Gå til innhold

Vedmaskin å anbefale til småskala produksjon..?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe vedmaskin, men ønsker ikke å legge i alt for mye da det er et beskjedent volum pr år...

Noen anbefalinger ang. type maskin?

Vurderer en Hakki Pilke 1x37, evt en litt nyere Pilkemaster evo30.

Og hva sier ekspertisen; sagblad eller sagkjede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et inntrykk av at vedmaskin ikke er rimelig for tiden. Det beskjedne volumet av ved som produseres, ikke står med linje med priser på selve maskinene som produsentene drifter..

 

Valget ditt kommer en del an på forhandler i nærheten av hjemsted / arbeidsplass. Videre er det en ganske stor forskjell på en Pilkemaster Evo 30 og en Hakki Pilke 1x37. Begge er absolutt greie maskiner, men skal du produsere større mengder ved, bør du legge pengene i en 1x37.

Kan anbefale deg i å se i andre tråder her på debattforumet hvis du tar deg tid til det. Det er en mengde av erfaringer og synspunkter som finnes her inne! :)

 

Husk også at det finnes andre nykomlinger som vedmaskiner fra Duun, VM320 og VM370 som ser interessante ut, som også ligger nokså bra i pris.

Selv ville jeg kanskje satset på en Palax KS35. Skal visstnok være en driftsikker og solid fisk maskin, som ligger veldig godt i pris sammenlignet med det en får for pengene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt forslag til vedmaskin, men en tanke som slo meg var om det kanskje kan funke bedre (les billigere) med seperat kappsag og vedkløyver, samt en god arbeidslinje fra stokk til pall. Forstår selvfølgelig at dette blir mer tungvindt og tidkrevende med to arbeidsoperasjoner, men kanskje noe å tenke på? Nå vet jeg ikke hva du legger i &quot\;småskala vedproduksjon&quot\;, men personlig hadde jeg ikke kunnet forsvare for meg selv å kjøpe vedmaskin for å produsere noen paller til slekt og venner.

 

Hvis dette forslaget er helt på trynet eller du planlegger å produsere mer enn jeg snakket om her, så får du se bort fra dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Etter å ha lagt mine timer nedi og rundt en 1x-37 og skifta reimer, retta opp reimhjul, og diverse andre små og store problemer, kjøpte eg meg en EVO36. Enklere maskin, meir manuelt, men lager mye ved med denne. Innmatinga av stokkene går bedre en skulle tru, om stokken er krokete er det problemer med bånd også.

 

På vår 1x37 var det problemer med lekkasje på en hurtiggangsventil, denne blei reklamert på og maskinsenteret ordna opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ths77_1
Ja, sliter vel med å finne lønnsomhet i dette, men artig å være hobbybonde innimellom... Pilkemaster evo30 er prisgunstig, ei ny koster det samme som ei godt brukt hakki1x37 ser jeg. Det med kjedeoljen har flere kommentert tidligere, men det er jo veldig løsbart. Eneste jeg stusser ved ang pilkemaster er at innmating ser litt &quot\;jalla&quot\; ut... Og vil ikke sverdet få en del juling når klyver (og dermed halve anlegget til stokken) går i retur samtidig som sverd har kommet halvveis ned i neste kubbe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Anbefaler deg å gå for EVO36 om du først handler. Du får sterkere kløyver og bedre kapasitet. Ang anlegget for saga,og &quot\;juling for sverdet&quot\; har eg aldri merket dette nokke særlig i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, økonomien er viktig. Økonomien blir dårlig, dersom en ikke får solgt veden som er produsert.

 

Har drevet med vedkløyver og kappsag + motorsag i mange år, tok steget for noen år siden og kjøpte en automatisk vedkløyver fra Igland. Fungerer veldig greit, har min andre kløyver nå.. Har mine faste kunder, og hjelper bra når ikke mange handler veden..

Skulle jeg solgt mer ved enn mine 80 paller (ca.) nå, hadde jeg kjøpt vedmaskin. Ser andre produsenter rundt meg som har vedmaskinen stående på tomgang og ikke får solgt veden. Ingen vits med en vedmaskin til rundt 100.000 kr da.. Jeg tar det forsiktig, økonomien i vedproduksjonen kan ofte være litt forskjellig fra år til år.

