Gå til innhold

Fuktinnhold i \&quot\;tørr\&quot\; ved?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

er det noen som vet fuktinnholdet i % i tørr ved er??

 

Et vennepar av meg kjøpte sent i fjor høst det de trodde var tørr ved, men veden er alt annet enn tørr. Den hyler jo værre enn en sulten katt.

 

tenke å låne meg en fuktmåler og måle veden, for så å konfrontere selgeren om det...

 

håper noen har svar,

 

Mvh HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Hei

 

er det noen som vet fuktinnholdet i % i tørr ved er??

 

Et vennepar av meg kjøpte sent i fjor høst det de trodde var tørr ved, men veden er alt annet enn tørr. Den hyler jo værre enn en sulten katt.

 

tenke å låne meg en fuktmåler og måle veden, for så å konfrontere selgeren om det...

 

håper noen har svar,

 

Mvh HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er vel at bjørkeved ikke overstiger 20% og blandingsved ikke skal ha over 22%. de fleste holder seg nede på 17-18% gjerne lavere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktigheten i veden bør være mindre enn 20% for å kunne kalle den tørr. Et sted mellom 15-20% er fin tørr ved.

Ikke alle er like seriøse i vedbransjen.

Passer sselv på å kløve veden i perioden januar til mars. Da får den hele våren og sommeren å tørke på, tørker best om våren, april mai. Dette er viktige tørkemåneder. Har alldri målt fuktigheten i veden min, men jeg har heller alldri fått klager. Virker veldig god og tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Tusen takk for svar.

skal se om jeg får målt veden, og se hvor mye det er.

 

så får de snakke med selgeren om dette.

 

 

mvh hj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Nå må en også huske på at tørr ved trekker til seg fuktighet, så hvis ditt vennepar har lagret veden på en fuktig plass så kan det være årsaken. Det er jo vanlig å lagre veden i garasjen sammen med bilen, er det da mye sørpeføre blir det mye fukt i garasjen og veden er aldri tørrere enn luften den oppbevares i.

Satte en pall i en carport en gang, det viste seg at dette var laveste punktet i boretslaget og når snøen smeltet ble det en dam akkurat der pallen stod. Den veden var ikke god å få fyr på selv om vannet ikke nådde over pallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Bruk Zaloen til oppvasken. Ta to vedskier og slå mot hverandre, du hører på lyden om den er tørr. En annen ting er at hvis du hører det \&quot\;koker\&quot\; og suser når den brenner, da er den definitivt ikke tørr...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...