Jump to content

Høgge skauen til fordel for dyrket mark/ beite?

Guest

Recommended Posts

Har 50daa med grei granskog på eiendommen. Da dette ikke kaster stort av seg og behovet for mer jord og beite er økende, vurderer jeg å hogge mesteparten. Planen er evt å dyrke opp mer mark og bruke noe som beite. Må jeg søke noe sted om å få lov til dette? Finnes det tilskuddsordninger for nyrydding?

Lurer også på om noen har regna på priser på nyrydding? (Pris per daa)

Guest Anonym

Har 50daa med grei granskog på eiendommen. Da dette ikke kaster stort av seg og behovet for mer jord og beite er økende, vurderer jeg å hogge mesteparten. Planen er evt å dyrke opp mer mark og bruke noe som beite. Må jeg søke noe sted om å få lov til dette? Finnes det tilskuddsordninger for nyrydding?

Lurer også på om noen har regna på priser på nyrydding? (Pris per daa)

Guest Anonym

Har gjort det samme som du tenker å gjøre. Ja, du må søke. Både kommunen og Fylkesmannen skal ha et ord med i laget tror jeg. Snakk først med landbrukskontoret i kommunen din.

Noen kommuner har næringsfond som gir støtte til nydyrking, men dette er nok sjelden. Ellers er det vel ingen ordninger, dessverre.

Det er lurt å hogge året før stubben skal fjernes, da slipper den jorda mye lettere. Lykke til :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...