 

En Palax KS35 koster vel litt i underkant av 70.000 kroner nå, kløyvekraft 5,6 tonn, 8 tonn ekstrautstyr. Transportbåndet er betydelig lengre enn andre - 4,3 meter, og denne er standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ths77_1
Ser ut for at det er en del som har litt ymse erfaringer med 1x37. Jeg synes den virker ganske så robust, ,men har ingen erfaring med den. Så på en 2009 mod, men er ikke arbeidsstilling litt uheldig mtp at en må dra spaken for sagbladet fra nesten over hodet og langt under benkhøyde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har brukt noen timer med en Hakki Pilke 2X, og den har det ikke vært mye tull med. Det som kan være en feilkilde er reimene som det finnes mange av i disse maskinene. Dessuten er Hakki Pilke latterlig vanskelig å skru på, siden alt ligger inne i ymse deksler. Ser at noen henviser til en 2002-modell, og da kan man forstå at det kunne være problematisk. Dette var en av de første utgavene, og produsenten har gjort mange endringer siden den tid. 2009-modellen det snakkes om er dermed mye bedre. Når det gjelder spaken (til sverdet, ikke sagbladet) så går det helt fint. Høyrehanda ligger på spaken hele tida og bevegelsen blir helt grei. Har derimot blitt bra utkjørt i venstrearmen når det skal sages krokete bjørk, siden man må snu og holde stokkene i korrekt posisjon.

 

Pilkemaster ser veldig spinkel ut, men behøver ikke å være det. Kløyvesystemet framstår som litt pussig, siden kløyvesylinder også drar stokken framover. Skulle tro at stokken ble med tilbake når kløyveren går i retur, men det funker visst med mothakene. Har hørt om både gode og dårlige erfaringer med alle slags vedmaskiner, så det blir vanskelig å være for bombastisk.

 

Når det gjelder økonomien så er et jo selvfølgelig ikke noe poeng i å investere i vedmaskin til 100 000,- og oppover hvis det er små volum. Det som bør telle er nok hvem som kan drive service og delelevering i området der maskinen skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ths77_1
Da ble det en Pilkemaster evo36 på meg, så håper den står til forventningene. Tenker å få sveiset et enkelt matebord til denne etter hvert, og følger rådet om separat tank for kjedeolje. Ser ut for at ALLE maskiner har sin dose med misfornøyde brukere, så litt vanskelig å velge...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ths77_1
Etter å ha kjørt noen paller med evo 36, så må jeg si at innmatingen fungerer utrulig mye bedre enn forventet. Må bare passe på å kjøre inn rotenden først. Stopperen som bestemmer vedlengden er nok derimot litt for spinkel. T.o.m. stokkløfteren fungerer jo bra og er praktisk hvis en ikke bruker stokkbordet. Kløyveren er mer enn sterk nok, og tar bjørk av største mulige diameter på maskina, selv med grov kvist og 6-delerkniv. Denne maskina likte jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hva er best? Kløyv og Kapp i ett eller separat? Det er viktig å ha godt med armslag når man skal jobbe med kløyving da kubbene kan være store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jallapackzz

Syns dalen 2054 har vørt helt topp, kjøpte i 2010 og ikke rettet på en sku enda( et problem måtte bytte gearkasse der akslingen går inn på maskin men tror den kan ha blitt skadet av at for lang aksling har blitt brukt). Denne kapper og kløyver 47 ca tror jeg, og kaster du kubbene som er grovere rett neddi kløyveren er det plass til 10 cm mer minst.

Eneste minus med maskina er pris, kostet meg 100.000 og har kun produsert 600 paller ca siden 2010. Skal sies at salget har blitt litt mindre enn forventet og at maskina kunne lett vært med på det kvantumet per år. Ser de ligger fortsatt høyt i pris på finn.no så er ikke sikkert det tilslutt koster så mye mer å kjøpe en dalen, men likviditetsmessig er det jo en utfordring. Kunne ikke tenkt meg en seperat kapp/kløyv etter å ha brukt denne en stund iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...