Jump to content

Delekniver til vedmaskin

Guest

Recommended Posts

God kveld alle!

Hvilke kniver er det folk bruker rundt om i landet??

Har DUUN100 som kom med 6 deler ny. Kjøpte 4 deler i stede, syntes den lager finere ved. Den er jo noe seinere i bruk, men jeg skal ikke sette noen rekord i kløving likevel.

Syntes 6 deler er en litt klønete kniv. Den til DUUN lager stort sett to digre og fire små vedtre.

Er det mulig med 8 deler på Duun420?? Er eventuellt denne mulig å bruke i Duun 100 tro?

Samme klyvekraft på disse maskinene. 5,5 og 8 ton.

Hvordan fungerer større kniver?? 8 deler 10??

Fra det ene til det andre; hvor mye ved kløves rundt om i landet i år?

Mange som tar godt i etter den kalde vinteren?

Thomas

Guest Anonym

God kveld alle!

Hvilke kniver er det folk bruker rundt om i landet??

Har DUUN100 som kom med 6 deler ny. Kjøpte 4 deler i stede, syntes den lager finere ved. Den er jo noe seinere i bruk, men jeg skal ikke sette noen rekord i kløving likevel.

Syntes 6 deler er en litt klønete kniv. Den til DUUN lager stort sett to digre og fire små vedtre.

Er det mulig med 8 deler på Duun420?? Er eventuellt denne mulig å bruke i Duun 100 tro?

Samme klyvekraft på disse maskinene. 5,5 og 8 ton.

Hvordan fungerer større kniver?? 8 deler 10??

Fra det ene til det andre\; hvor mye ved kløves rundt om i landet i år?

Mange som tar godt i etter den kalde vinteren?

Thomas

Guest Anonym

Har selv Dalen utstyr, men er enig i at 6 deleren er nesten ubrukelig(tror disse er nokså like på Dalen og Duun). Har selv 10 deler til min, og da går det selvsagt unna, men det blir alt for mye flis om du kjører det rett opp i sekk. Så jeg bruker også mye 4 deleren når det går rett i sekk, så veden blir så \&quot\;ren\&quot\; som mulig. Det trengs en form for flisutskiller om en skal bruke 8-10-12 delere. Har en selvlaget flisutskiller som jeg bruker når 10 deleren brukes, men en rensetrommel ville vært det beste(om det ikke var for prisen ca 42000kr).

Så viss en ikke har det alt for travelt er det bare og bruke 4 deleren og gjøre omklyving når virket blir for stort.

Har ellers ingen erfaring med akkurat Duun sin maskin.

Guest Anonym

Hvilken 6 del kniv fra dalen har du?

Det er stor forskjell på ny og gammel.

Kjøpte ny 2054 nå i vinter og den kniven var mye bedre enn den gamle.

Guest Anonym

Har den gamle hvor det skal være mulig og kløyve både 2-4-6, men synes ikke den funker til annet en 2 deler.

Hvordan er den nye utfomet, siden den er bra??

Guest Anonym

Den nye Dalen 2054 maskinen har stjerne form på kniven slik at alle 6 kubbene blir like store. Det er en mye bedre løsning i kombinasjon med 4-deleren.

Tror en 8-deler med stjerne form også kunne vært fint. Noen som har erfaring med det? Palax og Kisa kjører på det.

• 1 year later...
Guest Timotei_1
Kjører en Tajfun 400 med 12 delingskniv. Kjøpte med både 4 og 6 delingskniv men etter vi satt i 12 deleren er det bare denne som har stått i. Ved mindre virke kjører jeg kniven til topps og det blir da 2 eller 4 deling avhengig av stokktykkelsen. Blir endel flis under rista før utmaterbandet og har også laget en enkel rist som veden lander på før den går i notsekken. Blir da så godt som ingen flis i sekken men vi kjører vekk et par snøskuffer med flis og sagmugg etter en dags produksjon. Vil pstå at det må være min. 14-15 tonns kløyve når man kjører 12 deling. Har satt fast et dusin ganger i løpet av 150 favner men det lar seg enkelt løse ved å legge i mindre vedski slik at den bare skyver på nedre del av kubben som sitter fast og den kommer da alltid gjennom

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...