igjen momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpen_1

Her har du ein link\; http://www.skogoglandskap.no/filearchive/rapport_fra_skogforskningen_01_00_skogsdrift_med_snoscooter.pdf

 

Etter mi erfaring er lunning av heile tre med eit tau det enklaste, bruker kun enkelt halvstikk på eit eller fleire tre- alt etter størrelsen.

 

Kjøp deg ein ny Lynx 59 Yeti, har suverene egenskaper i forhold til for ex Yamaha Viking og er nå i kampanjeperioden reelt sett billigare.

Kjøp ny pga mva fordelen, på bukte er der ikkje mva-staten skal ha omregavgift.

 

Er du nybegynner med Snøscooter lønner det seg å øvelsekøyre ein del mil før drifta skal gjennomførast. Snøscooterkøyring er fysisk krevande og ein treng å få in teknikken.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1

Takker for svar. Er ingen nybegynner sånn sett, men har kun kjørt til lek å morro og ikke arbeidsscooter å lurer i den sammenheng på hvor brukans dem er, og ikke minst om det er forsvarlig å bruke en i forhold til utgifter.

 

Og hvordan er en 6x6 med belter kontra snøscooter når en skal ta ut tømmer?

Går vinninga opp i spinningen i drivstoffutgifter o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen!

 

Mine erfaringer gjelder i nokså bakkete landskap og det er ofte løssnø/gjenføyket. Har du et fast/hardt spor er det utrolig hva du kan trekke. Motstanden må vel uansett bli mindre om du har ski under det du skal dra.

Kjøper du en kraftig touringscooter kan du også leke deg mer :)

Jeg har prøvd 4x4 med belter (800 ccm.). Den tar seg bedre fram i løssnø enn min scooter, men en 4-takter er kjedeligere å kjøre. Du får ikke det samme \&quot\;kicket\&quot\; om du har behov for det. Jeg synes denne var tung å håndtere, men det var også uvant. Ble sliten i armene jeg.

Hva som er forsvarlig og ikke må du vel regne på. Jeg vet ihvertfall at skattereglene er ugunstige hvis du bruker en privat snøscooter i næring. Da får du fradrag for en nokså lav sats pr. kjørte kilometer.

Det vil ha stor betydning for regnestykket ditt hvor mye du tar ut, om du får utgiftsført og evt. momsfradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

6x6 med belter kan ikke sammenlignes med snøscooter på snøføre. 6x6 med belter fungerer meget bra i myrområder da ein har ein meget god bereevne med desse.

Kjøp deg ein scooter med 50 cm bredt belte. Vil anbefale deg lynx comander (600 ccm) som er ein meget god arbeidsscooter, samt brukbar til touring kjøring også.

Kjøp 2- takt, ikke 4- takt motoren da den blir litt for tung i fronten.

Pris for beltekitt ligger ca på 35000.- inkl. mva. Dyrt for lite bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpen_1

Eit lite regnestykke.

 

Lynx 59 Yeti koster ny veil kr 75.500,- ex mva.

Om 5 år får du mellom 50 til 60 tusen for den.

Årlig setter me då kostnaden til kr 5.000,-

 

Ein Ocklebo 6000 er i dette tilfelle som å \&quot\;skyte seg sjølv i foten\&quot\;, drifsikkerheten er på minusida og egenskapane kan eg ikkje få gløymt(har køyrt snøscooter sidan 1975)-nærast ubrukelege.

 

Med dagens pris på bjørk og rette opplegget bør det kunne bli økonomi av ei slik investering, for enkelte her i området er der einaste moglegheiten til å få tak i fin bjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dravåh80_1
Skogkurs.no selger hefte om skogsdrift med snøscooter for en hundrelapp. Var mye nyttig info der!! Var bla utprøvd forskjellige bøyledragvarianter som forenklet opplastingen av tunge stokker veldig i forhold til bukk/geit. Har prøvd å oppdrive slike, dog uten hell.........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jijohans_1
Hvorfor ikke prøve å få tak i en brukt liten lassbærer? Jeg har nettopp handlet en Terri 1000, dobbelbeltet og med henger/kran. Alstor eller Tandem-oxen er og flotte maskiner...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...