Jump to content

Vedtørking?

Guest

Recommended Posts

Hvordan er det å få tørke klyvd ved i 60cm lengde som ligger hulter til bulter i storsekk?

Blir veden tørr nok eller må en kappe den i 30 cm lengde for å få den godt nok tørr?

Guest Anonym

Hvordan er det å få tørke klyvd ved i 60cm lengde som ligger hulter til bulter i storsekk?

Blir veden tørr nok eller må en kappe den i 30 cm lengde for å få den godt nok tørr?

Guest Anonym

Vil si, uten å ha prøvd det selv at det ikke burde være noe problem. Selve det å tørke i 60cm kontra 30 gjør i praksis omtrent ingen forskjell. Men vil jo nødvendigvis bli mer luft med 60cm i røys enn 30cm så dette er jo en \&quot\;fordel\&quot\;.

Ser for meg at det blir veldig mye luft i de sekkane du skal laga opp så du burde nok kansje stable litt i dem for å unngå de jævligaste lommene med luft..

Guest Henke_1

Du kan jo tørke vann, det er stortsett bare snakk om tid, luftfuktighet og temperatur..

Tror ikke du får noe problem med bløt ved neste vinter hvis du har kappet og kløvd veden ferdig før påske, så den får vårsola, sommeren og deler av høsten på å tørke. Pass på å kjør den inn før det ekle høstværet kommer \;)

Guest Anonym

Bruk ikke deler av høsten til å tørke veden.

Hvis du tørker den om våren er det topp å få den inn før midtsommers da luften begynner å bli fuktigere.

Det sies at en dag vedtørke i april/mai er mer verdt enn en uke i august.

Guest Anonym

En kamerat av meg tok hovedoppgave på Ås om dette temaet. Noen nøkkelpunkter:

Det tørket 20 ganger så fort gjennom snittenden som gjennom kløvd flate. Kort ved er mye viktigere enn kløvd.

Skal veden tørke nok gjennom bare 1 sommer, må den være kappet (og helst) kløvd innen 1. april, til nød 1. mai. Etter det er det umulig å få tørr ved på 1 sommer (Sør-Østlandet.) Hard ved, f.eik må uansett ha 2 sommere.

Det tørker tilnærmet ingenting etter 1. juli. Etter 1. august begynner det å gå feil vei dersom ikke veden tas inn. Holder ikke med tildekking.

Guest Timotei_1
Har hevdet dette selv i en årekke uten å få gehør for det. Jeg påstår at min ved som er i storsekk tørker like fort som den naboen lager i 60 cm og lør opp. Hadde det vært mulig å få hovedpunktene i denne avhandlingen også med hensyn til de forskjellige treslag hvis det er undersøkt.Ligger denne på net eller er den tilgjenglig andre steder.

Guest Anonym

Stemmer at kort ved tørker fortere enn lang ved. Dette pga at vann transporteres lett i lengderetningen på veden altså med fibrene.

Det er jo derfor en kan blåse igjennom en tørr kubbe på 30 cm.

Det går ikke på tvers av ved kubben.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...