Guest Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Hei, prøver og ta av tannhjulet som kjedet skal på, på en 3000/2, er det noen låsemekanisme jeg har gått glipp av her eller er det bare og skru løs mutteren? Det sitter som bare pokker og er litt redd for og ødelegge noe, så lurer da på om noen har gjort dette før og har noen inspill.. Legger ved en link til et bilde så det ikke er noen tvil om hva jeg prater om: http://i1175.photobucket.com/albums/r621/Amokk81/P4202495.jpg Som man kan se er resten av vinsjen demontert så det jeg har gjort er og sette ett tannhjul som skal på pto akselen i en skrustikke og satt kjedet imellom der for og ha noen motstand. Har prøvd og varme den opp men har bare propan så blir kanskje ikke varmt nok.. Takknemmelig for alle tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jon_A._1 Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Hei, prøver og ta av tannhjulet som kjedet skal på, på en 3000/2, er det noen låsemekanisme jeg har gått glipp av her eller er det bare og skru løs mutteren? Det sitter som bare pokker og er litt redd for og ødelegge noe, så lurer da på om noen har gjort dette før og har noen inspill.. Legger ved en link til et bilde så det ikke er noen tvil om hva jeg prater om: http://i1175.photobucket.com/albums/r621/Amokk81/P4202495.jpg Som man kan se er resten av vinsjen demontert så det jeg har gjort er og sette ett tannhjul som skal på pto akselen i en skrustikke og satt kjedet imellom der for og ha noen motstand. Har prøvd og varme den opp men har bare propan så blir kanskje ikke varmt nok.. Takknemmelig for alle tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Nå har ikke jeg prøvd å ta av tannhjul på vinsj, men for meg så ser det ut som at tannhjulet er skrudd innpå som en mutter. Du klarer sikkert å se om det er høyre eller venstregjenge. Jeg tror du trenger å få kraft på kjede samtidig som at du holder igjen med en fastnøkkel. dreieretningen for å skru opp er sannsynligvis motsatt retning av normal drift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Kan ikke se helt utifra bildet av det skal være noe annet enn å løsne den mutteren. Det er ikke motgjenger, og at du først ha strammet til? Har selv dårlig erfaring med propan, det viktigste er vel at man får varmet opp så raskt så overhodet mulig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jon_A._1 Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Hmm.. Ser ut som om kun mutteren skal skrus ut og ikke hele drevet når man ser nærmere på det i levende live. Har også sett bilder/diagrammer på kun tannhjulsdelen og kunne ikke da se noen gjenger inni den. Det er umulig og se gjengene da mutteren er lukket på toppen men skulle tru det er normal gjenger.(Da den jo kan snus på traktoren og ha drift begge veier.) Har prøvd begge veier og ingen reaksjon noen av veiene, men er vel litt forsiktig nå også da jeg ikke vil ødelegge den pga. dårlig viten. Har også sendt en mail til Igland, så får vel svar derfra men det var jo etter normal arbeidstid i dag, også har jeg knota litt ikveld så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pap_1 Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Har ikke sett bildet av vinsja men på Igland 3500 vinsja er det ei kronemutter som sitter på pinjongakselen og holder tannhjulet på plass så du må sjekke om at det ikke står ei låssplint gjennom mutteren og akselen. Hvis det er ei vanlig mutter er det nomalt snakk om høyregjenga Unf mutter som kan være låst med gjengelim(holdtite/locktite) eller bare godt tildratt så du får prøve med skikkelig oppvarming med gass og skru av mutteren.Den er uansett høyregjenga.Tannhjulet sitter på sporkile inne på akselen så når du skal ha det av må du nok bruke en to eller trearma avtrekker til hjelp for å få det løs fra akselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jon_A._1 Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Veit ikke hva den mutter typen heter jeg, men det er ikke kron mutter eller unf mutter. Men den kan man jo se her fordi som kanskje veit å den heter: http://i1175.photobucket.com/albums/r621/Amokk81/P4202495.jpg Uansett, fikk svar fra Igland idag faktisk på en lørdag! Og han sa det samme du sa, vanlige gjenger og avtrekker for tannhjulet, men han nevnte ikke noe låsing og det er ikke noe låsing og se der heller. Så er nok bare og få satt alt ordentlig fast og varmet opp og ta i litt. :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.