Gå til innhold

Kappsag og kløyver mot vedmaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Så er det store spørsmålet!!

En bra kappsag kapper det meste og en skikkelig kløyver er jo rask. Minuset er jo at en må ta det i to omganger.

Med vedmaskinen, så er det jo gjort i en omgang. men, klarer den å gjøre det samme på like kort tid?

 

Regner med at mange har noen meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det store spørsmålet!!

En bra kappsag kapper det meste og en skikkelig kløyver er jo rask. Minuset er jo at en må ta det i to omganger.

Med vedmaskinen, så er det jo gjort i en omgang. men, klarer den å gjøre det samme på like kort tid?

 

Regner med at mange har noen meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg syns du skal prøve, eller ta turen til en som har en ok maskin.

Det er nok ikke helt uten grunn at salget av vedmaskiner går ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fergus6255_1

Har en Duun vm420. Kommer litt ann på virke men på en god arbeidsdag ligger jeg på ca 4storsekker i timen. er da 2 mann og to halve. En real en som står ved maskina, en som hjelper til og får frem stokken, en som står ved sekkene og rister og ordner så sekkene blir stabile og skikkelig fulle og jeg som kjører unna sekker og fyller på stativet og er altmuligmann. Jeg har en \&quot\;kapp 70\&quot\; kappsag og en veldig treg elektrisk kløyver også og farten kan ikke sammenlignes.

 

Men er klart det blir stort hopp fra det gamle til duun maskina men tror ikke du klarer og komme opp imot en vedmaskin med kappsag og kløyver. Kostnaden med en skikkelig maskin er jo noe man må ta i betraktning da. Koster jo endel i innkjøp men fy søren så lettvint det er. Lang transportør som kan fylle opptil 4 storsekker før du må kjøre unna. Jeg tar tre og tre da det blir mindre klunder og bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Lurer på hvilket opplegg man har for separat kapp + kløv hvor man i hele tatt er i nærheten av en vedmaskin? Vedmaskin er et hav raskere, selv gamle og trege maskiner.

For noen år siden ble min far utålmodig på våren og kappet opp alt med kappsaga (vet ikke hvor lang tid han brukte) før jeg fikk tak i vedmaskin (hadde ikke selv, leide den gangen.) Jeg sto igjen med en kløvejobb som alene tok mye lenger tid enn kapp + kløv på en vedmaskin. Primært fordi jeg måtte ta tak i hver kubbe på nytt. Min fars \&quot\;gode gjerning\&quot\; skaffet meg en masse ekstra arbeid i tillegg til jobben han selv gjorde.

Oppleggene er ikke sammenlignbare. Om arbeidstiden din er litt verd, betaler du inn en billig vedmaskin på svært kort tid! Selv om kvantumet er temmelig lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

dette er selvsagt helt avhengig av virkets beskaffenhet.

Har lagd 30m3 ved denne våren selv, ca 70% er kappet med motorsag og kjørt på enkel dalen kløyver. Mye ganske grove stokker, 30-40cm. Disse håndterer du ikke enkelt på en enkel vedmaskin med vogge, skal det bli rasjonelt, må man ha \&quot\; proffmaskin \&quot\; med stokkebord ved siden av. Disse koster en god del, regn med 75000kr

 

De 10-15-20 timene jeg brukte ekstra må altså veies mot en investering som er ganske drøy.

 

Min konklusjon\; en brukt vedmaskin er fortsatt på ønkselista, men betalingen for å gjøre ting \&quot\; tungvindt \&quot\; er ganske god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Jeg har en Igland WR 6 vedklyver og en gammel kappsag. Bruker motorsag til å kappe stokkene. Bare stokker/kvister på ca.max 10-15 cm. i diameter kapper jeg med kappsag. Jeg bruker ca. 1-1,5 timer på å fylle en storsekk (1500 liter ). Når vi er 2 eller flere personer klarer vi det på ca. 1 time.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Jeg har brukt klyver og kappsag i mange mange år. Klyveren var en guds gave når jeg fikk ordnet den for en 20 år siden.

Kjøpte en Taifun vedmaskin i fjor, og har ikke angret et sekund på det nei.

Økonomisk så er jeg ikke sikker på om det lønner seg.

Men en annen ting er sikkerheten, og de tunge løftene.

Det er en fryd nå synes jeg å kappe og klyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...