Gå til innhold

motorsag

Gjest

Anbefalte innlegg

Har ei motorsag med ganske nytt kjede og sverd. Kjedet går glatt igjennom små trær,men på større busker biter den dårlig/virker som det butter imot/klemmer. Har filt kjedet,men fremdeles problem med store stubber/trær..irriterende når kjede/sverd går varmt hele tiden.kommer olje fram til sverdet,men virker som det går litt tørt derfra.har skrudd opp oljemengden uten at det ser ut til å hjelpe.. tips?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sjekket at sporet i sverdet som oljen skal gå gjennom er åpent?

Skift sverd - er problemet løst er det sverdet og ikke saga som er problemet.

Få en med erfaring til å se på sverdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjedet er rett vei,sporet i sverdet rensker jeg titt og ofte,å kjører jeg saga med full gass mot en stubbe blir det litt fukt etter olje,men kanskje ikke så mye.sverd og kjede blir varmt.hvor stramt skal kjedet være?jeg kan såvidt løfte det nesten ut av sporet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvordan har du filt kjedet? Om du opplever at kjedet sager fint en del cm for deretter nesten stoppe, så kan det være at kjedet er slipt skjevt.

Bruker du håndfil er det ofte slik at tennene på ene siden blir filt mer enn på andre siden. Da vil sagen stoppe et stykke ned i stokken. Det kan også forklare hvorfor sverdet blir varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Sjekk hullet, i sverdt, der olja går fra kroppen på saga til kjedesporet.

Elles hadde det vore fint å få visst kva slags sag og sverd/kjede det er snakk om.

Er stor forskjel på korleis ei lita sag med microchisselkjede går i stokken, i forhold til ei stor sag med 3/8 fullprofil-kjede.

Ei sag der kjeden er korrekt filt, skall saga gå gjennom stokken uten særleg trykk, den berre et seg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis sverd/kjede går varmt når en kjører det i løse lufta, slik jeg tolker det som er skrevet tidligere, har det ingenting med filing å gjøre. Prøvd å slakke kjedet litt da? Prøv og forklar hva slags kjede/sverd og hvor stramt du har det så er det lettere å hjelpe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Virker som det er en feil kombinasjon av kjede, sverd eller drivhjul på denne saga. Sikker på at det ikke skal være 1,3 med kjede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har du riktig kjede? Ett litt slitt 1.3mm sverd, og 1.5mm kjede kan gi deg slike symptomer. Evnt at du har kjede med feil deling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...