Gå til innhold

tømmer henger


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg KTS henger med kran nå, men ikke fått den enda. 10t henger med ei 6,7m kran. Den kan du montere i 3.punkt.

har handla hos Haugsveenog Fjeldstad på Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mer oversiktlig og bedre og kjøre krana når den sitter på hengeren enn når den sitter på traktoren. Jeg veit ikke hvor store kraner en kan feste i 3-punkten, men hvis du må sette krana i feks klypefeste, blir det dyrere, i tillegg til mer arbeid ved av- og påkobling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Moheda 95 med drift med Moheda 400 hengermontert kran. Traktoren er en Valmet 705. Kjører ut en del ved og noe tynningsvirke med dette utstyret.

Traktormonterte kraner er for de som kjører proft, og som har egen traktor til dette. Veltefaren er også der, og man skal ha mye trening for å holde seg på hjula, hvis terrenget ikke er flatt. Hengermontert kran kombinert med svingbart drag gjør det letterer å ta på de første stokkene, slik at hengeren står bedre. Husk på at rekkevidden på krana går ned når man drar over svingen på hengerdraget for å sikre stabiliteten. Alternativet til svingbart drag er støtteføtter, men jeg har ikke hatt bruk for dette selv. Svingbart drag er også fint i forhold til kjøring på trange plasser, komme forbi trær som står vanskelig til, osv. Kran på trepunkten har jeg ikke kjørt selv, men dette er nok i beste fall for de minste kranene. Sats heller på en hengermontert kran, og bruk en forhandler som har greie på dette. Fordelen med drift på hengeren finner du fort ut av første gangen du kjører deg fast. De minste hengerene har ikke drift, og det kan lønne seg å kjøre to halve lass fremfor ett fullt lass hvis terrenget og underlaget tilsier det. Bruk noen timer på flat mark for å øve før du reiser ut i skogen for første gang. Et siste tips er å ha klar hydraulikkslangene ute ved rotator/griper da disse er veldig lett å ødelegge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten og lett traktor, ca 85hk. Kjøpte 9t farma m.6m. kran for ett år siden. Har kjørt fram ca 250 m3, ved og tømmer. Er veldig fornøyd, 2 spak m.el.knapper, støttebein og sving på drag. Her er det dårlig med veier og IKKE flatt. Krana kan flyttes til 3 pkt. men det er ikke aktuelt for meg. Ingen skader/svakheter, bare litt etterstramming - kjempefornøyd !!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym

Til Lars T, som hadde et innlegg 21.02. Vi lurte på hva slags traktor du har? Vi er interessert i en liten traktor med kran, tre punkt, som kan løfte ca 500 til 1000 kg. (båter)

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...