Gå til innhold

Tidenes verste slått?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har bare lyst å høre med andre om de har hatt like våt slått som her på Sunnmøre. Vi har heldigvis ikke vert så uheldige at vi har hatt flom her, men kjøreskader så det holder. Trur de skal prise seg de som ikke har så tungt utstyr når de skal våge seg ut på enga.

 

Det skulle selvfølgelig skje den sommeren vi kjøpte helt nytt utstyr og skulle satse på rumdballer. Og er det en plante som har trivest godt denne sommeren, så er det høymola. Skal bli et sabla styr å få opp att kvaliteten på enga.

 

For å si det slik, dette regnet kunne hatt seg ned til Afrika hvor det kunne redda liv. I staden for å føre til depresjon for bønder. Men er det en ting vi ikke kan styre her i verden, så er det nettop været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1

Har bare lyst å høre med andre om de har hatt like våt slått som her på Sunnmøre. Vi har heldigvis ikke vert så uheldige at vi har hatt flom her, men kjøreskader så det holder. Trur de skal prise seg de som ikke har så tungt utstyr når de skal våge seg ut på enga.

 

Det skulle selvfølgelig skje den sommeren vi kjøpte helt nytt utstyr og skulle satse på rumdballer. Og er det en plante som har trivest godt denne sommeren, så er det høymola. Skal bli et sabla styr å få opp att kvaliteten på enga.

 

For å si det slik, dette regnet kunne hatt seg ned til Afrika hvor det kunne redda liv. I staden for å føre til depresjon for bønder. Men er det en ting vi ikke kan styre her i verden, så er det nettop været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Rogaland har det vært akkurat likt, regn-regn-regn og atter regn!!!! Har kun vært et par perioder med 1-2 dager med opphold/sol sammenhengende.

Veldig mye kjøreskader her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Valdres har vi hatt veldig mye regn. Fra 1/6 - 30/8 så har det kommet ca 700 mm regn i denne perioda. Heilt ekstremt. Vi har også hatt perioder med 1-3 dager med opphold, der etter 7-10 dager med regn før det blir ein dag med sol. Skal til mange dager med sol og vind før det tørker opp. Har selv igjen ca 25 daa med 1 slått da dette jordet er flatt og vann opptil jordskorpa. På dette jordet datt traktoren min igjennom. Kun flaks at jeg kom meg oppat der ifra.

2 slåtten vart jeg ferdig nå på fredag.

Her hos meg og andre i dette området, så spiller det ingen rolle om utstyret er tungt eller lett. Traktoren + utstyr detter igjennom uansett.

Får håpe på ein bedre sommer til neste år. Ikke så mye nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Trøndelagskysten (Fosenhalvøya) tror jeg kvaliteten blir som normalt. Har kommet mer regn enn normalt også her i sommer, men ingen ekstreme mengder. Har derfor ikke hatt problemer med kjøreskader. Førsteslåtten ble litt fuktig, mens både andre- og tredjeslått ble tørr. Førsteslåtten ble normal når det gjelder mengde. Andreslåtten ble større enn normalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Her på Agder er avlingene i utgangspkt gode, men mye har blitt slått for seint pga regn. Enkelte som har mye myr har nærmest gitt opp å få slått andreslåtten, men fôrmessig bør vi ligge mye bedre an enn i fjor. Da var det forsommertørke som var problemet. For mye og for lite skjemmer alt :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Østlandskommune sone3 - syns ikke jeg kom så verst ut av det\; passa på å slå og presse/pakke dagene 3-4-5 juni. Da var det knallvær. Fikk av resten 18. juni var det vel. 2.slått 14-15. juli, og 2-3-4. august.

Tredjeslått på noe, som ble pressa natt til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...