Gå til innhold

Kjøring på vei med samlerive.


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann

Hadde en Claas liner 2700 på prøve i går og det jeg da reagerer på er hvordan den er til å kjøre med langs veien. Har kjørt den ca 10 mil på forskjellige veier og med sin veldige bredde 2,97 både oppe og nede hadde jeg i mange tilfeller et hjul på den hvite stripen og et på den gule. Med 15 cm veiskulder, et vogntog som kommer i mot i 80 km/t og hjul på riva som svinger føltes det til tider litt risikabelt.

Så det jeg lurer på om det bare er meg eller om dette er risikofylt å kjøre på norske veier med rive på nesten 3 m. Er det noen river som er bedre enn andre osv. Erfaringer mottas med takk:-)

 

Kan legge til at den riva vi har i dag er 2.55 m brei og føles mye mer komfortabel å dra med seg i henhold til bredde. Jeg kjører også både slåmaskin (2,85) og presse ( 2,99 ) men det blir alikevel noe helt annet da de ikke har styrende hjul.

 

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Heisann

Hadde en Claas liner 2700 på prøve i går og det jeg da reagerer på er hvordan den er til å kjøre med langs veien. Har kjørt den ca 10 mil på forskjellige veier og med sin veldige bredde 2,97 både oppe og nede hadde jeg i mange tilfeller et hjul på den hvite stripen og et på den gule. Med 15 cm veiskulder, et vogntog som kommer i mot i 80 km/t og hjul på riva som svinger føltes det til tider litt risikabelt.

Så det jeg lurer på om det bare er meg eller om dette er risikofylt å kjøre på norske veier med rive på nesten 3 m. Er det noen river som er bedre enn andre osv. Erfaringer mottas med takk:-)

 

Kan legge til at den riva vi har i dag er 2.55 m brei og føles mye mer komfortabel å dra med seg i henhold til bredde. Jeg kjører også både slåmaskin (2,85) og presse ( 2,99 ) men det blir alikevel noe helt annet da de ikke har styrende hjul.

 

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Det er nok bare å ta det med ro hvis veiene er smale og svingete. Den har et ganske lavt tyngdepunkt, selv om den strekker seg nesten 4 meter i høyden med tindene på. Rivene til Claas er godkjent for transporthastighet på 50km.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kravet til følgebil kommer med 3,50m. Likevel er det veier eller situasjoner man bør pRøve å få med følgebil på de mest utsatte strekningene. At en ting er lovlig ut fra målene, fritar oss ikke fra den genereller regelen om \&quot\;aktsomhet og hensynsfullhet osv\&quot\; (står vel i veitrafikklovens §2 tror jeg, har ikke sjekket.)

Kjører selv tresker på 3,46, med skjærebordet blir den over 15m lang og den styrer selvsagt på bakhjulene. Vi prøver å bruke følgebil på utsatte strekninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Følgebil hadde kanskje vært best men blir nok ikke brukt er jeg redd. Er greit å ta det med ro på småveier der må jo både traktor og møtende stoppe uansett. Var værst på smal Europavei hvor det var veeeldig liten klaring til møtende lastebiler spesielt.

Et annet problem for oss er at dette er et redskap som kommer til å bli kjørt av en del forskjellige folk. Da er jeg redd vi en dag står uten rive lenger hvis vi går for de breieste... Og det hjelper ikke at den både er stabil og fantastisk å rake med om den står knekt i en grøft:-/

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Problemet er at gult varsellys blir misbrukt hele tiden. Ser flere som kjører med rundballer osv. med fullt lys på taket, og uten lys på henger. Man skal ikke bruke varsellys fordi man ikke har lys på hengeren. Når man kommer med bred last etter traktoren er det ingen som respekterer gult blinkende lys lengre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Uten å ha gravd fram ordlyden\; blinkende gult lys SKAL brukes når kjøretøyet eller lasten er over 260 cm. At mange misbruker det eller at det ikke blir respektert, fratar ikke oss plikten til å bruke det.

Jeg bruker det også når traktoren eller utstyret er vanskelig å merke eller lyssette tilfredsstillende. Dessuten når påmontert utstyr gjør at manøvreringen blir annerledes enn kanskje andre bilister tror, f.eks ved tung 3-punkt redskap eller gjødselpropellen som stikker 6 meter bakover (den merkes selvsagt i tillegg). En vanlig traktortilhenger SKAL ha vanlig lys, og blinklampe skal ikke brukes, akkurat som Tracker påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har kjørt men samlerive med bredde på 2,90 i 4 år no, ganske mye veikjøring blir de å de er stort sett ikke noe problem. Kjører claas sjølvsagt:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...