Gå til innhold

Økonomien i ved produksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Produserer ca 300 m3 ved i året. økte prisen til 1 kr literer i fjor. Inkl. mva og kjøring. Altså 1000,- for en 1000 liter og 1500 for 1500 liter. Enkelt å forholde seg til. Det var ingen problem å få det for tørr bjørkeved. Hadde solgt ut lageret i august i år. Kommer ikke til å øke prisene mer på en god stund, men det er heller ikke aktuellt med pruting. Storsekkene jeg leverer ser selvfølgelig heller ikke ut som takras. De er fine og fulle.

 

Vedproduksjon er ingen idrett, så jeg har ikke travelt når jeg jobber. Fyller på med vedkløving mellom annet arbeid og når jeg har lyst.

 

Har en stabil kundekrets som gladelig betaler 1 kr literen for fin bjørkeved. Men da nytter det ikke å levere dårlig ved. Det er det mange som gjør.

 

60 liter sekker må man minst ha 100,- sekker for skal det lønne seg vs arbeidet det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan dere gjør det med prising av transport?

 

Vet det er mange som leverer gratis, men transporten har jo også en pris!

 

Selv tar jeg som sagt tidligere på denne tråden 10 kroner (pluss mva) per km, og syns i grunn dette er greit.

 

Men jeg har opplevd enkelte kunder som syns dette er dyrt!

 

Jeg har en kostpris på ca 3,60 per km, da unntatt kapitalkostnader, på min ekvipasje.

 

Som ett eksempel kan jeg da gi:

 

Levering til 30 km

 

Tar jeg da 375,- kroner for.

 

Av disse går det med driftsutgifter = 105,- kroner.

 

Da sitter jeg igjen med 270 kroner til avskrivinger på utstyr og lønn (bruker ca 2,5 timer på en slik tur).

 

Jeg syns i grunn det er dritbillig, men likevel syns enkelte det er dyrt.....

 

Hva mener dere?

 

Og hvordan priser dere transport?

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Helt enig at det er billig, men mange har null forståelse for hvor mye arbeid/kostnader det ligger i vedproduksjonen.

 

Solgte litt bjørkeved i 60-liters-sekker for noen år sida, og ble egentlig kurert for den slags. Tok til slutt 55 kroner per sekk levert (ikke veldig lang transport), ofte bar jeg det inn i huset til folk, og fikk stadig tilbakemeldinger om at dette var fryktelig dyrt! Alle regna prisen om til pris per favn, og det betydde visst ingenting at veden var sekket og at de bare kunne ringe midt på vinteren og få levert tørr ved?

 

Fortsett å ta deg betalt for transporten. Enkelte vil klage uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...