Gå til innhold

Driftsmargin ved skogsdrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vurdert skogsdrift av skogeierforeninga i forbindelse med planer om nydyrking.Kalkylen viser at påstående volum er ca 650 kbm. det er beregna at for dette volumet skal jeg bli sittende igjen med ca 50.000,- dette syntest jeg var skuffende lite. det skal sies at det ikke er allverden til kvalitetsskog med et antatt skurandel på omlag 30%. terrenget er derimot veldig fint med flate moer og kort avstand til lunneplass. skogbruksleder har antyda driftskostnader på 200 kr/kbm og jeg blir sittende igjen med 75. Noen her som har synspunkter på dette. Hadde jeg hatt tid og rygg til det så skulle jeg vel ha drevet ut skogen sjøl men det er ikke et alternativ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vurdert skogsdrift av skogeierforeninga i forbindelse med planer om nydyrking.Kalkylen viser at påstående volum er ca 650 kbm. det er beregna at for dette volumet skal jeg bli sittende igjen med ca 50.000,- dette syntest jeg var skuffende lite. det skal sies at det ikke er allverden til kvalitetsskog med et antatt skurandel på omlag 30%. terrenget er derimot veldig fint med flate moer og kort avstand til lunneplass. skogbruksleder har antyda driftskostnader på 200 kr/kbm og jeg blir sittende igjen med 75. Noen her som har synspunkter på dette. Hadde jeg hatt tid og rygg til det så skulle jeg vel ha drevet ut skogen sjøl men det er ikke et alternativ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr per kbm? Nå er jeg usikker på hvor mye transport koster, men her omkring (Gudbrandsdalen) tok Mjøsen 125/kbm kr for hogging i enkelt terreng i 2011.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette? Anbefaler deg å kontakte Nortømmer og SB Skog og få pris fra de og, deretter kontakter du skogeierforeninga igjen og presser prisen opp. 200 kr/m3 er jo tynningspris, ikke sluttavvirkning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dersom du har fått en pris på 200 kr/kbm, så bør skogbrukslederen og din skogeierforening få \&quot\;så øra flagrer\&quot\; Jeg har akkurat avslutta ei drift på nesten 3200 kbm med kjøring på over 1300 meter frem til lunneplass. denne drifta gikk for 113 kr/kbm.

 

Sjekk med lokale entreprenører for å få et prisoverslag. Dersom du er medlem av en skogeierlag, kan du fortsatt selge \&quot\;utenfor\&quot\; denne.

 

Det er du som skogeier og dine interesser som skal ivaretaes når du velger å sette i gang ei drift i egen skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...