Gå til innhold

traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

skal kjøpe traktor til å dra dalen 2054, skal bruke minst mulig drivstoff, men skal klare å dra maskina, og må klare å starte om det er 10-15 minus. mf 135, volvo 400 evt andre er av innteresse, bare det starter å går,(har ikke tilgang til strøm) og drar maskina, noen som har tips evt erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kjøpe traktor til å dra dalen 2054, skal bruke minst mulig drivstoff, men skal klare å dra maskina, og må klare å starte om det er 10-15 minus. mf 135, volvo 400 evt andre er av innteresse, bare det starter å går,(har ikke tilgang til strøm) og drar maskina, noen som har tips evt erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Ford 4600, kjøpte ny dynamo i fjor, ca 1000 kroner, batteriet er 3-4 år. Den starter som et skudd uansett hvor kaldt det er, uten motorvarmer. Nå i vinter sto den fra først i okt. til romjul, starta som et skudd i 10 minus. Jeg bruker den på vedmaskina, varmeapp er bra og det er jo hyggelig å kunne sette seg inn i varmen og ta en matbit og en kaffekopp. Den er forøvrig ikke tilsalgs he-he.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for ein gamal 135. trur ikkje det er mange andre traktorar som kan gå på så lavt turtall og likeval oppnå 540 omdr. på PTOen. Huskar ikkje nøyaktig tal, men 1350 omdr.omtrent??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må Dalen ha 540 ? Da bør du kjøpe deg ei \&quot\;gearkasse\&quot\; å sette mellom - koster ikke all verdens, med dagens dieselpris og med tanke på den stakkars gamle traktoren ( og kanskje litt trivsel også )

så tror jeg det er en grei investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ein Volvo BM 400 eller 430 denstarter og går sjøl ved 20 minusgrader så har den vegavhengig kraftutak da finner du rett hastighet og turtall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Vegavhengig kraftuttak er vel ikke helt ideelt for ei vedmaskin? Så sant du ikke er ute etter villt god trim og utslitte vernestøvler..?

 

Kunne jo kabbe opp traktoren, skru av bakhjula, så du kan velge fritt mellom alle gira omsær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henke, du veit tydelegvis ikkje korleis dette fungerer. Vegavhengig kraftuttak virker når man setter girstanga i eks. 4.gir, mens høg lav girstanga står i fri. Iallefall har eg brukt det på Volvo 430
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg kan også anbefale gammel Volvo med veiavhengig kraftuttak til slikt bruk. Vi har en Buster 400 som driver Pilkemaster-maskina, og ellers går ca. 250 timer med aggregat på setra om sommeren. Det er jo ikke noe å drive hydraulisk kløver el.l. med, men til lettdrevet kraftuttaksdrevet utstyr er den suveren. Står ubrukt på låven hele vinteren, når våren kommer er det bare å sette seg oppå og trykke på startknappen. Den mest lettstarta traktoren jeg har vært borti noen gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...