Gå til innhold

Kjøp av bjørketømmer


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Tror det er vanskelig å få tak i det nå. Holder til i Telemark og her måtte du ha bestillt lenge før jul for å i det hele tatt ha sjangse til å få noe.

Bestilte 150 m3 bjørk av en av de store grunneierne i november i fjor og er ennå ikke kommet:)

Har ringt litt rundt for å høre om andre som kan ha, men de har ikke før til neste år. Er mange måneders ventetid hvis de har.

Eneste muligheten er viss du finner mindre grunneiere som har hugget selv.

lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jml_1
Det kan virke som om det er press på dette markedet ja. Eg er ute etter å bestille for levering i november/desember. Er det ingen større firma som driv med hogst og salg eller kjøp og salg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_Anders_Krokann_1
Ta kontakt med nærmeste skogeierandelslag eller tømmermegler. Avhengig av din geografiske lokalitet finner du nærmeste skogeierandelslag på www.skog.no. Du kan også høre med Norskog sitt tømmeromsetningsapparat www.nortommer.no og SB Skog www.sbskog.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Prisene er så presset på det markedet her, så det svarer seg ikke å kjøpe langtømmer - så sant du ikke har gode rabattordninger gjennom allmenning e.l. Såg en annonse på finn senest i går - en som solgte langtømmer bjørk for 600/m3. Absurd. Neste år skar det jammen høgges tur egen skog! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så denne annonsen selv, noe prima kvalitet var det ikke, så det var råta i mange rotstokker.

Han blir nok ikke kvitt det virket, tviler på at det er noen som er så desperate at dem kjøper til denne prisen. Har ingen rot i virkeligheten mener nå jeg, det er jo virkelig ikke verdt 600,-/m3 for virke som skal brennes opp, prisene på skur ligger jo 100,-/m3 under dette!

 

Riktig det \&quot\;GÅ\&quot\; har jo samme verdi om du vil vidreforedle det selv, eller selge det som vedvirke.

Når råvarekosten går opp følger selvfølgelig utsalgsprisen på ved etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Spiller ingen rolle hva sagtømmerprisen er så lenge etterspørselen til ved er så høy.

Selger noe bjørketømmer for 550 pr. kubikk. og prisen på ved er jo veldig lav i forhold til strøm og fyringsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Når etterspørsel på tømmer går opp vil prisen henge seg på. Da vil også prisen på ferdig kløvd ved henge seg på - folk er jo interessert i en viss gevinst. Men, kanskje er det omtrent i disse dager en liten forsinkelse, der vedprisen ikke har rukket å komme etter? Siden det ikke er haysesong for vedsalg nå mener jeg.. Men som Gjest og GÅ sier - det var nok noe overprisa det tømmeret som var på finn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest thomas_1

Er også ute etter ca 100m2 bjørketømmer for vedproduksjon, holder til i Nordland. Noen som har tips eller vet hvor jeg kan få kjøpt dette?

 

Thomas -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Du kan høre med noen oppi Lierne som selger i stranger, lurer på om de kaller seg Li-ved eller noe sånt. Noe nærmere Nordland vet jeg ikke. Selv har jeg fått tak i fra Selbu, Alvdal og Sverige, men det blir lang transport til deg. Normal pris her er 375-400 pr. m3+ moms og transport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...